HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 meridian
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:35:01  Show Profile Send Merry a Private Message
fråga angående detta märke.jag va på mässan i helgen (min första) och tyckte det va väldigt skoj.jag är däremot ingen expert i ämnet så jag hörde inte så stora skillnader som ni gör , men när jag på söndag fick en demo på meridian's anläggning så vart jag helt såld , jag upprepar helt såld. tyckte dom bjöd på ett fantastiskt ljud , men när jag har läst mäss rapporter så märkte jag att jag va rätt ensam om att tycka så. är det nån som kan skriva lite om märket och mina funderingar
tack o bock
jerry!!
ps.trots allt klagande på mässan så hade jag skitkul i 2 dar och kommer definitivt att boka rum nästa år.

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:54:09  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Börja med att titta på deras hemsida: http://www.meridian-audio.com/welcome.htm
Top of the line är deras 800 serie, har fått en hel del utmärkelser och räknas till en av de bättre CD spelarna som finns.
Deras "nya" G serie bygger på teknik från 800 serien.
Själv har jag testat deras produkter från 500 serien och är mycket nöjd med deras cd spelare.
Är på väg att investera i deras DSP högtalare, har tyvärr inte lyssnat på deras största DSP 8000, men jag är nöjd med ljudet på DSP 5500.
Så mitt val blir DSP 5500 som front & center och DSP 33 som bakre surround.

Gillar deras "tänk" om att ha digital överförning så långt som möjligt och digital/analog-omvandlingen sker i högtalarna (en DSP / slutsteg.).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/02/10 21:55:06
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:05:04  Show Profile Send crion a Private Message
Även jag tittar på Meridian systemet. Pause i stockholm har tydligen de DSP7000 frontarna i butiken just nu.. Meridian har state of the art room correction och det kan mina 15" basar behöva

Deras elektronik är i absolut referens klass. Och med nya G serien så syns det också
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:07:46  Show Profile Send crion a Private Message
Ang mässljud rent generellt så kan man säga att om du tyckte något demo lät bra så kommer grejorna låta 100ggr bättre hemma. Så det e bara å handle
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:21:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag gillar absolut Meridian musikaliskt, dock brukar sällan kvaliteterna visa sig fullt ut på mässorna, så gillar du ljudet där kan det bara bli bättre med i en hyfsad omgivning.

Bravo
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:00:58  Show Profile Send eliot a Private Message
Meridian är ett märke som på senare tid gjort sig känt genom MLP, Meridian Lossless Packaging. Datamängden från en DVD-skiva (96Mbit/s) räcker inte till högkvalitativ flerkanalig 24/96 DVD-audio så datamängden behöver kompimeras och då naturligtvis helst utan informationsförlust.
quote:
So lossless compression - where the data recovered from the disk is identical to that originally encoded on it - was the way to go. An international competition was held to choose the technology, and Meridian's MLP was the clear winner.

Det slog ner som en bomb att ett litet engelskt företag slog hela världseliten på fingrarna! Deras teknik finns därför i alla DVD-Audio spelare.....

De har "alltid" haft aktiva högtalare men nu tycker jag att de är mest intressanta för sina diverse CD-spelare, DVD-spelare och processorer som har fått många fina vitsord och verkar vara prisvärda även om de kostar en hel del.....

Detta sa jag till Engelsmannen från Meridian och han blev nästan förnärmad för tydligen är de mest stolta över sina aktiva högtalare.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:32:14  Show Profile Send Merry a Private Message
härligt!!!! mera..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:56:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kombinationen Meridians processor + deras DVD-spelare med MHR smartlink är enligt alla rapporter superb med en enastående bildkvalitet dessutom.

Bravo
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:47:54  Show Profile Send Merry a Private Message
ingen mer än jag som tyckte att dom rocka skjortan av allt på mässan vad gäller pop , rock ??
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/12 :  22:34:07  Show Profile Send crion a Private Message
Dem kan göra mycket mer än rock och pop, men 4*75 klass A slutsteg per högtalare (ett klass A steg per element) gör att dynamiska resurser finns i överflöd. Att ha aktiva högtalare och digitalt delningsfilter gör konstruktionen ca 30% effektivare än standard analog högtalare plus slutsteg.

Jag gick ned till Pause på Norrlandsgatan och lyssnade på deras setup bestående av DVD och Försteg i 800 serien plus 3xDSP7000 och 2*DSP5000. Dynamiken, klarhet och röster kommer med full kraft från alla håll med DVD-Audio spåren. Mycket kul!

