HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från en mässdemonstratörs utsiktspunkt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:24:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


Stockholmsmässan är till ända.

Jag läste en del inlägg på lördag kväll på hotellet och några på söndag kväll. Det fick mig att fundera en smula. Här är några reflektioner från "andra sidan".

Det förvånar mig att så många knallar iväg till en mässa för att sedan i princip endast hitta allt som man kan kritisera. Prylarna är alltid för dyra, låter kasst, musikvalet är fel, volymen är fel, inträdesbiljetten för dyr, demonstratören är fel, kablarna för dyra….. Hur orkar ni ?

Kanske kan de se konstigt ut. Men när ni glider in på en räkmacka har det pågått en del aktiviteter som kanske inte syns. Möjligtvis är ni inte heller vana vid hifimässor, vad vet jag. För egen del så har jag tagit ledigt en dag för att kunna lasta och resa till Stockholm, bära upp prylarna, justera in anläggningen, provspela musik och slåss med nya fjärrkontroller och menyer på den nya multispelaren. Klockan 01.30 ca så är det sova som gäller. Vid det laget är man redan en smula mör…

Lördag innebär tidig frukost, kolla att allt fungerar, komma överens om spelordning med dansken (Erik) vilket ju i och för sig inte är svårt, han är en trevlig hifiräv. Sedan kommer gänget invällande, det tar några demonstartioner innan man riktigt får kläm på låtval, ljudnivåer, vad man skall säga och hur. I lokaler som är lite mer avskärmade än den jag var i kan man ha en dialog med beökarna om man vill. På Sheraton har jag Radio Rix i rummet bredvid genom en läckande avskiljningsvägg. Det vräker ut Shanaia Twain, Bob Marley, Britney Spears och Kraftwerk från grannrummet… Alla kör ju sitt race men i mitt eget stilla sinne undrar jag vem som handlar en anläggning för 400 papp för att lyssna på sån junk stenhögt.

Detta innebär envägskommunikation, det innebär också att vi måste höja volymen i vårt rum för att inte dränkas av Nudelmusiken bredvid. Det i sin tur innebär att musikvalet måste justeras eftersom stativhögtalare inte klarar att fylla ett rum på 100 kvadrat och 100 besökare med musik av den typ som först var tänkt på så hög volym. Vi lämnar således defintivt allt vad normala betingelser beträffar. Det hela är plötsligt långt ifrån vanlig hemmasituation. Vi är i "mässläge"…. Bort med magin, luften, dynamiken (det krävs pianissimo eller tystnad för att dynamik i ordets egentliga bemärkelse skall uppstå) och in med det som under omständigheterna funkar hjälpligt. Den läckande dörren är nu inte grannarnas fel, sånt kan hända på en mässa.

Framemot eftermiddagen susar det i skallen av allt folk, all hög volym och brist på mat. Man längtar också efter att få sitta ned i 5 minuter, fötterna känns som 2 halvfrysta semlor. De 2 sista demonstrationerna rullar iväg och man slänger sig ned till restaurangen, rösten är halvt borta och man vågar inte plocka av sig skorna under bordet. Risken är att man inte skulle få på dem igen. Efter middag som är god tillsamman med norrländsk kamrat med medhavd trevlig mygga så blir det hotellrummet. Vid 22 släcks ljuset i mitt rum, no kidding.

Söndag morgon, samma procedur, kolla anläggningen, spela demolåtar, hitta alternativ, fötterna känns som mosade semlor redan efter en timme, dagen går utan några större missöden och nya multispelaren har inga hyss för sig alls, bara jag som går vilse ibland bland ovana menyer någon gång.

Mässan slut och nu börjar det riktiga straffarbetet, allt skall i kartong, kärror skall hittas, bära, kånka, tejpa, inte glömma, ned till bilen, lasta in, hej då….

30 mil hem i snöstorm på E-20, stannar och käkar dagens första mål mat klockan 20 i Strängnäs. Hemma sent, prylarna får vara i bilen, i säng vid midnatt, summerar mässdagarna, summerar kostnader, ca 20 000:- för dessa 3 dagar nej dygn….

