HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kretskortslayout
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:21:51  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Jag är helt grön på detta och behöver en massa tips. Vad ska man prioritera? Komponenterna tätt packade, eller med lite space? Kortast möjliga signalväg, om det finns någon sådan? Vias, bra eller nödlösning? Jordplan, bra att ha eller nödvändigt ont?
Hur "ser" man att en lösning är bra/dålig?
Det ska vara en tvålagers och ska skickas till prototypfabrik.
Länkar till artiklar/siter som berör detta mottages tacksamt.

yäyä...en vacker dag blir det en cd-spelare

________________________
PRAGA MATER URBIUM

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  16:01:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vad är det du ska göra?

Generellt är det bra med kompakta lösningar och bra jord samt med väl avkopplad matningsspänning. man ska också inte blanda för mycket. Försök att ha svaga signaler på ena kanten och starka i andra änden. Kommer det att gå ampere i kortet så får man tänka väldigt noga på att du har resistans i kopparbanorna. Detta kan ge oönskade effekter om man inte ser upp.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:16:53  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
peranders: Jag håller på med en dac till en cdspelare. pcm1794>>D1-utgångssteg. För tillfället koncenterar jag mig på utgångssteget eftersom digitaldelen ännu inte är spikad. Troligtvis blir bara två kondingar, två par motstånd och en dip-switch + en extern klocka.
Några ampere blir det aldrig. Däremot jobbar det med en ganska hög spänning, -+30V.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  23:32:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det du sysslar med här är en synnerligen kritisk layout om du ska nå S/N över 100 dB. Varför? Jo, du blandar kretsar som sänder ut EMI på > 300 MHz förmodligen 500 MHz. Till detta önskar du störnivåer i uV-klassen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2004/02/12 :  08:54:07  Show Profile Send anelar a Private Message
Det finns mycket information på nätet att läsa om kretskortslayout. De flesta större tilverkarna har ofta design guides och annat som är bra att läsa. Håller själv på att lära mig för fullt så jag vågar inte komma med pekpinnar ;).
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:26:11  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Vad det gäller design regler (för att tillverkningen skall bli bra) så finns det riktigt mycket information. Det sviktar dock när det gäller skrifter om elektriska prestanda och do/don'ts generellt.

Det hela är mycket applikationsavhängigt och sånt som är vettigt i ett fall, kan vara direkt förkastligt i andra. Av detta följer att det också finns mycket religion och motstridiga åsikter. Ett besök på den årliga PCB utbildningen/showen i Californien (PCB Design West http://www.pcbwest.com) eller IPC (http://www.ipc.org) kan vara mycket omkullkastande och frustrerande.

Nedanstående startpunkt får ses i ljuset av att min applikation alltid har varit mobiltelefoner och andra RF/Mega-bit/giga-bit utrustningar. Speciellt en mobiltelefon är en kompromiss från början till slut.

Rent generellt är korta signalvägar att föredra, detta ger att en kompakt konstruktion också är det. Förutom storleken på slutprodukten ger SMD (ytmonterat) en del fördelar här. Dels mindre parasiter i anslutningarna, men också möjlighet för en kompaktare konstruktion.

När det gäller jordplan så är det i ditt fall nödvändigt i digitaldelen, av anledningar som peranders nämnde. (Här hade jag innan en lång utläggning om varför, men det blev för mycket). Ett jordplan kommer minska din utstrålning för att du enkelt garanterar att det finns jord under alla "snabba" ledare. Detta ger den lägsta looparean/impedansen -> lägre utstrålning. Se bara till att planet är så helt som möjligt.

Vad gäller delade jordplan (analog - digital) är detta en typisk "religiös" sak. Den allmänna tendensen just nu är att det oftast inte är värt besväret med splittade jordplan. Sammanfaller med min egen erfarenhet i mobiltelefonsammanhang.

Alla jordanslutningar bankar man bäst direkt ner i planet.

Börja med alla känsliga ledare (klockor, högimpediva, låga nivåer). Följt av spänningar och sedan allt annat.

Vior är i ditt fall säkert inget ont, utan möjliggör konstruktionen, samt håller signalvägarna nere. Notera dock att genomgående vior trasar sönder jordplanet, så se till att det inte blir helt avskuret.

Långa parallella ledare kan också vara ett bekymmer. Både paralella på samma lager som ovanpå varandra på olika lager.

Ta också stor hänsyn till hur du distribuerar en eventuell klocka, eftersom den stör. Skadar inte att bädda in den med jord runt omkring (sk guardring).

Avkopplingskondensatorer skall placeras så tätt på matningsbenet som möjligt och sedan helst direkt ner med en via i jordplanet.

Man kommer väldigt långt med sunt förnufft och att inte tänka på det hela som connect-the-dots, utan hela tiden följa med i schemat.

Specifika designkrav på layouten kan också finnas hos leverantören av komponenterna (som anela nämner).

För den vetgirige så ...

PCB Design Magazine (http://www.pcdmag.com) kan vara värt att tiita in hos.
Mentor Graphics (http://www.mentor.com/pcb/) har också en del tekniska publikationer.
De årliga "proceedings" från PCBWest (http://www.pcbwest.com) brukar också innehålla en del mer praktiskt. Bl.a artiklar av Marry Sugden, Rick Hartley, Lee Ritchey, för att nämna några, brukar vara intressanta

Bra (och dyra ~700-1500:-) böcker är ...

Emc & the Printed Circuit Board: Design, Theory, & Layout Made Simple (Mark I. Montrose)
Grounding and Shielding Techniques (Ralph Morrison)
Noise Reduction Techniques in Electronic Systems (Henry W. Ott)
Coombs' Printed Circuits Handbook (Clyde F. Coombs ). Denna bok tar upp allt om PCB och är uppdaterad med blyfritt. Kanske inte så mycket teorier och prestanda dock.
High-Speed Digital Design: A Handbook of Black Magic samt uppföljaren High Speed Signal Propagation: Advanced Black Magic (Howard W. Johnson) ... namnet speglar dessutom rätt väl vad det hela rör sig om.

/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:01:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ladda hem dokumentationen för evalueringskortet för CS43122 från Cirrus. Där kan man se hur de har gjort fast där handlar det väl om 4-lagerskort tror jag(?).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000