HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Några bra "Hifi" plattor (rock/pop)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/17 :  02:09:57  Show Profile Send edison a Private Message
*"Images and words" / Dream Theater.
Enda plattan jag gillar riktigt bra av Dream Theater, den är grymt bra****.Välljudande i kvadrat och med musik som går att ta sej igenom och avnjuta både vid inledande och fortsatt lyssning.Enda(?) D Th-plattan med bra trumljud, på övriga är dom aningen respektive allför starkt nedmixade, som jag ser det i alla fall.Luftig och tung samtidigt är mitt omdöme om både musiken & inspelningen.

*"Behind the Eyes" / Amy Grant.
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000002GOH/qid=1076979897/sr=2-3/ref=sr_2_3/102-7487963-7896964
Gospelpopens gudinna (får man skriva så? ;-) är här extremt öppen, personlig och vänder ut och in på sitt innersta som få gjort i hennes genre både före och efter denna platta (1997).
Oerhört bra akustiskt baserad musik, stundtals melankolisk, stundtals lite mer upbeat.Inga (nåja...) ytligheter och en mkt genomtänkt, naken och luftig produktion.
Kvinnans röst är utan motstycke och på denna titel är stort sett varje låt fylld av kvalitéer både text och musikmässigt!!!
"Predikar" gör hon väl inte precis på denna plattan...möjligen om vad hon bar i sitt inre straxt innan hon genomgick en skilsmässa.När jag hörde skivan 1997 trodde jag att damen hade skiljt sej...visade sej fel då, men ändå rätt så att säga...

*"everything must go" / Steely Dan
Efter ett par tamare plattor nu åter med en fullträff!
Tajt, svängigt popjazz-sound av bästa klass, liksom själva melodierna håller "gammal god" S D-standard.Oerhört bra inspelat, "halvtorrt" och detaljerat ljud, med en viss grad av "slick" produktion, dock aldrig i närheten av "sliskig" eller smörig!

*"alla andra Steely Dan-plattor", med tonvikten på dom fram tom "Alive in America" (1975)

*"Rumours"(1975), Tusk"(1979)
http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-form/ref=dp_sr_00/102-7487963-7896964
& "Say you will"(2003) / Fleetwood Mac.
Tre grymt bra plattor med vad jag kallar välgjord men ändå inte alltför strömlinjeformad lättrock/pop.I synnerhet "Tusk" är nog den bästa "pop"-platta jag kan tänka mej.Sanslöst bra ljud och långt yvigare låtvariation än någon "big pop-act" släppt innan eller efter...så sålde den ju inte alls så bra som föregångaren, hit-pärlan "Rumours"...
Sammantaget är dessa tre exponenter för ungefär lika delar lättlyssnade (i ordets positiva mening!) och (som jag finner mer intressant) mer experimentella kompositioner, alltid med Lindsey Buckinghams superläckra gitarrspel, el såväl som akustiskt.Mkt bra ljud på alla tre...vissa låtar aningen mindre perfekta iofs men aldrig illalåtande.OK, nån enstaka gång kan Mr LB´s gitarr bli mer väsen än välljud, men oftast är det ren "delight" som strömmar ut ur högtalarna!

(2004-02-21)
*"Amerika" / Bo Kaspers Orkester /1996
Jag har nu inte lyssnat in mej på övriga av bandets plattor, men denna är hur som helst något av det bästa jag har av svensk "snäll-popjazz" och gillar man musiken i sej kan man inte göra annat än njuta av denna plattas mkt detaljerade, välupplösta men ändå behagliga och långlyssningsvänliga ljud!
Den finns även med Sonys "Super Bit mapping", ska skaffa den (fanns på 99.- rea nånstans, och jag hoppas den är kvar;-) Borde låta ännu lite renare om jag nu kan få ut den extra kvaliteten ur min anläggning.SBM är ju oberoende av apparaturen som spelar så det ska bli intressant om jag får fatt på CDn bara...

"uppdatering" kommer...sinom tid....se längre med i tråden.


Edit:
****har inte hört alla DT´s plattor dock

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/15 14:52:56

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:23:31  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för tipsen

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:53:12  Show Profile Send redestad a Private Message
Bra initiativ, kul med lite tips om särskilt väljudande plattor inom alla möjliga genrer :-)

Kul om fler fyller på! Ska gärna bidra lite själv, får se vad jag kan rekommendera.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:36:53  Show Profile Send långhåret a Private Message
Rush - Power Windows
Rush - Hold Your Fire

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/02/27 :  14:24:08  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ser ovan att fler än mig har insett Dream Theaters förtjänster, både som SUPER-grupp och med HiFi-mässiga inspelningar, deras Images and words har jag använt MÅNGA ggr när jag har försökt skapa mig ett intryck av en ny anläggning... Deras senaste CD Train of though har en snabb bas, en hel del detaljer, dock en lite vass diskant i vissa stycken med viss utrustning...men den rekommenderas både som bra musik och bra inspelning.

Övriga:

Mike Oldfield Tubular Bells...enorm massa detaljer och dynamisk inspelning.