Måndag morgon, en kopp té, på med datorn:

Allt var fel, fel färg, fel demo, fel pris, fula högtalare, sladd snackade för mycket så vi drog… (5 låtar på 40 minuter inklusive mellansnack ger 10 delar (4 minuter var) varav 5 prat, två av låtarna var mer än 6 minuter, det kan liksom inte bli några romaner man läser upp…)

Varför gör vi det här? Milda makter vad folk har slitit i montrar och i rum långt mer arbetsamma än mitt och vad blir det? Så kan man känna, dagen efter.

Jag har ett pris att dela ut också. Mässans citronpris 2004 går till Bild & Ljud hemma, den nya satsande tidningen, som på en mässa som i bästa fall skall avhandla välljud och spröda klanger fullständigt gör grus av det hela genom att gratis dela ut världshistoriens mest höggludda papperspåse till besökarna. I ett rum med 50 besökare räcker det ju att två av dem samtidigt andas eller flyttar påsen en cm för att åskan skulle gå. Skulle de dessutom leta efter något i påsen fick man vänta tills den övningen var klar inna demon kunde fortgå…. Tack, Bild & Ljud Hemma !…….

När blir det mässa för fotoentusiaster där 4 tusen personer går runt i rött ljus och kikar på nyligen framkallade filmer som torkar på streck och något j-a ljushuvud delar ut nyckelringar med liten inbyggd ficklampa i vid entren om ni greppar jämförelsen….

Nu hann jag gå runt till några andra utställare också. Bröderna Mårten måtte haft det minsta rum man kan tänka sig men därinne lät det fint, Björn på Audionord gör aldrig en dålig demo, jag lyssnade på Acapella hos Knoppen (Harmonia Mundi, La Folia), LTS hade seminarium i ett rum på 9 kvadrat (!) vilket jag hoppade över, Hifi Art verkade finnas i ca 23 rum med hela släkten inkallad till tjänstgöring, hos Veteran hifi lyssnade jag på högtalare i trä (Mosen) och vinyl såklart, klart avslappnad stämning (man får en känsla av att alla vinylfans skall komma efter oss teknikputtar en dag och bränna våra spelare på bål med en ring av 40 kg tunga vinylsvarvar runt i högtidlig formation) Rega spelade på nåt som hette Nottingham som man blev lite sugen på, hos Pl Audio härskade renhet och skyhög imponatorfaktor med riktig lågbas, fjärran de där bio-roarrrrurrrfl-vrålen som låter exakt likadana i film efter film efter film….. Egglestone Works Andra försökte göra milkshake av både rum och besökare i det lilla rummet på 2:a våning

Sedan så vet jag vilket stånd som bär sig bäst, helt utan jämförelse på denna mässa:
Kaffe med kanelbulle
33 cl dricka med ostfralla
summa 120:- !

Mest of:

Elac videodemo med tyskar som på perfekt och högljudd skolengelska berättade att "their personel were educated for the job"… Påminner lite om de där patéerna som görs på "färska ägg" (i motsats till gamla ägg)…. Eller Taxibolaget som "endast har förare med körkort"….

Bästa upplevelsen:

Mitt eget rum när man satte sig på den enda plats som var perfekt inmätt och justerad och spelade musikvideon med Keb Mo högt efter att lugnet lägrat sig på lördag kväll, innan sängdags. "Så skall det låta" som dansken sa…

Men då har ju ni gått hem för länge sedan, då, när äntligen upplevelsen kommer, störande oljud och "mässläge" är bortkopplade, då när en riktig demo kunde fått er att tappa andan. Då är det försent. Och naturligtvis - och det är nog detta ni måste komma ihåg - när ni alla är på plats så handlar det inte om kvalitetsdemo. Själva mässformatet är helt fel för att kunna uppnå det. Så håll i minnet att mässljud handlar om att få till ett så lite dåligt ljud som möjligt till så många som möjligt.

De där hisnande upplevelserna kan varenda en av utställarna ordna hemma hos er om ni släpper in oss i vardagsrummet. En mässa är som ett smörgåsbord att reta aptiten med, för att se vad som kunde vara intressant att prova. Tänk på det när ni glider in på räkmackan och sågar rubbet nästa gång.

För visst blir det en nästa gång, vi syns på Arken!



Mvh

Sladd
Hificonsult

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:39:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ingemar..Du har så rätt så, jag tror inte de flesta besökare förstår hur mycket jobb som läggs ner av utställarna, både för och efter en mässa.

