HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ortofon Jubilee?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:12:38  Show Profile Send lars a Private Message
Jag funderar på att byta pickup och har en Linn Ekos tonarm.
Det jag funderar på är Ortofon Jubilee, Lyra Helikon eller Linn Arkiv.

Har efarenhet av Rohman som är en mycket bra pickup men med en nackdel med att den "dämpar" höga toner, så att symbalslag låter fattiga samt något odynamisk som man dock kan leva med. För övrigt fantastiskt fin. Speciellt i mellan registret där akustisk gitarr låter fantastiskt fint och detaljerat. Jubilee:n verkar har Rohmans fördelar men inte dess nackdel verkar det som.

Någon som har några tips?

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:09:55  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har inte hört dom men efter läst i både TAS, HIFI+ och Stereophile så verkar Lyra Helikon vara ett kap! Den är nog min framtida pick-up iaf...Inte så jävla dyr heller.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:26:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har en Ortofon Kontrapunkt som jag är mycket nöjd med men detta får ses i relation till litet enklare utrustning som modifierad Rega arm. Den är inte odynamisk och dämpad i diskanten. Om jag minns rätt är denna en billigare utveckling grundad på Jubilee. Orfofon pickuper är kända för att ha drag liknande de du beskriver. Efter vad jag läst kom man förbi dessa begränsningar med Jubilee. Jag tror du skulle tycka att Kontrapunkt är en bra pickup men förstår att du vill ha något ännu bättre.
Man skulle också kunna uttrycka det som så att Kontrapunkt låter inte som schablonbilden för MC-pickup.



Edited by - Anders47 on 2002/09/13 18:30:16
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/13 :  23:15:00  Show Profile Send lars a Private Message
Såg i en recenssion om Lyra Helikon att man även skulle lyssna på Rohman som låg i samma klass men är betydligt billigare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000