HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med transformator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  10:47:59  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan alla,

Jag har fått hem ett Krell KMA-100 från USA (110 V/60 Hz), och skall konvertera detta till 230 V/50 eller 60 Hz. Min tanke är att helt sonika byta ut transformatorn, och ersätta den med en som är anpassad efter det svenska nätet. Det jag misstänker att jag behöver veta är vilken sekundärspänning som originaltransformatorn levererar samt vilken styrka (VA) den lämnar (eller kan hantera???). Detta är ju ganska enkelt att kolla om man har tillgång till en spänningskub, men om jag tittar på kondensatorerna som sitter direkt efter transformatorn, så är de märkta med max-spänning på 75 V. Kan man då inte dra slutsatsen att arbetsspänningen bör ligga på 50-55 V på sekundärsidan? Eftersom det är ett klass A steg, så är det ju strömhungrigt, varvid 500-600 VA bör vara tillräckligt...eller? Vet någon av er dessutom var man kan få tag i transformatorer med dessa värden som håller hög kvalitet, men inte kostar skjortan?

Tack på förhand

Pierre

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/02/11 10:50:18

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:23:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag föreslår att du kontaktar den svenska agenten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:31:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det måste väl ändå gå att mäta upp den gamla transformatorn?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:45:57  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
AndersP --> Jag har varit i kontakt med Audionord som är den svenska agenten för Krell. Jag VÄGRAR betala de fantsipriser de tar för att konvertera maskinen.

peranders --> Självklart går det. Problemet är bara att jag inte har tillgång till spänningskub, och eftersom det är en 110 V trafo, så är det nog inte helt lyckat att koppla den direkt till 230 V nätet. Om du har något förslag på hur jag kan få den uppmätt eller om jag tänker helt galet, så var inte rädd för att säga det.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:51:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vad är du beredd att satsa då? Det är ju ändå en Krell?

230-110 V transformator kanske kan vara något? ELFA har sådana.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:59:25  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
peranders --> Jag är beredd att lägga ett par eller några tusenlappar. Saken är också den att jag helst vill ha en lösning innanför chassit, mest för estetiska skäl. Jag vet ju att det inte är varken svårt eller konstigt att byta transformator, och jag har börjat ta kontakt med diverse tillverkare för att diskutera lösningar, men vill gärna ha input från flera olika håll.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:03:27  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Pinhead>>Maila krell/audionord och fråga vad transformatorn ska lämna på sekunärerna. Sen är det bara att beställa en...
Att betala 20000 till Krell för att byta transormator är ju inte klokt =/

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:05:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage
För 3-5 kSEK kan du specialbeställa från Toroid Transformator AB! 20 kSEK är salt... aj!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/02/11 12:06:05
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:07:25  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
rejvgudrun --> My kind of thinking!!! Saken kan vara den också att de inte ens byter transformator, utan helt enkelt bara kopplar om den så att den klarar 220 V. Tyvärr har Krell anammat Porsche-filosofin..."Det SKALL kosta att äga en Porsche!". Trams i mina ögon.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:09:27  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
peranders --> Visst kan jag det, men självklart vill jag betala så lite som möjligt, varvid jag drar mig från att specialbeställa in i det sista. Det är väl inte SÅ speciella värden på trafon jag söker...eller???

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:41:01  Show Profile Send Lash a Private Message
Har du kollat så det inte redan finns ett utag för 230V på transformatorn?

Prova www.google.se och sök efter dit slutsteg så kanske du hittar något. (47V på KSA100)

Edited by - Lash on 2004/02/11 12:48:22
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:48:58  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Lash --> Jag har försökt hitta dokument om krells slutsteg överhuvudtaget, men om jag inte blivit helt lurad, så lämnar inte Krell ut sådan information. Jag tror och hoppas att originaltrafon KAN kopplas om till 220/230 V, och hade faktiskt hoppats på att någon här kanske kunde vägleda mig. Kan man mäta sig fram till det? Finns det kanske något mer eller mindre universalt sätt att koppla för att halver/dubblera primärspänningen? All hjälp och alla konstruktiva kommentarer mottas med varmt hjärta.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:49:37  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Lånar tråden lite:

Vet någon var man kan hitta en trafo som kan leverera runt 6v och min 3A för en billig slant?
Behöver en till glödspänningen till ett rör då min gammla visade sig vara för klen

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:55:45  Show Profile Send Lash a Private Message
Kolla på transformatorn om det finns fler än två sladdar in från nätspänningen, inte de sladdar så går vidare till förstäkaren alltså. Sitter det tre sladdar in så kolla om en av dem sitter okopplad och bara sitter lös eller fastsatt någonstans. Det kan vara för 230V. Har du någon bra bild på transformatorn så kanske det går att se?