Kent Vapen & Ammunition, enligt mig bra mixad, dock LITE överdriven bas i vissa lägen, men en bra cd att utvärdera en anläggning med

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:25:32  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Då kommer edison att bli ännu gladare nu, för idag är det release för remastrade versioner av Tusk, Rumours och några Fleetwood Mac skivor till. Dessutom innehåller de en massa bonusspår

Basmuller
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/07 :  18:19:34  Show Profile Send edison a Private Message
Så, då var SBM-versionen av Bo Kaspers Orskesters "Amerika" inskaffad.
Trodde faktiskt inte det skulle låta nämnvärt bättre/annorlunda...men det gör det.
Ett större rum så att säga, runt alla instrument, luftigare diskant och överhuvudtaget en klart mer transparent ljudmatta lägger sej ut från högtalarna och emellan dom.
Allt låter mer "lätt" och ledigt, mer dynamiskt också.
Men jag tror ändå inte ALLA plattor blir så här mkt bättre med SBM, det ger nog mest på plattor där originaltagningarna verkligen är välgjorda, vilket ju "Amerika"s är.
Får väl ta och försöka leta upp fler SBM-plattor, men dom verkar inte vara så många tyvärr...

(SBM = Super Bit Mapping, en Sony-teknik som resulterar i bättre avspelning utan att man behöver ha särskilt anpassad CD-spelare.
Har mej veterligt använts mest till Sony Classicals utgåvor)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/07 18:21:48
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:28:35  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Jennifer Warnes "The Hunter" är också en väldigt bra test-cd.


/U.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/09 :  03:05:58  Show Profile Send edison a Private Message
Eltons bästa "HiFi"-platta är för undertecknad:
"Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy".
Jag vill påstå att alla låtar är bra på denna, och desutom en väldigt ren och detaljerad samt "maffig" produktion.Inte svulstig, men fylligt och samtidigt lätt/luftigt ljud.Lite torrt sound, men på rätt sida om gränsen för acceptabel värme.
En pop-pärla från 1975.

"Crime of the Century" med Supertramp (1974?) har också ett överdåd av hifikvaliteter, och är i mina öron deras "tyngsta" verk.Har CDn och en halvfartsgraverad LP, det ni ;-)
Tungt utan att vara hårdrock.Lite grann elakt skräller en saxofon på nåt ställe och även cymbalerna låter lite surt på nåt annat ställe, men mkt bra ljud som helhet har denna platta.
Minimalt med "hit-pop" om man säger..."...för att vara Supertramp" kanske nån vill tillägga ;-)

"The Healing Game" med Van Morrison!!!
Supermusik, superljud!!! Say No More...här finns bevis för att saxofon inte måste skära i öronen men ändå(!!!) kan höras ända in på munstyckets ljud ;-)
Alla instrument och röster låter sjukt bra här.Möjligen, bara möjligen, tar Van själv i over the edge nån enstaka gång, men vaddå, detta är en underbar platta i alla fulla fall!

"Hymns To the Silence", också V M, är bara ett litet hack sämre ljudmässigt, och aningen mer försiktig i tempo/engagemang/driv.Likväl mkt fin att "finlyssna" med, både för hjärnan och hjärtat!

"The Wall Live", Pink Floyd, kan inte utelämnas i dessa sammanhang.
Luft och Kraft, samt djup och bredd!
...och musiken i sej själv är givetvis splendid.

Edit:
Besökte "Svejk" förra helgen och fick då lyssna på denna pärla från Johnny Cash:
"My Mother´s Hymnbook" tror jag den heter.Det senaste som getts ut med JC.
Underbart spelat & sjunget (och dito INspelat!), JC med endast rösten och sin akustiska gitarr.
Snart inköpt!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/15 14:50:56
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:50:40  Show Profile Send Clayman a Private Message
Vad sägs om Michael Jacksons "Thriller"? den skivan får min anläggning att ljuda av välbehag... min anläggning: Nad C320BEE förstärkare, NadC521BEE cd-spelare, Nad C422 FM-radio, B&W DM309 högtalare, Prism 200i och 500i signalkablar, Tara labs NExa högtalarkabel



Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:39:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har de flesta av Dream Theater, sett dem live i Köpenhamn två gånger och för mig så går Metropolis före Images and Words. Jag lyssnar i princip uteslutande på den när jag känner för en resa med DT. Jag köpte faktiskt Train of Thought igår och bara lyssnat igenom en gång, men den tror jag blir riktigt bra efter några fler lyssningar.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:41:53  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
edison: såg att din andra "last" är foto, kanske du vill ta en titt på min hemsida när tid ges:
http://www.danlindberg.com

Artphotography
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/08/18 :  01:18:26  Show Profile Send edison a Private Message
Clayman, visst är "Thriller" grymt bra.
I mina öron både som hifi och som musik när det ska vara lite "lagom sväng men också lättlyssnat"...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/08/18 :  01:20:19  Show Profile Send edison a Private Message
Dan:
Ska kolla din sida.
Är inte så inlyssnad på DT "som helhet", men en kompis har flera st, bla "Metropolis...
Får se till att lysna in den också vid tillfälle.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000