HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marcus Cables - fågel eller fisk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/17 :  07:26:02  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ja, är det ngn som har erfarenheter av dessa kablar?
Hittade just firman via Faktiskt.se och blev klart nyfiken
då jag behöver diverse audiokablar, vågar man satsa
på denna kabelhäst?

http://www.marcuscables.com/



Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/17 :  07:37:04  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag beställde iallafall en obalanserad signal kabel för runt 500 kr. Skall bli intressant och se vad den kan göra.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:22:20  Show Profile Send yak52 a Private Message
Vore kul att höra vad ni tycker efter att ha provkört dessa kablar.
Extra intressant om det skulle gå att jämföra med någon annan mer "känd" kabel.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:41:33  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Kolla på prisjakt.nu/forum. Där finns en hel del om Marcuscables och en del nöjda köpare: funderar själv på att testa.

Mvh,

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:05:41  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Marcus är en gammal räv på före detta minhembio.com (nu prisjakts forum) med gedigna kunskaper inom det mesta som rör hifi/hembio, och har bland annat skrivit en kabelskola (hur man löder rca och xlr kontakter själv). Gensvaret på kabelskolan blev enormt, folk ville veta varifrån han köpt råmaterialet, vilket lödtenn han använde osv. Efter ett tag startade han en tråd om intresse för att köpa hans kablar och nu verkar han ha tagit steget fullt ut. Han verkar genomgående använda sig av "no-nonsens" material (till exempel kablar som används professionelt inom broadcast).

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2004/02/17 10:10:10
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:43:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Han verkar genomgående använda sig av "no-nonsens" material (till exempel kablar som används professionelt inom broadcast).


Vad betyder det....EKK används ju oxå professionellt innom ljud..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/17 :  11:42:32  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Ok, lite otydligt kanske. Citat från marcusacbles: Både komposit och multicore kablarna i sortimentet används professionellt av bland annat BBC, Pinewood Studios, European Formula 1, SKY TV, LWT, Pearson TV m.fl. Alltså namngivna referenser, vilket jag tycker smäller högre än att bara prata om "proffskablar" (vilket jag ju själv gjorde i mitt tidigare inlägg). Med no-nonsens menar jag att han inte använder sig av argument grundade på modeord från modern fysik (jag nämner inga här, för att undvika att uppröra folk) med tvivelaktig relevans för hifi när han beskriver sina kablar.

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2004/02/17 11:43:29
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:00:59  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag har beställt en 10-meters komponentvideokabel med krimpta kontakter av MarcusCables.

En ovanstående kabel har testats mot en känd och betydligt dyrare komponentvideokabel med överraskande (och nästan häpnadsväckande) resultat.
Jag återkommer när testet släpps ut officiellt.

PS. Jag har inte utfört testet, och jag har inga detaljer kring testet (ännu).
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:09:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
Så här skriver Marcus på Prisjakts forum:

"Jag bygger av kablar från Belden, Shark och Van Damme (populära i professionella sammanhang och t.ex. BBC's studios). Kontakterna är Neutrik XLR samt guldpläterade phonokontakter av riktigt god kvalitet. Varje kablage har anpassade kontakter för resp. kabeldimension och applikation och löds med silverlod."

Det är säkert prisvärda kablar han bygger. Nån borde jämföra med Supra EFF eller nåt annat i den prisklassen.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:12:01  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Texten Marbrink hänvisar till är gammal och det betydligt utökade sortimentet på min hemsida är bredare än så. Dessutom löder jag inga videokontakter då lödda kontakter inte håller 75 Ohm vilket är nödvändigt för både videosignaler och digitala audio signaler (hitta EN digital coax på marknaden med krimpta kontakter...konsumenterna är grundlurade då majoriteten av alla svindyra likväl som billga digitalkablar i själva verket inte är i närheten av den specade 75 Ohms impedansen). Kontakterna jag använder kommer från amerikanska Canare och rankas till de bästa på marknaden för videoapplikationer och digital audio.

Som C-Quence nämnde har ett oberoende test utförts och kommer att publiceras inom kort. Jag lovar att länka till detta test oavsett utfall från min sida. Kan redan nu intyga att Supra inte spelar i samma division överhuvudtaget!

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:23:12  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej Marcus och välkommen till forumet! Nyfiken blev jag. Kommer du göra högtalarkablar och scartkablar också måntro?

Jag sitter på ett kablage bestående av Van den Hul 102 mkII och Supra DAC (RCA) signalkabel plus Supra Ply 3,4 högtalarkablage. Dina signalkablar håller alltså högre klass än dessa tycker du?

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:33:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
WBTs nya NextGen är lödbar och håller 75 ohms spec... Bara så ni vet...
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:38:57  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej filikoster!

Det är alltid känsligt att ge "hard facts" då det av någon säkerligen kommer att uppfattas som att slå sig för bröstet, men här kommer mina spontana tankar:
Min Black Silver är bättre än VdH 102mkII och mer att jämföra med silverkablar som andra skojare säljer runt 5000kr. Min digitala coax är bättre än Supra DAC eftersom den sistnämnda inte ens håller sig till specen (den har lödade kontakter och är sålunda inte i närheten av 75 Ohm) och byter du dina Ply 3.4 till QED Silver Anniversary (inte i mitt sortiment) kommer du notera att det låter bätte.

