HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 fråga om frekvensgång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cybergrunge
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/09/13 :  00:20:01  Show Profile Send Cybergrunge a Private Message
Hej !

Läser en akustik-kurs just nu och blev påmind om att örat givetvis är olika känsligt för olika frekvenser.

Borde inte detta tas med i beräkningarna då man konstruerar högtalare och filter?

dvs. att högtalaren borde låta mera respektive mindre där där örats känslighet är mindre respektive större.

Jag hoppas att nån fattar vad jag menar allafall.

Är det jag som gör en tankevurpa eller borde det tas med i konstruktionsprocessen?

mvh
/Erik

"oh my god! its full of stars!

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/13 :  00:23:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nja,

eftersom musikinstrument inte gör det så ska väl inte stereon göra det heller. Stereon ska väl helst bara återge ljudet så verkligt som möjligt.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/13 :  00:23:21  Show Profile Send P.P a Private Message
Tankevurpa. Iså fall borde man implementera inversfunktionen vid inspelningen för att få en tonkurva som påminner om orginalinstrumetens (under förutsättningar att akustiska ljud är referensen). Det behövs inte om man har en rät tonkurva på alla ingående delar i inspelningskedjan.
Örats känslighetsvariationer finns ju med även i verkligheten, eller hur?

Go to Top of Page

Cybergrunge
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/09/13 :  00:37:39  Show Profile Send Cybergrunge a Private Message
jo det var väl nåt sånt jag anade, men måste ju prova idén på nån!



"oh my god! its full of stars!
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/13 :  00:43:48  Show Profile Send Lennart a Private Message
Jag fattar vad du menar med örats känslighet för olika frekvenser och din tanke är ingen vurpa men det är en "feltanke".

Någonstans har högtalarkonstuktörerna bestämt sig för "en spikrak tonkurva". Det beror bl a på att man vill ha en referens och ett mått på kvalitet. Men först och främst beror det på att man vill att en högtalare ska kunna återge så mycke olika musik som möjligt (men det fungerar ju inte i allafall). Högtalaren ska återge musiken "i förhållande till den tonkurva som inspelningen har". Så det beror alltså inte på högtalarens kurva utan på musikens.

Om högtalaren vore konstruerad enligt en viss tonkurva så skulle den inte låta bra på viss musik. Den skulle säkert låta bra på annan musik!

Det finns välkända exempel på högtalare som är specialgjorda för att återge ex vis discomusik. Tonkurvan har då en dal över frekvenser mellan ca 2000-4000 Hz. Efter 4000 Hz stiger kurvan långsamt till ca 10 000 Hz för att där plana ut. Basen är också överdriven i dessa högtalare och oftast väldigt distorerad. Det där med varför judet ska vara distat kommer du säkert också att få läsa om på utbildningen!

Några har säkert en equalizer i sin anläggning och den är bl a till för att man ska kunna skapa en "behaglig" tonkurva för sina egna öron. Men tonkurvan som hörs i lyssningsrummet behöver inte alls vara den samma som högtalaren har eller som EQ:n är inställd för. Lyssningsrummet betyder mer än man anar i sådana här sammanhang.

<Allt som inte låter bra låter dåligt!>
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000