Author |
Topic |
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 22:48:25
|
Nu kommer jag dragandes med fler frågor om musikinstrument..
Har kommit över en gammal trasig stråkmaskin, Logan Electronics String Melody ll. Det verkar vara något i strömförsörjningen som har gett upp eftersom den inte visar några som helst livstecken, mer än lite brumm från trafon, när man slår på den.
Någon som vet var man kan få tag i kopplingscheman till en dylik?
P.S. Jag har en gammal Micromoog som också är stendöd. D.S. |
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 23:07:37
|
Strömförsörjningen består av:
6st elyter på 2200uF, tre av dom heter ITT och är på 40V och de tre övriga heter Richmond och är bara på 25V, så det kanske är någon som har bytt dom förut. Dom på 25V mäter en resistans på ca 230 ohm så då borde väl dom vara trasiga? Om man kan mäta så?
En till konding, inte elyt, som mäter 1,2 ohm (trasig!!), Richmond ,047/10% 1000V.
Ett stycke (mycket liten) likriktarbrygga.
Nåt som jag inte vet vad det är (ser ut som en effekttrissa) som heter: "SOS ATES LT, BD142-4". Spänningsregulator kanske?
Ett gäng motstånd och en trafo.
På trafon står det T4N Den har två primärlindningar som är seriekopplade och fem anslutningar på sekundärsidan; två röda, en svart och två blå. Hur ska man mäta dessa? |
|
|
dajz
Member
325 Posts |
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 09:58:13
|
Tack, ska testa där. Verkar vara rätt nystartat? |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 22:55:50
|
Ditt sätt att mäta kondingar verkar lite konstigt... Återkommer i morrn..
|
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 16:26:38
|
Det var därför jag bad om hjälp. Antar att man antingen måste känna till kopplingen eller så får man lov att löda loss ena sidan av kondingen för att kunna mäta ordentligt. Allt sitter så inbökat så det går inte att se hur den är kopplad. Får väl demontera hela nätdelen och mäta upp allt (när jag får tid).
Någon som har en idé om färgerna på sekundärlindningen på trafon, hur man ska mäta? |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 17:40:19
|
Fråga nr 1 Varför tror du att "felet" är i nätdelen??? Jag tvivlar inte på att nätrdelen är kass,,,, men VARFÖR....
2.Den har två primärlindningar som är seriekopplade och fem anslutningar på sekundärsidan; två röda, en svart och två blå. Hur ska man mäta dessa?
Löd loss (minst) en röd och de bägge blå. Nu kan du ohma lindningarna. En vild gissning: 1ohm mellan de röda och 3ohm mellan de blå (och hälften till den svarta) ??????? Återkom med mätresultat. Nu kan du även göra O(H)M OHM-mätningen på dina kondingar...
Med de(n) röda och blå FRITT i luften. kan du nu FÖRSIKTIGT koppla in 230V och mäta spänningarna: röd-röd (och röd-svart) samt blå-blå samt blå- svart.
Återkom med värden!!!
Om jag minns rätt från att en gång ha öppnat en stråkmaskin..... sitter det en himla massa 741or i. ??????? Dessa vill gärna ha +/- 15V
|
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 18:50:30
|
Jag tror att felet sitter i nätdelen eftersom det inte händer något alls (inget surr eller brumm i utsignalen) när man slår på strömmen, men det kan ju vara något annat också. Jag volt mätte lite förut och det verkade inte komma någon ström mellan nån av kablarna ut från nätdelen. Så mätte jag lite mellan primärlindningerna, kommer inte riktigt ihåg men det var 5V här, 33V där och 17V nånstans osv. Det är rätt mycket oxidation som gör det svårt att mäta också. Jag ska testa att göra som du säger. Återkommer med mätresultat i helgen (stråkmaskinen befinner sig hos mina föräldrar 25 mil härifrån). |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 22:52:01
|
Nu har jag lödat loss och mätt upp trafon.
Primäranslutningar:
*RÖD 1 *RÖD 2 *SVART *BLÅ 2 *BLÅ 1
Resistans:
röd-röd: 1,7 ohm blå-blå: 2,6 ohm svart-blå2: 6,7 ohm svart-blå1: 8,7 ohm Mellan röd-svart och mellan blåa-röda är det ingen kontakt alls.
När jag mätte strömmen fick jag en massa kostiga siffror eftersom jag inte vet mellan vilka det är relevant att mäta. Det mätte så här iallafall:
röd-röd: 24 V röd1-svart: 3,8 V röd2-svart: 0,6 V blå-blå: 5,6 V blå2-svart: 18,3 V blå1-svart: 24,2 V röd1-blå1: 9,2 V röd1-blå2: 8 V röd2-blå1: 4,3 V röd2-blå2: 2,8 V
Antar att det på nåt sätt är en +-24V strömförsörjning?
Dom två kondingarna som mätte 230 ohm mäter fortfarande samma. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 23:11:22
|
Long time no see !!! Nja dina mätningar visar lite konstigt... men det beror på INDUKTION!!! (vad nu det är??) de röda verkar vara helt separata medans de andra visar på någon lindning med uttag.... Kondingarna (om de inte ligger tillsammans med nåtannat) verkar trasiga... löd loss ena ändan och mät igen... |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 15:21:00
|
Ja, jag har inte haft tid på ett tag. Induktion? Jag tyckte också resultaten var konstiga. Men är trafon hel? Vad kan det annars vara för fel om den är helt stendöd? Det hade ju varit bäst om man haft ett kopplingschema. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 19:04:51
|
Ett tips när du mäter direkt på transformatorer. Belasta instrumentet (lindningen på trafon) med ett motstånd. Då slipper du induktionsspänningar...
Om transformatorn INTE blir varm eller brummar så verkar den vara hel... (Det är svårt att VETA men det brukar inte bli "fel" spänningar: snarare inga spänningar....
|
|
|
|
Topic |
|