HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad har nif för ljudideal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/13 :  00:51:10  Show Profile Send krippe a Private Message
En fundering som dök i samband med Hifi-mässan förra veckan. Jag lyssnade på Budha Audios A Capella högtalare med Norma elektronik och tyckte inte ljudbilden var lika "bred" som jag är van vid hemifrån. Jag tog upp detta med representanten där och vi kom in på absorbenter och betydelsen av att ha tillräckligt avstånd till väggarna på sidorna om högtalarna. Rent spontant tycker jag att har man ett helt "perfekt" rum och ljudabsorberande väggar, så borde det inte spela någon roll om rummet är 15 kvadrat eller 30. Inga reflektioner kommer att uppstå ändå. Jag började även fundera över vad som egentligen är det ideala rummet för musiklyssning. Jag har varit i ett totaldämpat musikrum en gång. Det slår nästan lock för öronen, så tyst är det. Problemet var att jag tyckte musiken lät burkig och tråkig. Jag resonerar som så att om musiken är inspelad live, med all den akustik som fanns vid inspelningstillfället, så är ett ljudisolerat rum perfekt att lyssna i. Det varken lägger till eller tar bort något av rumsdynamiken som redan finns i inspelningen, och det man får höra blir alltså oförfalskat det ljud som man skulle hört på konserten. Men låt säga att det är en studioinspelning, inspelad i ett heldämpat rum utan "akustik" och där instrumenten inte får "klinga ut". Hur blir det att lyssna på en sån inspelning i ett ljudisolerat rum? Jag menar att sådant material borde avlyssnas i ett helt odämpat rum (m a p absorbenter, inte möbler o dyl) för att därmed ge illusionen av att instrumenten befinner sig i det egna lyssningsrummet. D v s det "naturliga" ljud som skulle uppstå i givna lyssningsrum om motsvarande instrument hade spelats där live så att säga. Men jag vet inte. Jag tycker själv att musiken låter mer livfull om den spelas i ett normalt inrett rum än om den spelas i ett dedikerat dämpat ljudrum med absorbenter osv. Det kanske är en vanesak också. Vad anser ni?

(Ursäkta det långa inlägget)

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/13 :  08:05:18  Show Profile Send CC a Private Message
Du e ursäktad

Om du tyckte att det var som ett lock för öronen så har du nog rätt i att det var "överdämpat" i rummet!
Vanligt fel när man försöker fixa akustiken att det blir överdämpat på fel frekvenser... Mina egna erfarenheter hittils är att basen kan man inte "överdämpa" men däremot de övre regstren ska man vara försiktigare med...

Oavsett inspelning i studio eller live så brukar teknikerna kompensera akustiken vid inspelningstillfället. Hur bra eller dåligt beror naturligtvis på hans/hennes kompentens o erfarenhet... Oftast hörs det väldigt tydligt när akustiken är konstgjord men det är för min del ok om det är bra gjort...

Högtalare är framtagna av olika människor med olika ideal. En del bygger kanske sina konstruktioner för död/levande rum, men de flesta försöker nog få sina konstruktioner att fungera i "vanliga" rum för vanliga människor.
Vad är då "vanliga" rum? Tja, säg det..?
Själv tycker jag det verkar fungera bäst med dämpa så mycket som möjligt bakom o fram till högtalarna (vanliga dynamiska hötalare) så att de få göra sitt bästa utan påverkan från rummt. Sedan sitter jag själv helst där det är lätt dämpat o helst gott om diffusorer som bryter ljudet...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:19:28  Show Profile Send audiojan a Private Message
Ett mycket intressant ämne!!!

Själv anser jag att det spelar egentligen inte någon större roll om det låter "rätt" eller "fel" och ens anläggning inte kan bevara "nerven" eller "känslan" som musikern eller musikerna spenderade (förhoppningsvis i alla fall) tid att få rätt. Det liksom känns... Det är mycket därför som jag gillar Magnepan,vilka kanske inte mäter "rätt", men är helt enkelt bästa på att bevara nerven i musiken. Samma sak med Cardas kablage... Har ni någonsin sett en reklam för Cardas (t.ex. i Stereophile)? George Cardas pratar inte om det tekniska, men visar hellre bilder från en semester, en fin vy i Australien, etc. etc. Det är helheten som verkligen har betydelse!

Och sedan det här med dämpning av rum... Det är mycket vanligt att folk försöker för mycket när det ska till att dämpas. Mer är inte bättre. För att vara supersvensk, "Lagom är bäst". Försök att förklara det uttrycket på engelska!

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000