HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim försteg+slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:59:40  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej

Är det någon som kan delge erfarenheter från
Naim 112 försteg samt Naim 150 effektsteg?

Gärna feedback på Naim i största allmänhet också.

/Martin

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:13:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad skulle du vilja veta ?? För generellt kan det bli spaltmeter om ämnet....

Jag har kört den kombinationen ganska många gånger och tyckt att det känns som en bra och rejäl kombination som låter avslappnat och varmt, det finns BRA kontroll på basen och en behaglig framtoning av musiken... Och skulle du sen kompletera med en flatcap2 så får du en riktigt bra förstärkarkombination.

Men Naim anser jag vara ett prisvärt märke som har spelglädje,musikalitet,baskontroll och helt enkelt är roliga att lyssna till.

/Martin
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/10 :  17:49:46  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag håller med MartinH och fyller på med att Nait 5 inte ligger speciellt långt efter. Om du inte har väldigt trögdrivna högtalare eller planerar för en klättring på Naims stege, kommer du leva lycklig med en sån. Dock vill jag påstå att en Flatcap 2 är mer eller mindre obligatorisk att komplettera med, men det gäller 112/150 också.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  07:07:44  Show Profile Send Per G a Private Message
112/150 låter bra men glöm inte de äldre modellerna som tex 72/140 som ger mycket kul för pengarna. Sedan beror det fstås vilka högtalare du har, det måste ju fungera ihop.
Generellt sett tycker jag att Naim CD och förstärkare är mycket bra och valuta för pengarna. Deras högtalare är jag mera tveksam till om man inte alltid spelar högt för då låter dom bra.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:43:11  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej

Jag kollar även på nya stativögtalare. Jag lyssnar mest på klassisk musik, piano, stråkar m.m.

Vad gör Flatcap för skillnad?

häslningar

Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:24:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
En flatcap är en externströmförsörjning som kan driva 2 naim produkter... Den ger ett klar förbättring än den interna som finns i från början, bättre dynamik, följsamhet, baskontroll m.m.

Inte ett krav från början, men en förbättring som är väldigt prisvärd då den ger en klar ljudförbättring för ganska lite pengar...

Vad har du tänkt dig för stativare ?? Hur mycket kan du tänka dig att skiljas ifrån ???

/Martin
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:24:07  Show Profile Send Per G a Private Message
Martin kommer inte att rekommendera Royd högtalare men det gör jag, dom fungerar mycket väl med Naim elektronik. Vilken modell du ska ha beror på övriga sysstemet och plånboken.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:33:14  Show Profile Send mwali a Private Message
Om man skulle köra på 112 försteget+150 napen, vilka högtalarlaster
bör man undvika?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:34:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nja säg inte det, jag tror nog dom skulle passa..Men finns det nån i sverige som säljer dom ???
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:39:34  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har lyssnat på en Naim kombination (gamla 5:an förstärkare + cd + flatcap) tillsammans med jmLab 816 cobolt signatur och det lät för****** bra. Dessa högtalare rekommenderas av hifi choice alternativt what-hifi tillsammans med just 112/150 kombinationen. De ligger på 14.500 kronor nya men jag tror att bossanova säljer ut sina för 8.900 kronor så det är väl bara att slå till.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  15:58:50  Show Profile Send Per G a Private Message
Martin,
Lasses HiFi i Falun har Royd. Kanske ni skulle ta ner ett par inspelade RR3 till HiFi Art så att ni också får nöjet att höra dom. Tungdrivna men med bra Naim elektronik låter dom riktigt bra.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:15:58  Show Profile Send JMQ a Private Message
Ett annat alternativ är Neat Petite (som jag själv använder till Naim). Vill man ha något värre kan Neats MFS-serie vara ett bra alternativ.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:22:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Per.. ja gör gärna det, det är alltid kul att lyssna på nya grejer !!!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/12 :  11:13:20  Show Profile Send 10 a Private Message
Neat är ju vid det här laget en klassisk Naim-kompis. Åtskilliga på Naim-forumet använder modeller från dem, så det är absolut ett alternativ som ska kollas upp om man är ute efter högtalare till Naim. klubben.net tar väl fortfarande hem dem till Sverige, eller?

MFS-serien ska förresten vara alldeles lysande (klubben hade stativaren i sitt rum på 2003 års high-end-mässa för dem som minns). Synd bara att de kostar en slant...

Också, jag körde min Nait 5 med ett par B&W Matrix 805 när det begav sig och det fungerade utmärkt hemma hos mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000