Och att hitta musik som kan visa anläggningen från sin bästa sida, kunna överösta grannens trumsolo cd och samtidigt tillgodose alla besökares smaker är nog en dröm som nog aldrig kommer gå i uppfyllelse...

Men vi sliter på och kommer göra det igen till nästa mässa, och hoppas vi ses där igen...

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:28:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hmm jag har själv ställt ut på mässa (dock en helt annan bransch) och vet att det är jobbigt. Men är det inte så där som det alltid är på mässor? Mycket kritik och mycket jobb. Sladd, jag vet att det är jobbigt men det får man väl liksom ta? Visst gnälls det en hel del men nu tycker jag att du gnäller nästan lika mycket själv . Sen finns det ju alltid jobbiga människor som kanske borde tänka sig för en extra gång eller två innan de vräker ur sig tråkigheter. Hörde ett exempel på detta då ngn klagade på att kaffe kostade 20 spänn. Men herregud skit i kaffet då människa! Jag köpte själv en kaffe för 20 spänn för jag vet att det måste kosta lite om det ens ska vara värt besväret att servera griniga (och även trevliga för den delen)mässbesökare. Det är ju ingen välgörenhetsgala för tusan.
PS Kanske allt jobb = man blir trött gjorde att du Sladd upplevde det hela lite värre än det var, men visst det kan bara du svara på. DS

Edited by - Snutten on 2004/02/10 00:34:41
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:29:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Från en besökares utsiktspunkt tror jag inte den gängse uppfattningen är att det var så ruttet som du beskriver sladd. Trängseln var väl det bökigaste, men det rår väl ingen för. I övrigt kul att se en massa nyheter. Som jag ser det är en mässa främst till för att få dregla lite över alla dyrgripar man vanligen bara får se i jpg-format, snarare än att göra några seriösa bedömningar av hur det låter (ja jag var väl snabb att avfärda QRS-burkarna på Luleåmässan, sorry...)

Musikval är en annan, intressant, femma. Roligast var nog ändå att lyssna på en garagedörr som small igen på Egglestone på plan 2. Passar ju utmärkt för den som enbart lyssnar på tvåtaktare, k-pistar och torkande färg därhemma .

MVH Ekan

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:40:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag var på mässan och har inget att klaga på. jag såg en av dina demos sladd, det var mycket bra! och det menar jag verkligen, mycket roligt och trevligt på alla sätt och vis att du la in lite snack mellan låtarna.

det enda jag tyckte var lite synd på mässan var att de inte kunde spela det där jätterörsteget, men det var inte utställarnas fel, och att jag lyckades missa att lyssna på BOs högtalare som jag inte kommer ihåg namnet på(de där aktiva rundstrålande) men det var helt mitt fel!

mycket trevlig hela mässan tycker jag!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/02/10 :  01:00:05  Show Profile Send prodigy a Private Message
Jag har hört ett antal bra demos (på Arken, Göteborg samt i Tyskland-när jag fortfarande bodde där). Den i Tyskland (en lite mindre mässa i Neuburg) framstår som en av de bästa någonsin (Eagles, Hell freezes over)! Kanske för att Herr Burmester själv höll i den, men jag tror att det mest av allt beror på det sätt på vilet han avslutade demon av deras värsta system med de kloka orden (jag översätter från tyskan):

- "När ni går härifrån efter dennna demonstration, kom i håg att det viktigaste är inte vilken utrustning man har-ni behöver inte ens köpa mina konstruktioner-kom bara ihåg att musik är konst och konst skall man njuta av........och glöm för all del inte att alltid, alltid välja DTS-kodade DVD inspelningar. De låter helt enkelt bättre!".

Det här var 2001. Man hade inte kommit igång på bred front med multikanals SACD eller DVD-A. Trots det lät det mycket bra, men framförallt tror jag att min mycket positiva upplevelse berodde på att Burmester visade sig vara en trevlig snubbe som var riktigt "Jordad". Han hade inte gått på myten om sig själv.

För de flesta av oss är ett mässbesök ett bra sätt att under ett par dagar titta på vad hifi-världen har att erbjuda, lyssna på demos, knyta kontakter imponeras av duktiga presentatörer som har spenderat mycket tid på att ställa upp anäggningen så optimerat som möjligt och som försökt välja intressant (eller i vissa fall välbekant) musik.

