HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar till Primare och B&W N803?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/13 :  18:21:05  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Hej allihop.
Nu har jag nästan nått mitt mål med att skaffa mig min första ordentliga hi-fi anläggning. Det som saknas är kablarna, eller rättare sagt ordentliga kablar, för helt utan kablar är jag ju inte. Min anläggning består av B&W N803 högtalare, Primare PRE30 plus två stycken A30.2 (brokopplade), Primare D30.2 CD spelare och T30 Tuner. Har tänkt å köra balanserat mellan pre och amp samt mellan cd och pre.
Har någon erfarenhet av ett liknande system och har en bra kabel att rekomendera?
Har annars funderat lite på Harmonic Tech kablar plus att jag är ganska nyfiken på Audioquest's nya kablar, särligt då Pikes peak och uppåt på högtalarsidan samt King cobra och uppåt på signalsidan.
Då jag bor på Åland så är det inte så lätt att få låna hem kablar och prova, finns inga ordentliga stereo affärer här, så det blir en tur till Stockholm nu och då.

/Mikael

Edited by - ålänningen on 2004/02/14 10:06:09

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/13 :  19:23:55  Show Profile Send sampix a Private Message
Klart du ska satsa på ett bra kablage. Dina mycket välspelande högtalare förtjänar det helt klart
Personligen skulle jag hellre rekommendera Audioquest än Harmonic Tech. Detta har med egna erfarenheter att göra. Tycker helt enkelt att de gör mycket bättre kablar. Sedan har Audioquest med sina nya kablar blivit ännu bättre.
King Kobra har jag tyvärr inte lyssnat på. Däremot både Panther och Cheetah. Bra kablar båda två. Men jag skulle definitivt lägga lite mer pengar och satsa på Cheetah. Ujuj, den är bra för sitt pris! ungefär 5500kr om jag inte missminner mig. Bättre detaljering, bas och lyster över sig.
Högtalarkablarna däremot får nog någon annan hjälpa dig med. Har haft Mont Blanc hemma, men jag lyssnade inte speciellt mycket på den. Det lilla jag lyssnade lät bra å andra sidan
Kimber Select är ett alternativ till. Speciellt deras kopparkablar (billigast i serien). Hamnar på ungefär samma peng som de kablar jag radat upp.
Lycka till!

Edit: ett stavfel

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/02/13 19:25:07
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/02/14 :  12:36:48  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag tror att ditt system skulle må bra av Harmonic Tech, ger ett livligt ljud med spänstig topp och rejält med bas, inte så att de lägger till något utan snarare att de släpper genom musiken på ett bra sätt.

Kolla under säljes finns säkert nått som kan passa

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:08:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
AQ skulle jag satsat på, det jag hört från ahrmonic än sålänge har varit allt annat än bra. Naturligvis är det alltid en fråga om matchning och Harmonic kan säkert blri mycket bra i vissa anläggningar. Styrkan med AQ är att det passar i princip alla anläggningar, jag fick mycket bra resultat med AQ i mitt system.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:25:36  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag skulle satsat på Neotech. Neutrala kablar med mycket dynamik. Har gjort underverk i min anläggning som bl bistår av Primare.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:32:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Transparent, det jag hört av dem var mkt. bra och då har det bara rör sig om kabel upp till Plus nivå. De har en bra bas och lungt ljud tycker jag.

och så var snart alla kabelmärken rekommenderade...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/14 14:36:15
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:57:46  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Inte lätt detta med kablar. Vet någon vem som säljer Neotech kablar eller Transparent kablar i Stockholmsregionen? Då jag bor på Åland så är Stockholm med omnejd det enklaste stället att ta sig till. Annars tack för alla rekomendationer. Skall definitivt ta en närmare titt på Audioquests nya kablar.

/Mikael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000