HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta baselement i ML aerius
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/12 :  21:26:37  Show Profile Send FE a Private Message
Hej!
Som jag skrivit i ett annat forum tidigare så har jag råkat spela sönder originalelementen i mina martin logan aerius högtalare.
Nya originalelement från ML kostar 4200:-/paret och vad jag sett av originalelementen så verkar de inte vara så märkvärdiga.

Funderar så smått på att montera dit någon typ av utbyteselement och skulle behöva hjälp med val av någon kunnig i högtalarkonstruktion.
Detta vet jag om originalelementen:
Nominell impedans=4ohm
Uppmätt Re=5,6ohm
Delningsfrekvens = 500 Hz 12dB per oktav
Lådtyp = sluten låda 1,25 kubikfot ca 50 liter om jag inte räknar fel.

Önskar hjälp av någon kunnig som kan komma med några förslag på utbyteselement, har varit i kontakt med en amerikan som hade använt sig av Seas W21EX-001 element en stund med godtagbart resultat.
Ser fram emot lite feedback från er DIYare

mvh

Fredrik

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/13 :  13:23:24  Show Profile Send FE a Private Message
Ajdå verkar inte bli mycket till respons här heller
Kom igen nu måste ju finnas många högtalarbyggare här som iaf kan ge hyfsade tips på rappa 8"tums baselement med någorlunda egenskaper som kan passa i ett kabinett på 1,25kubikfot, tror dock lådan är aningen mindre då den innehåller elektronik mm, så volymen kanske mer realistiskt är ca 0,9-1 kubikfot.

Vet att det troligtvis är väldigt svårt att hitta ett element som passar 100% mot delningsfilter osv och att jag ej har de poaramaetrar som egentlien behövs för att kunna välja element men några intressanta förslag på 4ohmselement som trivs i slutna kabinett måste ju finnas tycker jag.

/Fredrik
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:29:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Man måste ha elementets egenskaper, qts, vas och fs tille xempel, samt
vore det ju fint om inte huvudsakligen jätteviktigt att ha elemtentes
känslighet också...

annars är det OMÖJLIGT och bara dåraktigt att ge sig in i detta

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:04:21  Show Profile Send FE a Private Message
Jo jag vet att jag behöver elementets egenskaper.
Mailat ML för att få reda på dessa, har väntat 4 månader på mina originalelement jag beställt från dom och är rätt så less/fbannad. Ger dom mig inte elementets specifikationer, skickar skiten direkt och kompenserar mig på något sätt så får man väl ge bort skiten billigt till någon som känner för att experimentera lite, för kan man flyga till månen lär man kunna hitta något passande element!

Är bara lite frustrerad bara, kan ju ge mig någon länk till en sida där man kan studera högtalarteori och förklaring av elementens specifikationer så kanske man hinner bli expert och bygga ett par egna högtalare innan jag fått originalelementen
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/14 :  01:26:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Varför tar det så lång tid? Går du förbi den svenska generalagenten kanske?
Har du ingen Garanti ?

Vad har hänt med de gamla elementen? Är de helt trasiga?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/14 :  10:16:11  Show Profile Send FE a Private Message
Tja varför det tar sån tid kan bara generalagenten och ML själva svara på, beställde genom RC Ljud&Bild i mitten av oktober och Stig bara suckar varje gång jag ringer eller åker förbi för att höra om det kommit några nyheter angående mina beställda element. Är ju inte roligt för RC heller att inte kunna ge den service dom vill, blir ju pinsamt även för dom.

Först var det den svenska agenten som tog lång tid på sig (har inte haft bra rykte vad jag hört) sedan beslöt sig ML USA att ta bort agenten i sverige och flytta över till danmark så då var vi tvungna att flytta över beställningen till danmark, detta skedde bara för några veckor sedan då den svenska agenturen hade haft drygt 3,månader på sig att ta hem elementen.

Strulat en hel del men nu har jag mailat ML USA och sagt vad jag tycker i frågan, samt frågat om baselementets egenskaper så man kanske kan byta själv om dom nu inte vill sälja sina egna

Tror att impedansen på elementet är 6 eller 8ohm inte 4ohm som jag skrev tidigare, iaf rent logiskt om man kollar på Re som var 5,6ohm

/Fredrik

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/14 :  12:09:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Usch, vad tråkigt för dig Fredrik!
Låter verkligen inte alls roligt.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000