Author |
Topic |
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:38:59
|
Vore det dumt å beställa från MCM electronics typ 4-10 st högtalare ???
vilka mera kostnader skulle kunna dyka, ex .tull.? å med hur många procent osv ?? |
|
CarrotMan
Member
198 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 17:01:41
|
(elementkostnad+fraktkostanad)+3% tull+25%moms+div. gebyr = Dyrt!
/U. |
|
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 17:30:09
|
okej det är uppfattat.,.. trist =( |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 15:40:03
|
MadMan --> Jag har själv nyligen fått ett Krell KMA-100 levererat till mig från USA, och jag köper regelbundet (nästan en gång i månaden) dvd-filmer från USA, Kanada och Hong-Kong. Det är ytterst sällsynt att man åker på tullavgifter och moms, så länge man håller sig till rimliga prisnivåer. Det kan alltså löna sig att beställa i två omgångar á 1000:- snarare än 1 omgång á 2000:-. Mitt tips är: HANDLA!...om det lönar sig gentemot priserna i Sverige. Det är bara att räkna och jämföra. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 15:47:12
|
En kompis köpte en pick up + små iörat lurar för under $300 från USA, det bidde tull + moms
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 15:59:38
|
Pinhead... Du måste ha tur. Jag har alltid fått betala moms o tull. Oavsett värdet på det jag har köpt. Det västa fallet var när jag beställde filmer för ca 700 o fick betala 350:- i tull o ca 250 i moms.... Själva tullavgisften var väll på ca 50 sedan var resten administrations avgift
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 16:58:56
|
Tobbe_L --> Inte kan det vara tur VARJE gång. Jag har åkt på tull och moms EN gång för över ett år sedan. Jag trodde att jag skulle åka på det nu med Krellen, men icke sa nicke. Det jag också har märkt är att det kan vara smartare att handla från Kanada än från USA, eftersom det inte är speciellt många människor som vet kursen på CAD (eller andra lite obskyra valutor). Jag tror att tullen överslagsräknar och värderar om de relativt få kronorna de får in på en privatperson är värda det pappersarbete som det kostar tulltjänstemannen/-kvinnan att administrera det hela.
Kanske kan det ha att göra med var man bor? Jag bor i Skåne, så tullarna här har kanske lite annat för sig än att straffa privatpersoner. Jag vet inte, men jag tror inte det är tur VARJE gång. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
Guldis
Member
116 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 17:01:01
|
Har själv köpt pickup o nålvåg från lpgear.com. Jag mejlade lpgear innan o frågade om dom inte kunde skicka paketet "rent" alltså utan följesedel o annat som visar värdet. Det gick alldeles utmärkt. Dom gjorde en "Marjasin" med följesedeln o klippte bort den del som visade vad grejerna kostade.
Ingen moms den gången
|
|
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 18:43:15
|
jag får kanske ta å beställa framöver då, när jag är less på TB:arna |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:06:34
|
Kanske jag som har en brutal otur Tror också att det beror på vilken fraktfirma som tar hand om sakerna. Ja ja man kanske får ta o göra en ny beställning o se om det gåt bättre den här gången.....
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
|
Topic |
|