Det krävs inspiration och en hel del svett för att få till det-och ni är duktiga (jag har tyvärr aldrig haft nöjet att få lyssna till dig sladd-men jag har hört att du är duktig på att presentera).

Jag tror dock att man ska komma ihåg att för de flesta av mässbesökarna, är många anläggningars nätsladdar dyrare än vad de någonsin vill spendera på hela sin musikanläggningen. Kanks eblir verkligheten lite för "stor".

Då känns det nog ganska skönt att komma hem till den lilla anäggningen hemmavid, slå sig ner på lyssningsposition och bara njuta hela natten.......och jag lovar att de kommer ändå att drömma om den där multikanalspelaren som Sladd så förtjänstfullt presenterade-och kanske, kanske om de hyr ut sovrummet till en student och själva sover på soffan så kommer de så småningom att få råd med det de drömmer om. Det är ju just det det handlar om-drömmen om ett bättre ljud!

Därför är det viktigt att alla ni som demar eller säljer musikanläggningar inser ett par saker:

alla kan inte köpa det dyraste slutsteget på marknaden
de flesta har inte råd med obegränsat med uppgraderingar
nästan alla fascineras av vad de ser på en mässa/utställning
mänga av mässbesökarna kommer att må illa av att ett slutsteg kostar mer än deras insatslägenhet på Östermalm

alla kommer dock alltid att drömma om att uppgradera-alltså ska ni inte sälja prylar-ni ska underhålla drömmen om bättre ljud.Då kommer prylarna att sälja sig själva!

Och det gör ni genom att dema på mässor, låta folk prata med er och se till att passione för konsten hålls vid liv!

Sen kommer det alltid att finnas någon med pajad deodorant och liksom sladd har frusna semlor till fötter etc. etc, men som inte behöver förhålla sig på ett professionellt sätt till dem han/hon möter. Någon som utan att tänka på att någon kan bli sårad kommer att kläcka ur sig att:

"Det lät skit-vilken tur att jag inte har haft råd att köpa detta!!!"

Se förbi det och håll drömmen om ett bättre ljud vid liv! Jag uppskattar det ni försöker åstadkomma och vi är många fler som uppskattar dessa insatser än de som inte gör det!

Prodigy

Edited by - prodigy on 2004/02/10 01:03:35
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/02/10 :  02:14:32  Show Profile Send jos a Private Message
Ojoj...
Skulle jag klaga så på mina potentiella kunder skulle jag nog ha det väldigt svårt i mitt jobb. Om du är ute efter mer tacksamhet för att du gör ditt jobb får du kanske vända dig någon annanstans. Det är ganska vanligt förekommande att ens kunder ofta inte förstår det arbete som lagts ner.

Kanske ska vara glad att folk kom istället?

Edited by - jos on 2004/02/10 02:19:08
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/10 :  02:54:25  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vilket inlägg.

Stackars er utställare. Det är väl inte så att ni får tillbaka något i form av...

Lät ju smart av Bild & Ljud.

Lite bajs på LTS samt lite reklam för ditt egna rum sitter aldrig fel.



EDIT

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/02/10 03:02:11
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/10 :  03:58:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sladd har väl bara redogjort för hur han upplevde mässan och de reflektioner som han gjort.

Att Bild & Ljuds påsar prasslar hörde jag med egna öron inne hos Best sound. De prasslade så fort nån tittade på dem.
Kan tänka mig att det blir irriterande om man får höra det konstant i 2 dagar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/10 :  04:30:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Inget nytt, det har alltid varit så. Har själv demat grejor. Dock så kan man inte år efter år skylla på dåliga rum. Ha för långa demon om det är mycket folk. Spela mångkanal då 2 personer sitter på rätt plats och 18 bara hör bakkanalerna eftersom det är för trångt. Sedan spelar alla för högt för sina rum, otroligt bumlig bas, vasst och hård diskant. Märklig musik som säljaren tror låter bra. För mycket enkelspåriga jazzsångerskor eftersom det oftast är enklast att få det att funka. Och stå och intensivt stampa takten till något mindre trovärdigt. För mycket personal kan alldeles för lite om att ställa upp en anläggning i ett okänt rum på kort tid. Eller ens märka felen som uppstår.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/02/10 :  07:36:52  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Efter ha varit på mässor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Köpenhamn i olika omgångar så vet man vad man får. Det är lite som en James Bond film. Mycket folk, hög volym, effektsökeri, dyrt som #*¤%£ och att man går därifrån och undrade vad som hände.
MEN det är roligt! Åka 30-60 mil enkel väg (vissa har det säkert myyycket längre), slagga hos goda vänner man inte träffat på alldeles för länge, knalla runt med anteckningsblocket och kladda ner namnet på artister som stänger garageportar så välinspelat att man börjar leta efter bilnyckeln.
Att man sedan inte hittar dem på hela www är nog ingen större förlust :-)
Personligen tycker jag mässor är ett evenemang för alla sinnen utom just hörseln.
Och det är helt ok!
För man vet vad man får!


