Author |
Topic |
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 15:06:12
|
Hejsan alla,
Har någon provat överspänningsskydden (art.nr. 50221 och t.ex. 39646) från Kjell & Co.? Priserna är ju överkomliga, men håller produkterna vad de lovar? |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
Edited by - Pinhead on 2004/02/14 15:06:57 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 15:39:56
|
Har haft liknande leksaker inkopplade, och de gjorde väl varken nytta eller skada. Hörde ingen som helst skillnad. Jag vågade heller inte utsätta min anläggning för test av skyddet eftersom det rör sig om ett förstörande prov som förmodligen förstör hela anläggningen. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 20:44:59
|
Tanken med dessa produkter ät väl knappast att man SKALL höra skillnad (om man nu inte har otroligt dåligt elnät). Att du inte vågar utsätta din anläggning för en regelrätt test har jag full förståelse för, men om du inte använder denna typen av produkter, så riskerar du ju din anläggning hela tiden den är kopplad till nätet (nej, den behöver inte vara igång för att den skall "brinna").
Ingen annan som har erfarenheter eller som skyddar sin investering? Kanske någon med tips om hur man kan mäta hur effektiv ens skydd är? |
0hm |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 21:16:14
|
Dessa skyddar endast mot transienter på nätet, och endast en gång. Tanken är väl att de ska fungera som åskskydd för känsliga komponenter (typ datorer), men jag tror att det är tveksamt om de gör någon större nytta. Ett effektivt skydd är _dyrt_. När det gäller riktiga skydd mot blixtnedslag är dessa så dyra att det oftast inte är lönt att investera i dem.
För att korrigera fas och spänningsvariationer kan man använda en dubbelomvandlande ups, men med de effekter en större anläggning kräver blir det rätt dyrt. |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 22:12:23
|
Om knäppar från kylskåp, diskmaskin och annat är transienter, så skyddar varistorer mer än en gång, och de skyddar mycket, mycket effektivt. |
0hm |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 22:38:29
|
Enkla överspänningsskydd innehåller bara en varistor och det fungerar men ger inga ljudmässiga fördelar. När blixten slog ned i området jag bor i small TV'n som stod i standby-läge, stereon som stod på klarade sig. Jag hade nätfilter på alla delar i stereon utom möjligen rörförstärkaren (jag kommer inte ihåg), sedan dess har jag ett överspänningsskydd på TV'n men blixten har inte slagit ned än så jag vet inte om det fungerar... |
|
|
|
Topic |
|