HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Technics SL7 Skivspelare!?Hjälp med Nål?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:25:20  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Hittade en Technics SL7 skivspelare i förådet och undrar om någon känner till dessa spelare? Är det något att ha? Funderar nämligen på att börja lite smått med skivspelare (efter besöket på HiEnd of Sweden då jag lyssnade på just rörsteg och skivspelare) och undrar om detta kan vara något att börja med?

Sen måste jag nog byta nål på den och undrar då hur man vet vad man ska ha för nål och vart man får tag på dem? När jag sökte på nätet fick jag upp detta: StyliCode N 408. Finns de att få tag på i Sverige?

Jag behöver också ett RIAA steg till denna men undrar då var man börjar och vad som är bra. Vill ha något som inte behöver bytas även om jag skulle bestämma mig för att uppgradera rejält i framtiden (t.ex. om man säger att jag i framtiden köper en skivspelare för 15-20,000). Vad måste man lägga för ett RIAA steg då? Som jag har hört får man ett mycket bra steg för c.a. 3-5000SEK. Några märken ni kan rekommendera samt vad tittar man efter när man bedömmer RIAA steg... eller är det som med allt annat... man lyssnar sig fram till belut? Eller är det kanske bättre att köpa en billigare RIAA nu och sen uppgradera allt på en gång?

Mycket frågor blev det men det här med analogt är ju lite småroligt det med, fast jag håller nog fast vid att jag tycker mer om den digitala världen än så länge ;)... Tacksam för alla tips pch svar. Ha en bra dag.

// bobey


Edited by - bobey on 2004/02/10 16:04:07

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:04:23  Show Profile Send bobey a Private Message
Ok detta är vad jag hittat om den på nätet. Någon som vet var jag kan få tag i en nål till denna? Som jag fattat är det ingen ide att byta cartridge eller? Vad jag vill göra är byta ut nålen mot en så bra som möjligt (kanske även cartridge om det behövs). Eftersom jag är ny till detta med venyl är jag lite "confused" vad som är bra/dåligt. Här kommer infon jag hittat om den:

Technics SL7: (på en online butik)
-------------
- P-mount (Includes 213 needle)
- 7l8 needle
- cartridge AT3482

eller

Record Player: Technics
Model Number: SL7
Original Stylus Number: EPS202ED

Här är en ritning på nålen(?!) antar jag:



Nål 718 som sagt.

// boeby

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000