Hur funkar en kondensator? När jag löddade delningsfiltret så har jag med lödpennan stött emot en kondensator. Plastytterhöljet har smält på ett område som är en halv kvadratcentimeter stort, och lagret under som ser ut att vara av metall har också smält. Är kondensatorn kass????
troligen INTE men kontrollera med en OHM-meter ... mät över kondingen (löd loss ena ändan så du inte mäter något annat åxå) mätaren skall visa oändligt , möjligen en snabb dipp prexcis vid inkopplingen.
yes!! ställ den på högsta området (om du har olika områden) och anslut... den skall då visa samma som om du inte har anslutit den (förutom precis vid tillslutsögonblicket) Om du sedan vänder på kondingen och gör om det kanske det tar lite längre tid innan den vissar "öppen krets"...
en öppen krets är en krets som inte är sluten :P Dvs. att det saknas koppling mellan multimeterpinnarna i detta fallet. Dvs multimetern visar samma som om du höll bägge pinnarna i luften.
Den visar fortfarande 1 (det står även 1 när jag håller multimeterpinnarna upp i luften) när jag mäter motståndet mellan kondensatorns "ben". Likaså om jag mäter "summer". Jag hoppas att jag kan utgå från att kondensatorn funkar då.
Svårt att säga exakt, men den har gått igenom ytterhöljet+det underliggande metallskiktet+ett vitt lager under det. Det är en Polypropylen kondensator.
Man kan alltså inte MÄTA en kondensator med OHM-mätare !!! Men man kan mäta om kondensatorn INTE leder likspänning!!!! För det skall den inte. En ohm-mätning innebär att man lägger en likspänning över testprobarna och mäter ev ström....(likström) MEN kondensatorn uppfattar INITIALSKEDET som en puls , vilket kan liknas vid en växelströmspuls.....
So det är vad engelsmännen och deras språkgelikar kallar en "go-no-tester"