HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio´s egna stativ.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/07 :  19:27:34  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Är på jakt efter ett par stativ till mina 52SE. Är det någon som har förslag på ett par prisvärda? Hur är Dynaudios egna stativ? Och vad kostar dem?

tack på förhand.
/Erik J.

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/02/07 :  19:52:41  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Dynaudios stativ, Stand², kostar ca 3.500:- med stora topp-plattan (för t.ex Contour S1.4 och Special Twenty-five) och dom finns i silver eller svart. Vet ej om dom är lite billigare med den mindre topp-plattan. Stativen väger 11-12 kg och kan fyllas. Jag har ett par sådana stativ och är nöjd. Jag tycker dom är snygga och stabila. Dock är jag inte så nöjd med originalspikarna under stativen, så dom ska jag byta.

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:35:28  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Köpte samtidigt ett par Stand²till mina 52Se och är nöjd.
Blir väl till att modifiera dom så småningom (fyllning).
Måste först spela in högtalarna innan jag kan komma med bättre råd om stativen.

Trivistor-varför är du inte nöjd med original spikes och vad har du tänkt ersätta dom med?

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/02/08 :  14:21:05  Show Profile Send Trivistor a Private Message
moureau: framförallt gillar jag inte att ha spikar direkt ner i parketten speciellt inte när man har fyllda stativ, men tyvärr saknar ju många spikes någon platta att sätta under. Jag tänkte sätta dit 3 st Soundcare Superspikes (den platta modellen) under varje stativ istället. De övre spikesen som är riktade mot högtalarbotten kommer jag dock att behålla.

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/02/08 :  14:28:43  Show Profile Send Anton a Private Message
Trivistor: Varför inte bara byta ut orginalspiksen mor superspikes, det finns gängor som passar.
Bytte själv omgående ut de medförjande spikesen till mina stand2 mot just Soundcare Superspikes för att skydda golvet.

Förretsen, vad har du fyllt dina stativ med? och vad uppskattar du att de väger (fyllda) på ett ungefär?

/A
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:04:55  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Anton: Jo, du har helt rätt - det vore nog bäst att byta till de gängade Superspikesen. Men jag är rädd att stativet kommer för högt upp då. Superspikes är ju väldigt höga tyvärr. Dessutom tänker jag att det blir stabilare med 3 spikes jämfört med 4. Dock måste man skära bort bottenplattans skruvar som är till för originalspikesen om man ska göra som jag har tänkt mig... Men hur blev det för dig med gängade Superspikes då? Ser det inte konstigt (eller fult rättare sagt...) ut med stora Superspikes?

Jag har inte fyllt mina stativ ännu. Köpte dom inklusive högtalare i december, sen har jag bara ställt upp högatalarna lite provisoriskt och spelar in dom. Tänkte köpa 3 mm blyhagel på nån dykaffär och fylla med. Det är dock rätt dyrt med blyhagel har jag märkt...

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:32:39  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Ang:blyhagel
Pröva att gå till en jakt/vapenbutik och se om dom vill sälja hagel, vet dock ej priset.


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:54:51  Show Profile Send Anton a Private Message
Trivistor: Jo jag kan hålla med om att bottenplattan kommer lite väl högt upp. Det blir ca 6 cm luft under bottenplattan. Kan kanske se lite konstigt ut, men det är dock inget jag stör mig på, -jag njuter av ljudet i stället !

/A
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:12:21  Show Profile Send Poe a Private Message
Är det ingen som testat Empire-stativ (RC 24) till dessa Dynaudio?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/08 :  19:30:25  Show Profile Send ErikJ a Private Message
tackar för alla svar!
Undrar dock precis som Poe, hur Empires stativ står sig?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000