HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensator sönder?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:30:10  Show Profile Send krorre a Private Message
Hur funkar en kondensator? När jag löddade delningsfiltret så har jag med lödpennan stött emot en kondensator. Plastytterhöljet har smält på ett område som är en halv kvadratcentimeter stort, och lagret under som ser ut att vara av metall har också smält. Är kondensatorn kass????

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:47:28  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
troligen INTE men kontrollera med en OHM-meter ... mät över kondingen (löd loss ena ändan så du inte mäter något annat åxå) mätaren skall visa oändligt , möjligen en snabb dipp prexcis vid inkopplingen.

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:53:48  Show Profile Send krorre a Private Message
OHM-meter? Jag har en multimeter. Går den att mäta med?
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:14:28  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
yes!! ställ den på högsta området (om du har olika områden) och anslut... den skall då visa samma som om du inte har anslutit den (förutom precis vid tillslutsögonblicket) Om du sedan vänder på kondingen och gör om det kanske det tar lite längre tid innan den vissar "öppen krets"...

gonatt

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:48:50  Show Profile Send krorre a Private Message
Jaha, och det är motstånd jag ska mäta, trots kondensatororer har kapacitans? Och "öppen krets" är 1?

Edited by - krorre on 2004/02/10 23:52:02
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:04:57  Show Profile Send krorre a Private Message
Snälla hjälp nu teknikanalfabeten. För er som vet måste det ju vara ett enkelt och snabbt svar.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:18:59  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
en öppen krets är en krets som inte är sluten :P
Dvs. att det saknas koppling mellan multimeterpinnarna i detta fallet. Dvs multimetern visar samma som om du höll bägge pinnarna i luften.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:27:15  Show Profile Send krorre a Private Message
Den visar fortfarande 1 (det står även 1 när jag håller multimeterpinnarna upp i luften) när jag mäter motståndet mellan kondensatorns "ben". Likaså om jag mäter "summer". Jag hoppas att jag kan utgå från att kondensatorn funkar då.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:53:50  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ja det bör betyda att den är frisk. Vilken typ av kondensator är det? Hur djupt är "såret"?
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/11 :  01:42:53  Show Profile Send krorre a Private Message
Svårt att säga exakt, men den har gått igenom ytterhöljet+det underliggande metallskiktet+ett vitt lager under det. Det är en Polypropylen kondensator.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:46:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köp en ny konding...är du redan inne och pillar kan du ju sätta dit en ny istället


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:57:13  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag sover normalt efter midnatt....

Man kan alltså inte MÄTA en kondensator med OHM-mätare !!! Men man kan mäta om kondensatorn INTE leder likspänning!!!! För det skall den inte. En ohm-mätning innebär att man lägger en likspänning över testprobarna och mäter ev ström....(likström) MEN kondensatorn uppfattar INITIALSKEDET som en puls , vilket kan liknas vid en växelströmspuls.....

So det är vad engelsmännen och deras språkgelikar kallar en "go-no-tester"

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000