"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:28:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Måste bara..... "bajs på LTS" Om man vill riktigt mycket kan man alltid tolka in något lämpligt... Lördag, rundvandring, knökfullt av folk i alla rum, söker mig bortåt i en korridor och framför en stängd dörr till ett enkerum (!) står LTS ordförande Pekka som jag hälsar på, innanför dörren hålls ett seminarium.... Jag menade bara att detta scenario blev en smula komiskt sett lite från ovan

Annars var det en frejdig stämning i denna korridor med live fiolframträdande (elfiol) via Acapellahögtalarna av Yoko. Jag missade det tyvärr.

Och Prodigy med flera, jodå, det blir fler mässor och visst är det jätteroligt, var inte meningen att låta som en gnällspik. Fast det kanske behövdes lite åsikter från andra sidan, som en balans till avdelningen "allt var skit".

Jag tror att man måste fortsätta vara en människa även om man råkar jobba med detta. Nätet är en plats för kontakt, reaktioner, utbyte av idéer och tankar. Så fort man accepterat ett fack som innebär att man är ett "varumärke" - som dessutom alltid skall vara neutral utan åsikt, dvs endimensionell och platt - så är det dags att lägga av. Så ser jag på det, slutar man brinna för något skall man sluta jobba med det.

Mässjobb är en välkänd påfrestning. Om jag inte tyckte det var kul skulle jag inte dyka upp, var så säkra. Men många utställare upplever att de jobbar för ingenting, allt är bara uppförsbacke och ingen gillade vad de hörde.... Nu fick ni en liten röst från den sidan, sorry om den uppfattades som gnällig eller förolämpande, det var alls inte meningen!

Nu skall jag iväg och slåss med högstadieelever, kanske har de läst mitt inlägg och sitter med 25 prassliga pappkassar i klassrummet försa lektion...

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:32:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ställer man ut på mässor får man tåla kritik annars har
man inte där och göra, tycker det är bra att besökare granskar
kritiskt, man kan inte tycka allt är bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/10 :  08:43:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Sladd
Ett normalt inlägg från dig Sladd. "Det är synd om oss som försöker frälsa den dumma pöbeln till hajändtänkande. Vi blir missuppfattade hela tiden och vi har det så jobbigt, så jobbigt".
Du borde inse att dina inlägg och din attityd mer skadar ditt syfte än vad den gör nytta. Om det är så jobbigt att mässa så låt då bli. Stanna hemma och putsa på fasaden. Idiotförklara inte alla kunder. Det slår tillbaka på dig själv. Var så säker.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:08:35  Show Profile Send mapem a Private Message
Det är väl bra om det kommer reaktioner från besökare, särskilt om dom är kvalificerade, och det får man väl anta att forumskribenterna är. Tag det till er, kära utställare och mässarrangörer! Jag är övertygad om att ni alla gör så gott ni kan efter omständigheterna.

Men om man älskar musik och vill höra den återgiven rent och oförstört blir man lite sur när det låter hårt och färgat lite varstans, och på många ställen ingen musik alls.

Det vore kanske inte så dumt att leta efter ett bättre ställe än Sheraton. För mycket folk i för små rum kan ju aldrig bli riktigt bra. Sen tycker jag personligen att hembio inte har på en Hi-End HiFi-mässa att göra.

Jag var i alla fall en snäll besökare som inte gnällde på plats utan gick ut ur rummet när jag inte gillade det jag hörde, men pratade vänligt och förmedlade min uppskattning till dem som hade saker som lät bra. Och bra lät, tyckte jag, HiFiArt, Quad, Golden Age, Veteran HiFi och Harbeth. Det var så trevligt så i dom rummen! Carlsson var också trevligt, även om det inte lät riktigt så bra som jag hoppats.


Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:21:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Utställarna trötta och uppretade på några papperspåsar.
Besökarna bara klagar på allt !
Man gick tydligen inte miste om så mycket :-)

"De där hisnande upplevelserna kan varenda en av utställarna ordna hemma hos er om ni släpper in oss i vardagsrummet"

Sladd: Du är välkommen till mitt vardagsrum och dema närhelst det passar dej!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:22:22  Show Profile Send edison a Private Message
"När blir det mässa för fotoentusiaster där 4 tusen personer går runt i rött ljus och kikar på nyligen framkallade filmer som torkar på streck och något j-a ljushuvud delar ut nyckelringar med liten inbyggd ficklampa i vid entren om ni greppar jämförelsen…."

Trots detta mm så önskar jag att jag kunnat komma iväg och se / höra en massa trevligheter uppe i Sthlm...

För övrigt har väl alla(?) redan konstaterat att "nya" Bild & Ljud är en struntblaska???
Får kanske beröras i separat tråd vid tillfälle...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:32:44  Show Profile Send yak52 a Private Message
Det kan kanske vara lite som modevisningar, troligen köper inte alla i publiken just de kläderna om visas, men det ger en bild av vad designern står för.

Det är väl helt OK med att för 100 kr få titta på och ibland klämma lite på prylar för 50 Mkr eller vad de totalt kan ha varit värda. För de som åkte bil var nog säkert parkeringsavgiften dagens största utgift. För att bedöma demonstrationerna beror det lite på vad de olika utställarna ville åstadkomma.

Själv ville jag dels lyssna på och titta på "värstingutrustningar" för att höra vad som verkligen går att åstadkomma med det som finnas att köpa just nu. Men så klar även att få tips om något som eventuellt kan vara intressant och möjligt att köpa för egen del när det blir dags.

Jag blir extra glad om det finns något som låter bra och när det är en chans för mig att själv kunna köpa (viss ansträngning är OK). Resten kan vara kul att få se och höra, men det blir troligen aldrig aktuellt för egen del. Ibland blir man förvånad över att det inte låter bättre med så många siffror på prislapparna, men i mässmiljö kan det mesta hända och HiFi verkar vara en blanding av bra komponenter rätt kombinerade. Även bra prylar kan låta illa.

Så en lyckad utställning för mig är om utställarna har nått de kommande köpare de vill nå och när besökarna fått höra och se det de förväntade sig, vilket måste vara väldigt olika. Några mässerbjudanden med mindre kostsamma delar kan också vara kul. Om jag t.ex. inte nyligen köpt klart med nätkablar så fanns de till bra pris på mässan.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:40:33  Show Profile Send mace a Private Message
Ett långt inlägg som jag med glädje läste ända till slutet[:)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:13:31  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
För de som åkte bil var nog säkert parkeringsavgiften dagens största utgift

Men vem parkerar bilen utanför Sheraton när det är gratis att stå
på "alla" gator i city mellan 17.00 fredag till 09.00 måndag?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/10 :  11:08:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
För mig känns det som det var en lyckad och trevlig mässa, visst kan det bli trångt och rummen är inte direkt lämpade att hysa en anläggning och en 10 personer som sittande ska få lyssna till musik dom inte känner igen.. men en mässa kan inte och ska nog inte heller ge en perfekt ljudupplevelse, utan ge en försmak på hur olika system låter.

Men sen kan jag hålla med om att visst är det spännande med stora dyra system, men det ska demas och visas annat oxå..

Och det känns som en del kanske har för stora förväntningar på hur en mässa ska vara, det är i princip omöjligt att hitta en lokal så många företag och anläggningar kan få plats i med väljudande rum till alla... Och sen så är det så att utställarna spelar sån musik som presenterar deras anläggning ur det som dom tycker är bästa ljuset, och man vill köra bra inspelad musik vilket det inte alltid finns så mycket av i de mer populära musikgrenarna, ( rock/pop m.m ).

Jag som demare vill ju inte sätta på en dåligt inspelad skiva för då kommer garanterad en del tycka " Gud vad dåligt denna anläggning låter " och inte reflektera över att det kanske är inspelningen som gör det. Så man sitter i ett litet Moment 22, bra isnpelad musik som kanske inte alla gillar eller sånt som fler gillar men som låter skräp...

