HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mot Hifi-Mässan tur och retur...........192 mil.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/02/11 :  02:11:58  Show Profile Send peder47 a Private Message
I mål....!!!!

Hur det kan vara att åka på Hifi-Mässa..!!

Hur beskriver man denna resa bäst,kanske med orden upplevelser och gemenskap.

Som sagt målet var att starta från Luleå kl 12.00,det blev avfärd 13.45 fredag em.Vi var framme i Sthlm 01.30 natten mot lördag,resan tog alltså 11 timmar och 45 minuter (inte 20 timmar Hsvip) .

Hvisp (Adam) > vi knäckte dig med drygt 8 timmar,bättre tur nästa gång .

De sista 20 milen vräkte snön ner,fy tusan för dessa vintrar söderöver...kallt med blöt snö som knappt går att köra i.
Ni får här och nu en stående inbjudan att besöka oss så att ni får uppleva hur en riktig skön vinter i norr ser ut . 070-365 90 98...det är bara att ringa.

Upp med packningen i bostaden vid Valhalla (smygreklam)vägen,öppnade en *Leffe Blonde* (belgisk öl) och sen isäng vid 04.00-snåret.

Upp kl 09.00 och efter morgonbestyren bar det av till Mässan,hela dagen var det in och ut i alla rum.Det hälsades på bekanta samt nya hifirävar,konstruktörer,utställare och annat löst folk .Anlände ner till forumfikat i baren 25 minuter sen, Timbre,CH,Jorma,Dole.Pac,Perre-e mm mm, mycket trevligt......Peter Westberg (High Fidelity) slog sig ner för lite snack.Det var ett tag sedan vi sågs ,ja allt rullade på i vansinnesfart så matintaget blev lidande.

Kl blev 18.00 och mässan stängde för dagen,dock inte vi...de närmaste timmarna tillbringades i Mårten Designrummet med lite vin och trevlig samvaro.Sen så skulle det ätas på en krog på Östermalm,vi skulle bara förbi bostaden och byta kläder.

Vad händer oss som inte ätit på HELA dan, JO.....telefonen ringer,det är Teruo Harada *Suwa Trading Harada* med Shindo-rörsteg mm mm.Så det blev att ställa in riktningen mot Spånga istället (Jorma,Leif,Jörgen mfl därav anledningen till att vi inte dök upp,men det vet ni ju redan ).

Väl ute hos Teruo blev vi kungligt mottagna och det dukades fram lite gott, äntligen...lite föda .
Sen så spelades det musik i flera timmar,allt från modernt till monoskivor för att senare avslutas med stenkakor från 1930-talet.

Detta på ett mkt kompetent system med Western Elektric 300b-rör.Ni som tror att inspelningstekniken gjort stora framsteg......ja ja, jag säger inget mer...här snackar vi dynamik och live-känsla i kubik.Givetvis handlade det om vinyl .

Tillbaks i stan strax efter 01.00,vi pratade om att åka förbi Sheraton.Nej dom har säkert landat i sina sängar så vi åkte hem,öppnade en nattöl och summerade med lite eftersnack.Sängen återinvigdes ca kl 03.45.

Vad får man höra nästa dag inte hade dom lagt sig (inga namn) utan det blev/var nightmusic på Sheraton :D .

Med facit i hand,....det var nog tur att vi åkte hem,det fanns ju en morgondag .

Nåväl,upp på söndag kl 09.15...kaffe mm och iväg till Mässan *pust*.

Dagen gick i samma tempo som på lördagen,ngr okända (som nu är kända) forummedlemmar samt utställare ringde så det blev mkt snack och en och annan kaffekopp.
Mässan stängde 16.00,vi sa hej och syns till Veterangänget (Mirre,Erik,Tommy) kl 17.30.

ÅTERIGEN, ingen mat på hela dagen.....är man lobotomerad eller.....

Så det blev rena rallykörningen till en 3-rättersmiddag på en krog i gamla stan,mätta och slagna till marken av trötthet bar det hemåt efter ngr timmar.
Isäng vid 02,00-tiden......bara så trött .

Nåväl upp kl 7 på måndagmorgon,nu återstod ju 93mil hem till Luleå. Men tror ni vi kunde åka direkt så tror ni fel .
Vi skulle nämligen först ut till en bekant på Lidingö,det var musiklyssning på *G*...hans musikrum i bottenvåningen invaderades vid 9-tiden måndmorgon.

Vi hade sagt, INTE LÄNGRE ÄN TILL KL 12.......men ni förstår nog

Mycket riktigt,vi åkte därifrån strax efter kl 13.00,in till stan,åt lunch (den restaurangen återkommer vi till) mkt gott.