Edited by - Lash on 2004/02/11 12:56:23
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:01:26  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Lash --> Du är mig en snäll man. Jag skall försöka ta bilder på nätdelen så fort jag kan, men det lär nog tyvärr dröja ett par dagar.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:01:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kolla med Grymmegorm http://www.hififorum.nu/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=4065
han har ju ett KMA-100 steg.
Han kan kanske mäta vad trafon lämnar för spänning.

Svebry har annars 500VA (645:-) o 750VA (1050:-) ringtrafos med 110V på sekundären.
Du kan kanske få plats med en trafo till i lådan....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2004/02/11 13:06:45
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:06:08  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
Nu får jag väl bannor för att att skickar dej nån annanstans, men om du tittar här :http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&postid=322859#post322859 så pågar det en tråd som nog kan vara interessant
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:13:56  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Tobbe L --> Tack för tipsen. PM är skickat till Grymmegorm. Det är också ett alternativ jag funderat på, men det hänger ju på storleken...*hahaha*...

Keld --> Inte får du bannor...vi skall väl hjälpa varandra om vi kan, oavsett var hjälpen kommer ifrån. Jag tackar för länken och zoomar mig dit...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:25:45  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Keld --> Den länken satt som en kniv i ryggen...Det blir till att kolla upp om trafon har en eler två ingångar på primärsidan så fort jag bara kan...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:37:17  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Men är det inte att den ska ha 60Hz som är det stora probelmet eller har jag missat något?
Eller räcker det att fixa en lite större trafo för att uppnå samma sak med 50Hz?

Det finns ju omswitchare för att fippla upp det till 60Hz med det kostar ju en del när man ska ha det till så effektkrävande saker, samma sak med att sätta en sån trafo framför den befintliga trafon... Den första trafon bör ju vara rätt mycket kraftigare än den som redan sitter i steget isf.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:46:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Men är det inte att den ska ha 60Hz som är det stora probelmet eller har jag missat något?
Eller räcker det att fixa en lite större trafo för att uppnå samma sak med 50Hz?

Lägre frekvens ger högre magnetisk flödestäthet vilket gör att järnet kan mättas om man har otur (=varmt) annars är det inget problem. Om det går att hitta en 230 V omkoppling så är trafon garanterat specad för 50 Hz.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:49:12  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
LaZyWorM --> Det är också en sak som jag gärna hör vad folk säger; går det bra att köra 50 Hz istället för 60 Hz? Vilka konsekvenser får det/kan det få? Jag vill som jag skrivit tidigare, ha en intern lösning med transformatorn, men visst kostar det ganska mycket pengar med prylar av den här dimensionen.

Vad gäller frekvensen, så är det ju som så att Krell inte själva byter ut alla komponenter i sina maskiner när de konverterar från en region till en annan, så i praktiken borde det inte spela någon större roll...eller???

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:53:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det viktiga är väll att den nya trafon ger samma sekundärspänning som den gamla. Jag antar att den ändå likriktas o stegen drivs med "ren" likspänning. Att köra en 60Hz trafo på 50Hz borde väll inte vara några problem eller???

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:26:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Som jag skrev i tidigare post att högre frekvens är i regel inga problem och att det är sällan som en trafo är så hårt specad så att den inte funkar på 50 Hz om den var avsedd för 60 Hz. Fast man får väl utgå ifrån att en ringkärna är känsligare när det gäller läg frekvens.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:38:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message


Peranders jag så inte ditt svar. Tror att jag började skriva på mitt samtidigt som du skrev ditt
Men jag hade fått för mig att det var tvärt om med magnetmättningen.
Men nu vet jag hur det ligger till

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:51:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
I flygplan kör man med 400 Hz just för att få små lätta transformatorer.

Järnvägen körde med 15 Hz i början av 1900 talet just därför att de inte kunde få ner förlusterna i järnet vid högre frekvens. Jäklig synd. Tänk om man i tid hade gått över till 50 Hz.

Sen man började att köra med omformare så blev frekvensen 16 2/3 Hz.

Summa summarum: Låg frekvens klumpiga transformatorer. >> 100 kHz mycket små transformatorer.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000