HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Element i Totem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:52:15  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Hej

Tänkte bara höra om nån känner till vilket fabrikat det är på elementen i Totems Model 1 högtalare. Gärna modellbeteckning också om ni vet.

(Ser ju nästan ut som Dynaudio...)

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/11 :  18:09:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
basen är dynaudio, diskanten ett tyskt fabrikat vad jag vet. Ska du klona ?
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/11 :  18:44:20  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Ja, funderar lite löst i de banorna, kloning alltså

Letar efter lämpligt kloningsobjekt nu när HFLS-1:orna blir klara. Det naturliga vore väl att göra Proac-klonen, men vore kul att göra nåt lite annorlunda.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:25:55  Show Profile Send kasra a Private Message
Basen är en dynaudio 15w75 4ohm
diskanten är norsk SEAS aludiskant.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/11 :  21:12:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Totem Model 1 tror jag är ett synnerligen olämpligt kloningsobjekt. Den saknar t.ex. vanligt dämpmaterial utan har någon form av polymerfilm som dämpning. MartinH kanske vet mer.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/02/11 :  21:24:49  Show Profile Send kasra a Private Message
Jag har ett model-1 clonings projekt med SEAS 27TBCG



och 15w75 4ohm. Hyfsat enkelt filter mäter perfekt(finns mätningar).
Flera som byggt o vart nöjda.

mrekan:
Varför skulle man inte kunna klona eller köra utan dämpning i lådan? D lá bara att testa sig fram!!!



/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/11 :  21:50:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Dynaudioelementen går väl inte att få tag i längre?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/11 :  23:57:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Dynaudio säljer inte längre lösa element nä...men kanske går att finna nåt på ebay...?
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:05:20  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
kasra, säkert inte omöjligt men svårt... Har du ingen trevlig länk?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:47:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan väll säga att det har legat en hel del tid bakom Model 1 och borosilikatet tror jag inte heller NASA släpper till vem som helst...

Men tanken på en modell i samma anda är inte fel, man har ju i alla fall en av världens bästa minimonitorer som avbild.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:49:26  Show Profile Send kasra a Private Message
-marbrink... sorry du har fel information, elementen säljs bla i holland på 2 olika affärer.

http://www.remo.nl/dynaudio.htm
http://www.speakerland.nl/dynaudio-u.htm

-rydberg, se ovan

-mrekan skicka pm.

/kadsr

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:07:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Där ser man.. Det finns säkert en del som har element kvar, men enl Dynaudio ( jo jag har varit i kontakt med dom ) så har man slutat att sälja till privatpersoner, utan enbart till tillverkande företag, så i framtiden så kommer det nog bli riktigt svårt om man inte är en högtalartillverkare och få tag i Dynaudio element...
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:28:50  Show Profile Send kasra a Private Message
En av ovan nämnda affärer började sälja Dynaudio elementen för en månad sedan. Det ska vara nytillverkade vad ja har förstått.

/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/02/12 10:32:05
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:29:40  Show Profile Send matson a Private Message
Borosilikat? Nasa? Tar det aldrig slut?

Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:47:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
matson: hur menar du då ??
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:16:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hmm, NASA verkar syssla med allt annat än rymdindustri

Martin H> Var det inte lödningarna som hade NASA kvalitet också

Matson> Håller med, man kan bli trött för mindre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:34:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nu får jag nog förklara för killarna vad jag menade och sa på mässan....

Borosilicat är ett ämne som utvecklats för NASA för att användas i rymdskytteln, det är ett vibrationsdämpande material som omvandlar vibrationer till värme. Totem använder det i flytande form inuti högtalarna, mellan mdf skivor och faner...

Vad du som nämdes om lödningar gäller SimAudio och dom har tekniker som har högre certifikat än de tekniker som arbetar inom flygindustrin/ tex NASA... Nu är detta inte så att det är unikt för just Sim, men det är inte många hififöretag som har så kunnigt folk på sådana platser i företaget... Och ser man på Sims lödningar så är det nog bland det bästa man kan hitta överhuvudtaget idag...