Och sen så kanske man har en 10 skivor som man kör och de flesta sitter inte ner mer än en halv låt innan man går vidare, och har man då kört nått som dom inte gillar så kommer kommentaren garanterat bli " Gud vad dålig musik dom kör "...

Och det är ju faktiskt så när man lyssnar på en anläggning att det är just anläggningen man ska bedöma, och inte det speciella spår som just då spelas !! Sen lite längre och hör fördelarna/nackdelarna i anläggningen istället.

/Martin
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/10 :  12:48:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vill återigen inflika att besökare som tycker att det är dålig musik kan ju ta med egen.
Vi fick vår musik spelad i ALLA rum där vi frågade, även om de alltid gillade vad de hörde.

Kredits till utställarna för det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/10 :  12:53:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Förstår inte varför alla väntar sig kanonljud på mässor? Det kan låta bra på mässor men aldrig lika bra som i hemmiljö eller butiksmiljö...
När man lyssnar på något på en mässa får man ju ta det med en nypa salt men man kan ju ändå höra om det finns potential i anläggningen.
Sen har ju alla olika smak så någon av alla tycker ju alltid att nåt låter skit..
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/02/10 :  14:59:24  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Kan hålla med Sladd på vissa punkter.
Detta var min första riktiga mässa där jag stod för demonstarationen helt själv.

Många långa hockeypass har min kropp genomlidigt, men fredagens inpackning följt av lördagens anstormning tog knäcken helt på mig, kl 18.30 bommade jag igen och dök rakt ner i sängen när jag kom hem. Min tjej trodde jag hade druckigt :)

Dock så har jag enbart positiva intryck från mässan.

Det fanns en person som kom in under demonstrationen av Hurricanestegen och undrade om vi skulle spela på "glasburkarna" hela dagen. Men jag tog det som Ironi och kunde bara le :)

Annars har det varit glada mässbesökare, och för mig så fungerade rummet sådär. Tillräckligt bra iallfall.
Hade inget mål att skapa "mässans bästa ljud" utan var där för att prata och visa upp produkterna.

Från min synvinkel en otroligt tung mässa fysiskt och psykiskt, mycket folk, alltid ljud och alltid aktivitet i rummet.

Men jag måste erkänna att jag längtar till nästa mässa, då man nog kommer ha förbättrat logistiken bl.a. ;)

MVH Patrik
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/02/10 :  15:26:15  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
sladd: När jag läse ditt översta inlägg (har inte orkat igenom hela tråden) så blir jag lite sur och en fråga ploppar upp i mitt huvud, "Varför ställer han ut på mässor om han nu tycker det är så jobbigt?".

Tror du alla vi andra har det så himla roligt på jobbet? Själv jobbar jag i butik och har ont i fötterna varje dag. Massor av kunder som klagar på ditten och datten. Hur ofta får man höra positiv kritik? Ja inte är det ofta. Finns säkert de som har ännu tristare jobb, med bråkiga, stökiga alkolpåverkade människor. Och dessa tråkiga jobb får vi gå till varje dag...

Det kostade ju ändå 100kr att gå på mässan och då vill man ju gärna ha något för det. Att klaga på saker man inte tycker är bra tycker jag bara är sunt, även om det är en sådan struntsak som färgen!

Och sen är det ju som jag skrev ovan, man hör bara den dåliga kritiken.

Hursomhelst tyckte jag att det var en väldigt trevlig mässa, tyvärr hann jag inte lyssna på din demonstration. Jag störde mig inte alls på papperspåsarna. Däremot var det lite jobbigt mycket folk - men det hör väl till antar jag.

Mina 2 cent iaf...
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/10 :  15:39:59  Show Profile Send mwali a Private Message
Mässan var en tvådagars kakafoni

I princip omöjligt att bilda sig en uppfattning av bra ljud
bland 2-300 hundra svettiga gubbar med annan musiksmak än sin
egen.

Håller verkligen med Sladd om musiken som demades. Helt fel repertoar. Det är som att köra ferrari på savannen. Skitfin bil i helt fel miljö.

Lokalen var underdimensionerad storleksmässigt och ventilationsmässigt - man tappade sugen väldigt fort och önskade sig
hem till sin egen anläggning.

Jag är van vid mässor och jag har aldrig sett så slutkörda demare som på denna mässa. Kan väl ha med ovanstående brister att göra slulle jag tro.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000