HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Använda fotokondingar i nätdelen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:31:22  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Har en hög med kondingar som blev över efter ett litet expriment och undrar nu om det är möjligt att använda dessa till en rörförstärkare eller om det skulle vara en dum idé.

Kondingarna är fotokondingar på 350v 160uf men frågan är om man kan använda dom till nätdelen ellr liknande eller om det skulle vara en onödigt stor risk? Vet att dom inte e gjorda för längre inkoppling men det är locknande med tanke på dess storlek fysiskt.

Så finns det någon som har testat att använda fotokondingar till något annat änn kameror och högspänningsexpriment?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:56:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har sett på nätet att det finns folk som använder dom där i nätdelar. Hur säkert det är törs jag inte sia om. Testa att spänningssätta via ett motstånd en längre tid och se vad som händer. Börjar den gå åt skogen lär väl spänningen sjunka över kondingen och lägga sig över motståndet i stället.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/17 :  06:13:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Instämmer med Bernt. Tror att det fungerar bra.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:54:26  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo jag får väll bygga en liten testrigg och se om det händer något.

Hur stort bör motståndet vara ungefär 200-300K?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:02:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, 200k kanske blir bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:08:35  Show Profile Send Oblivion a Private Message
OK skulle detta kunna fungera?

Illustrationen är bara ett exempel så jag ska inte bygga just denna.

Ska motståndet vara större/mindre?

Nån föreslog att jag skulle lägga en diod paralellt men kondingarna för att skydda dessa mot backspänningar.
Är det en god ide?

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:35:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
förlåt att jag klampar in i tråden och ställer idiotiska frågor men vad skiljer en fotokonding från en vanlig?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/18 :  00:49:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att dom har suttit i en engångskamera och kan fås gratis om man ber vackert på Fotoquick.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/18 :  08:27:12  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag vet att jag kanske låter lite negativ men skillnaden mellan vanliga lytar och sk fotoflash lytar är främst vilken rippleströmtålighet de har. Ju högre rippleströmtålighet ju mer ström kan man ta ut ur en nätdel. Livslängd, temperatur och rippleströmtålighet är också beroende av varandra, ju högre temperatur eller ju närmare man ligger det angivna värdet på max rippleström ju kortare livslängd. Går man mycket över max värde på rippleström så blir kondensatorn varm och kan i värsta fall bli för varm och börja läcka.

Logiskt sätt finns ingen anledning att konstruera bra kondensatorer för användning i engångskameror, de behöver inte ha bra livslängd och har därför inte det, smatidigt så utsätts dessa lytar inte för särskilt hög rippleström och är därför inte konstruearde för detta heller.

Trots allt så tror jag det går bra att använda dessa lytar om man ser till att de inte blir för varma av egenuppvärmning och att man inte förväntar sig någon lång livslängd.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/18 :  08:49:19  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag vet att jag kanske låter lite negativ men skillnaden mellan vanliga lytar och sk fotoflash lytar är främst vilken rippleströmtålighet de har. Ju högre rippleströmtålighet ju mer ström kan man ta ut ur en nätdel. Livslängd, temperatur och rippleströmtålighet är också beroende av varandra, ju högre temperatur eller ju närmare man ligger det angivna värdet på max rippleström ju kortare livslängd. Går man mycket över max värde på rippleström så blir kondensatorn varm och kan i värsta fall bli för varm och börja läcka.

Logiskt sätt finns ingen anledning att konstruera bra kondensatorer för användning i engångskameror, de behöver inte ha bra livslängd och har därför inte det, smatidigt så utsätts dessa lytar inte för särskilt hög rippleström och är därför inte konstruearde för detta heller.

Trots allt så tror jag det går bra att använda dessa lytar om man ser till att de inte blir för varma av egenuppvärmning och att man inte förväntar sig någon lång livslängd.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/18 :  09:54:08  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej Jo jag vet att dom inte är några högklassiga kondingar men jag tänkte inte använda dom till något superseriöst bygge utan mest till småexpriment och liknande.

Sen om exprimenten fungerar så kan jag u byta till riktiga kondingar.

Fick rådet på ett annat forum att inte gå över 200-250v på dessa kondingar.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000