HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-amping: rör/transistorhybrid
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/16 :  11:42:35  Show Profile Send Decadent a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av att bi-ampa med en integrerad solid-state förstärkare (typ 2x60w) med pre-out och rörslutsteg (2x20W)? Jag tänker mig att driva basen med solid-state och diskanten med rör. Är det vettigt? Vad ska man tänka på?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:08:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man ska tänka på att nivåerna ska bli rätt. Ska du göra aktiv delning också och skippa delningsfiltren i högtalarna eller bara den enklare varianten som många gör?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:20:45  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har inte funderat så mycket över aktiv delning mm. Resonemanget är teoretiskt än så länge, men jag är som sagt lockad av tanken på att få *både* kontrollen i basen och musikaliteten i övrigt.

Hur gör man för att ställa nivåerna korrekt? Vad ska man köpa för aktivt delningsfilter, och hur förbättrar det ljudet?

Är det någon annan som kör bi-ampat med transistor/rör? Hur funkar det?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/16 :  15:33:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hade ett triampat system ett tag. Jag byggde själv ett aktivt filter och hade en volymkontroll för varje register. Att dela mellan bas och mellanregister gjorde stor skillnad, ljudet blev mycket klarare. I mitt fall kunde jag ju skippa spolen i högtalarfiltret, jag tror det gjorde störst nytta. På den tiden hade jag transistorslutsteg hela vägen.
Vilket filter man ska köpa vet jag inte. En del pratar om Behringer, sök på det så hittar du nog något bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/02/16 :  15:47:55  Show Profile Send daja a Private Message
Någon som har erfarenhet av Lc-audios aktiva filter? Billiga är dom iaf.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:17:38  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jahapp. Då har experimentet så smått påbörjats. I morgon dyker det upp en styck bättre begagnad Densen Beat 100 som ska vara stommen. Till den funderar jag på ett par Antique Soundlabs WAVE AV-20 DT monoblock som ska driva mellan/diskant. I helgen blir det hemlån och lyssning. Jag tänker främst utvärdera om bi-amping med rör/transistor är värt besväret eller om Beaten klarar sig fint på egen hand. Men det vore ju kul att kunna bygga ett bi-ampat budgetsystem med rörmonoblock.

Vad tror ni andra? Kommer experimentet falla väl ut för bi-amping eller blir det lika bra eller bättre utan?

Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:13:43  Show Profile Send Decadent a Private Message
Lite bilder skadar aldrig, men ger förstås inga svar på hur det låter :-)


Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/21 :  17:26:03  Show Profile Send Decadent a Private Message
Tänkte bara säga att det fungerar bra :-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:21:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad märker du för skillnader?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:36:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Kul att du fick det att fungera. Körde biamp på Martin Logan med Elektroakustik och Macgormack. Fick inte till det 100. Tror det berodde på att ML delar tämligen högt 250 Hz har jag för mig


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:13:46  Show Profile Send Decadent a Private Message
I helgen lyssnade jag alltså på Densen och ASL-monoblocken tillsammans med Neat Elite och Reference 3A Dulcet. Ganska snart fann jag att Neat Elite passade mig bättre. Dulcet är en liten jätte som är oerhört charmig, men Neat spelade omkull mig ganska fort.

Huvudfrågan då? Fungerar det att bi-ampa transistor och rör? Jo, tack. Densen Beat 100 är i sig själv en väldigt trevlig bekantskap som jag msåte erkänna att jag köpte mycket på utseendet. Jag håller med många recensenter om att Densen är en spelglad rackare med mycket stampa-takten känsla. Snabb, lekfull och inte ett dugg kall och stram. Mycket detaljerad i alla register, men främst kobrasnabb i basen. När den fick hjälp av ASL-monoblocken kunde Densen slappna av och leverera. Diskanten fick ett mindre ansträngt asnlag och hela ljudbilden öppnade sig och blev 'vackrare' - inte nödvändigtvis lika detaljerad, men oj så musikaliskt.

Jag blev som sagt ganska snabbt omkullspelad av Neat Elite i bi-ampat utförande. Jag har varit lite lat, eller kanske snarare förälskad, så jag har inte testat alla kombinationer av kablar, förstärkare och högtalare. Jag tror jag har hittat rätt ändå.

Edited by - Decadent on 2004/02/22 21:21:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000