Scartkablar tillverkar jag i specialvarianter t.ex. scart till komponent för vissa DVD spelare med komponent genom scartutgången (alla spelare har inte detta). Även Scart till RGB, Scart till s-video etc..

Nästa produkt är nätkablar och nätfilter, högtalarkablar funderar jag på att hoppa över då det inte finns mycket att förbättra med Silver Anniversary kablarna varesig pris- eller prestandamässigt.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:41:11  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
WBT's nya NextGen kräver att honkontakten NextGen typ. Dessutom är den orimligt prissatt, som alltid när det gäller WBT (WunderBar Teuer). Jämfört med t.ex. Canare ser jag inte poängen med NextGen, men det är ur en tillverkares perspektiv förstås.

/Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/02/20 14:41:58
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:43:00  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Min Black Silver är bättre än VdH 102mkII och mer att jämföra med silverkablar som andra skojare säljer runt 5000kr. "

Nu börjar det att lukta om inläggen...."bäst-före datumet" har nog gått ut.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:43:14  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Not: Jag använder Supra DAC (med PPX-kontakter) som analog signalkabel. Den heter så men är inte avsedd för digitalt bruk, eller har jag fel?

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/02/20 14:43:41
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:51:04  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Sanoj, jag skrev ju just det i inläggets inledning, så att du inte skulle behöva kommentera just detta. Jag förstår om det "luktar" men jag svarade på filikosters fråga om jag tyckte mina kablar var bättre - har jag inte rätt till det? VdH 102mkII är dessutom en av modellerna jag jämfört med när jag tog fram mitt sortiment så jag har goda belägg både för mina kablar prestanda samt vad jag tycker om överdrivna priser. Är det något av dessa två punkter du vill diskutera är du välkommen att skicka ett PM.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:54:15  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Som analog interconnect kan man natrurligtvis använda Supra DAC, jag trodde du använde den som digitalkabel. De analoga kablarna är inte lika känsliga för impedansmatchning som digital- och videokablar.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:55:09  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Supra DAC har en impedans på 110 ohm. Fungerar ypperligt vid analog överföring då den har en låg kapacitans (50 pF/m).

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:58:25  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för svar Marcus och Sten. Vad tar du för en RGB-scart ca?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:20:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att NextGen bara skulle fungera med deras egen hon känns lite långsökt !!

Skulle världens största kontakttillverkare göra en nya kontakt som för att användas kräver en ombyggnad av den cdspelare/förstärkare/skivspelare/dvdspelare m.m för att fungera ?!?! Eichmans kontakt anväder en liknande princip för ledarna och den fungerar hur bra som helst... Varför skulle då inte WBTs göra detsamma ???

Däremot så är det som sägs inte månbga kontakter idag som är 75 ohms spec på , men visst finns det, jag har sett fler men kommer dock inte på nån så här på sekunden...

Och visst kostar WBT en del, men vad gör inte det när man har ett varumärke att luta sig emot...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:22:33  Show Profile Send molsson a Private Message
Är det inte så, att wbt nextgen inte håller specen om inte den sitter i bägge ändar?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:35:45  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kan någon nämna en RCA kontakt som bevisligen ligger på 75 ohm?
Enligt en väl insatt leverantör så existerar sådana inte, men han kan naturligtvis ha fel. Det har även jag haft. (1 gång på 80-talet).

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:07:09  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

De kontakter jag använder är riktiga 75 Ohms varianter eftersom de krimps på och därmed går dielektrikum med mittledaren ända fram i mittstiftet. Det är just kontakter där dielektrikum skalas bort mitt i kontakten där impedansen ändras som mest då impedansen är helt avhängig hur geometrin ser ut mellan mittledarens tjocklek vs dielektrikums diameter vs skärm.

Det finns som Sten säger inte många äkta 75 Ohms phonokontakter men de Canare jag använder är som sagt korrekt konstruerade, så bra en phonokontakt nu kan bli...

Titta på www.canare.com för mer info, diagram och mätningar etc..
http://www.canare.com/newrcacrimp/canarercap.pdf

Mvh,
Marcus

EDIT: Stövfel

Edited by - Marcus_editor on 2004/02/20 16:18:09
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/20 :  18:12:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
WBT's nya NextGen kräver att honkontakten NextGen typ

Var har du fått detta ifrån, Marcus.
Dom fungerar bra med alla RCA honkontakter och kräver inte nextgen på honsidan. Men jag kan nog tänka mig att resultatet blir ännu bättre med en nextgenhona. Detta har jag inte kunnat prova ännu, då honkontakterna inte är i produktion ännu.
Och dom fungerar bra även med varierande storlek på honkontakten då mittpinnen är ett fjädrande rör och ytterkontakten går att spänna fast.
Du har nog heller knappast provat dessa kontakter. Men kan "se" att dom enbart är dyra. Dom är dyra och dom är bra på analogöverföring iallafall. Digitalt har jag ingen uppfattning om dom ännu.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/20 :  19:15:46  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jorma: Det var ett WBT pressklipp jag läste förra året.

OT: Jag har byggt en del med WBT tidigare men ser ingen poäng att använda dem längre då det finns prisvärda minst lika bra om inte bättre alternativ, speciellt för videokablage som är min specialitet.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000