Lämnar Sthlm exakt 14.30 måndag-em,är hemma i luleå exakt 01.00 natten mot tisdag.Dvs resan tog exakt 10,5 timmar.

Så Hvisp (Adam) > nu ligger du 9,5 timmar bakom


Hur känns det idag, jo lite segt har det nog varit (steg upp 07.30).

Har det varit kul...JA

Skulle vi göra om det ....JA

Som jag inledde med,vad är viktigare än upplevelser och gemenskap...oavsett intresse.

För mig/oss ingenting


Hade ingen kamera (glömsk),så jag hoppas ni stod ut med texten istället.Om det sedan bidrar till ngt,ja det vet jag inte men jag hade ngn timme över och ville försöka bidra med en känsla av vad en Hifi-Mässa kan innehålla...det blir vad man gör det till.

Nämner inga namn med risk att glömma ngn,men TACK ALLA tills vi hörs igen ni vet vilka ni är .

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2004/02/11 02:16:17

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/11 :  02:59:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En underbar reseskildring.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/11 :  03:03:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Genom eld och vatten........
Vad gör man inte för sina nöjen.

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/11 :  06:47:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Peder!

Tack för din reseskildring, jättekul!!!!

Jag håller helt med dig, det är sällskapet som gör det och det var gott om gott sällskap på High End mässan

Vänligen
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:57:13  Show Profile Send peder47 a Private Message
Bravo >... Genom eld och vatten........,det låter som texten i ngn låt,men jag kommer inte på vilken.

Hoppas nu inte det är ngn svensktoppslåt för då får jag väl sluta skriva på detta forum .

Kul att ni orkade ta del av min lilla *Mässresa*

Pac >... Vi är helt överens, det var mycket gott på den Mässan . Synd att du var tvungen att styra hemåt på lörd-em.

Zalve...Tack

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/02/11 :  18:07:44  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
hehe...våran resa är snart nerskriven i historie böckerna... jag tror att luleå ligger 200 mil ifrån stockholm.. måste vara därför våran resa tog så lång tid :)
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:17:50  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej Peder, det var trevligt att få träffa er live!

I vår MC klubb som kör Royal Enfield Bullet, kan det vara lite svårt att få med medlemmarna på träffar eftersom en del tycker att de bor för långt bort.

Vår ordförande som bor halva året i Indien arrangerade nyligen en hojträff i Goa. Intresset var stort och den mest långväga besökaren hade åkt 320 mil på de indiska vägarna för att komma fram. Det motsvarar säkert 2-3 gånger längre på de svenska.

Men den långtåkande gästen var mycket nöjd med träffen och tyckte inte att hans resa var så mycket att orda om.

Ni som åker långt verkar ha lätt för att upptäcka och uppskatta det positiva i tillvaron.

Vi hörs och ses,

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:53:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är ju möjligt att uttrycket är stulet av någon låt som härbergerat på svensktoppen, men annars trodde ju jag att uttrycket kom från bibeln.
Du kan nog lugnt skriva vidare "peder47"

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/02/12 05:58:14
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:43:30  Show Profile Send knoxville a Private Message
Mycket trevlig reseskildring! Kul med en riktigt hifi-entusiast från lule Trodde jag var helt ensam efter att jag satt in en tråd om DIY-träff i lule. Fick inte ett svar . Fast Peder47, du kanske inte är i DIY-svängen?

Tog också mig ner från lule, men jag tänkte att flyget skulle vara
snabbare och smidigare. Nu visade det sig att cykla hade nog gott ungefär lika snabbt. Flög först till päronen hemma i sundsvall på fredagen för att sedan planerat flyga vidare på lördagmorgon.

Grejjen är den att SAS förstör allt och ställer in flighten. Skyller
på tekniskt fel, men jag tror de skippade flighten för det var så lite folk (farsan som är flygledare trodde samma sak...) Slutade med att jag inte var nere förren 17-tiden. Trött, less och förbannad . Tänkte att det inte var någon idé att gå in då utan sparade mig till söndagen. Stort misstag. Hann inte med allt jag ville. var ju rätt mycket folk överallt och trångt som f*n i hotellrummen...

Nästa gång blir det bil! Då kan vi tävla

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/02/12 :  01:24:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Att köra 192 mil ToR är värt en hel hög applåder, för att komma upp i det får en annan köra ToR till Stockholm fyra gånger man blir imponerad.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/02/12 :  07:36:36  Show Profile Send Margaux a Private Message
Dessutom hann Peder och hans trevliga resesällskap att besöka Lidingö och spela sina Audion Silver Night mkII hemma hos mig på måndagen. Jättekul Peder. Tyvärr var han tvungen att åka när de fått upp temperaturen och lät som bäst. Stort tack för besöket och demo i min hemmiljö

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000