Och är detta nåt speciellt, ja visst är det det.. Men det är inget hokuspokus utan rena teknik...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:46:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Borosilikat är ett ämne som finns i eldfast glas, pyrex, dvs i ungsformar etc, inte visst jag att jag gjorde potatisgratäng i en NASA form!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/02/12 12:47:03
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:48:25  Show Profile Send henricsson a Private Message


EDIT
Garvar fortfarande, tack Ola!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/02/12 12:49:32
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:54:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Precis.. tekniska utvecklingar letar sig ner i många produkter efter en tid.... Från Columbia till högtalare...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:55:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du är för underbar Rydberg.

När det gäller lödningar så är det bara mina egna, och en reparatör på jobbet som är godkända för mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/12 :  14:14:53  Show Profile Send bobey a Private Message
"Borosilicate" är en produkt av boron. "Borosilicate" är inte uppfunnet av Nasa. Därimot var det Nasa som kom på att ett tunt lager keramik skyddar mot det den oerhörda mängd värme som bildas utanpå en rymdkapsel. Borosilicate används ofta när man behöver göra värme/stryk-tåligt glas (borosilicate glass). Borosilicate används av Nasa men mest till speglar i teleskop eller innuti rymdhjälmar. Därimot använder man boron fibrer till att tillverka värmeskyddet för rymdkapslar av då det är lätt men ändå relativt starkt matrial samt att det både reflekterar och avleder värme bra. Man använder det itne som dämpningsmatrial.

Borosilicate blandas också ner i färg och målas på t.ex. innerväggar då det har två bra egenskaper för detta ändamål:
1. Det reflecterar värme
2. Samt att det avleder (dissipates.. min svenska är inte så jätte bra tror dock att det är avleder) värme fort.

Borosilicate finns inte i flytande form (EDIT: inte vid rumstemperatur hur som helst). Därimot finns det borosilicate i vätskor t.ex. målarfärg/lack. Att det har en direkt inverkan på vibrationer tvivlar jag på men därimot kan det ju tänkas att det gör träet i lådorna lite styvare.
Vad gäller elementen så är väl de modifierade av Totem... eller har jag fel? Hur som helst låter det alldeles underbart!

Bara lite info.

// bobey


Edited by - bobey on 2004/02/12 14:16:44
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/12 :  14:19:28  Show Profile Send Mullansson a Private Message
kasra: Är liksom mr ekan lite intresserad av en eventuell länk till något bygge av detta slag samt kanske nått filterschema.
Skickar PM.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  15:04:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
bobey, enl Vince så ska det vara så att det hjälper till mot vibrationerna i lådan, men som du säger så är stabilitet nåt som gör att vibrationer minskar så ja....
Och du har säkert rätt i att det inte är borosilicat i ren form, för som sagt så har nasa det i fasta plattor , men Totem får det som en färg, alltså utblandat med nått annat medel...

Och billigt är det inte, har för mig att det ligger på 2500 USD för en burk på 20 liter...

Du har rätt i att alla element som används i Totemhögtalare byggs om hos Totem för att passa ytterligare i produkterna.

/Martin
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/12 :  23:39:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
De specialspecas inte av Totem och byggs av Dynaudio alltså? De demonteras och byggs om hos Totem!? Vill man ha onödiga kostnader så.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/02/13 :  00:06:05  Show Profile Send kasra a Private Message
ja undrar hur det skulle gå till.. för att överhuvudtaget komma åt de vitala delarna på dynaudiobasen måste man ju plocka loss hela membranet o spidern som sitter samman av spolen... Det är ingen lätt uppgift att centrera membranet igen...(jepp har försökt engång själv...gick så här bra: )

har även väldigt svårt att tro att totem gör avancerade inhouse tweaks på dynaudio elementen. om bas/mellan mot all förmodan är tweakade så är det antingen småtweaks som lite kladd på korgen(xy material såklart ) eller tuffare rymdgodkända cryo skruvar eller nåt i den stilen eller kanske guldplätterade kontakter vem vet?

alternativet är att dom är specialbeställda, men detta verkade inte vara fallet?


diskanten däremot är lätttweakad.

Såg engång ett basmellan element tillhörande SF electa amator 2. stod klart o tydligt på magneten att d va ett 8545k det handlade om. Det avancerade inhousetweaket man kunde "se" bestod av en xtra magnet pålimmad... kanske var inpregnerad med nån italiensk genomskinlig olivolja eller nåt...


/kasra



"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/02/13 00:09:27
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000