Det kliar verkligen i uppgraderingsfingrarna nu..

Edited by - crion on 2004/02/12 22:39:49
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:08:55  Show Profile Send binmarv a Private Message
Det lilla jag hört måste jag hålla med. Har lyssnat på en av deras dyraste cd-spelare, liksom ägt en D/A-omvandlare som dessvärre blev stulen. Hade nästan glömt bort märket, kul att du tog upp länken. Skulle helt klart varit spännande att lyssna lite mer på dem åter igen.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:45:01  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Min enda riktiga erfarenhet av Meridian är en provlyssing av en av deras cd-spelare på Ågrens i Gbg, kanske var det Meridian 588. Det är faktiskt det mest detaljerade cd-ljud jag någonsin hört, helt grymt. Men helvete vad ful spelaren var! En plastig svart låda som såg ut som en moviebox från 80-talet. Tar typ en halv minut att byta spår på skivan också. Synd på så rara ärtor. Vid tillfället var spelaren uppkopplad i ett system med Audiovector M3 Signatur, minns inte vilken stärkare det var, kanske var det Musical Fidelity.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:47:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Filkoster> Jag hade en 588 innan, trycker man på play så skiftar den till nästa spår snabbare än 90% av dagens spelare!

Kom inte heller på det förrän efter ett tag!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/13 :  12:18:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har alltid tyckt att Meridian har gjort bra produkter, men däremot så är nog deras digitala produkter bättre än tex högtalarna och förstärkarna..

Deras tidigare förstärkare var inget speciellt överhuvudtaget, dom har nog blivit bättre idag, men deras starka sida tycker även jag ligger i CD/DVD/processorerna...

/Martin
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/13 :  12:37:37  Show Profile Send crion a Private Message
Jag skulle nog säga som så här, de aktiva DSP högtalarna är dem mest dynamiska, klaraste och med tightast bas jag har lyssnat på när de drivs av Meridian G68/800 med room correction. Om man inte gillar detta ljud utan lite mer lummigt/rundare sound så är dem inte rätt matchning. Men kvalitén är referens rakt igenom.

Med den nya G serien har dem verkligen satt referensstandarden för digital frontend i prisklassen. Den gamla kungen Theta Casablanca III med extreme DAC:ar skulle vara kul att jämföra med, speciellt i DVD-Audio som sätter lite press på kvalitén. Theta är dock inget alternativ här i Sverige eftersom importörsledet är inflammerat prismässigt gentemot USA...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:16:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min erfarenhet av Meridian begränsar sig än så länge till den 800:a som står hemma och utgör signalkälla i mitt system. Det man kan säga om den är att den är helt fantastiskt bra. Hoppas kunna köra den i en duell mot Bladelius nya mulitmaskin så småningom.... Det Meridian 800 inte klarar (av naturliga skäl) är ju SACD.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:29:46  Show Profile Send Merry a Private Message
ja det blir många övertids timmar nu jag har ett obotligt ha begär av deras demo prylar. nån som har en aning va kalaset går lös på?? har inte pause någon hemsida? om inte så lär dom nog slänga upp en illa kvickt....
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:28:20  Show Profile Send nurfen a Private Message
Var kan man köpa Meridians slutsteg?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:29:08  Show Profile Send nurfen a Private Message
Pause hemsida finns på http://www.pauseljudbild.com/

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:54:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kan nog räkna med ett par hundra tusen i alla fall....
Go to Top of Page

Ljudmakarn
Member

52 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:57:30  Show Profile  Visit Ljudmakarn's Homepage Send Ljudmakarn a Private Message
Meridian förs av Ljudtema i sverige.

Http://www.ljudtema.se 031-40 17 00

Exempel på butiker är Ågrens, Pause och Ljudmakarn

Ljudmakarn AB
Drottninggatan 90B
111 36 Stockholm

08-24 66 00 http://www.ljudmakarn.se mail@ljudmakarn.se

Följ oss på facebook!
http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Ljudmakarn on 2004/02/13 15:58:05
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:03:15  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ljudmakarn, ni hade rätt schysst pris på Meridian G07. 0 kr! Trodde jag ja

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:14:46  Show Profile Send crion a Private Message
De har inte lagt upp alla Meridian artiklar på nätet. Men deras butik på Norrlandsgatan har full pejl på Meridians hela utbud. Pröva ringa dit...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000