HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 52 SE vs. B&W Nautilus 805
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/07 :  15:35:21  Show Profile Send Poe a Private Message
Är det någon på detta forum som har gjort någon form av ljudmässig jämförelse mellan dessa två skapelser? Jag har visserligen lyssnat på båda två, men på helt olika ställen och under helt olika förutsättningar.

Var f.ö på Hi-fi Klubbens "parad"-butik idag i Köpenhamn för att lyssna på 805:orna (jämförde med 705:orna) och jag kan bara trist konstatera att professionalismen saknas när det gäller att sälja hi-fi på denna prisnivå. Vänster och höger kanal var omskastade (hördes klart och tydligt). Säljarens respons var:
-Jaha, ok, men jag kan tyvärr inte göra nått åt det för jag kommer inte åt kablaget, men jag tycker i alla fall att det låter mycket bättre än med 705:orna.....

Trist att sådana underbara produkter skall säljas med sådan låg professionalitet.

eof
Min anläggning

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:17:00  Show Profile Send mucke a Private Message
Verkligen trist sånt där. Jag är dock intresserad av hur du upplevde skillnaden mellan dessa två gobitar.
Jag har mer eller mindre redan bestämt mig för 805:orna.
Har dock inte lyssnat på 705.

Ps vi verkar var lika aktiva medlemmar. 232 post var

Mvh Mucke

Edited by - mucke on 2004/02/07 17:18:18
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:27:52  Show Profile Send Poe a Private Message
Ha, nu leder jag med 1

Det som framförallt skiljde de båda högtalarna åt var 805:ans mer engagerande ljud. Det var betydligt roligare att lyssna till 805:orna. Basen var mer väldefinerad och mer "stampa takten" helt enkelt. Annars är 705:orna mycket fina högtalare.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:47:29  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Poe!
Jag undrar vad 805 kostar i Danmark?
Kanske lite of topic.
Mvh Anders.s
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:58:12  Show Profile Send jari a Private Message
Pris 7.299dk styck.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/08 :  16:18:04  Show Profile Send Poe a Private Message
I princip ca 200 spänn (SEK) dyrare än i Svergie. F.ö har jag märkt att priserna kan variera mellan DK & SW i Hi-Fi Klubbens sortiment.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:02:22  Show Profile Send govinda a Private Message
Undrar om man kan fixa mängd-rabatt?
Skicka med stativen eller nåt?
Anders.s
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/09 :  09:28:56  Show Profile Send nurfen a Private Message
Hur hör man att vänster och höger kanal är omkastade..? Eller du kanske hade hört skivan förut iofs..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:42:25  Show Profile Send Poe a Private Message
(Stereobilden blir helt kass. Exempelvis röster som skall höras i mitten ligger i långt ut till höfger resp. vänster istället.) Jag brukar använda samma musik när jag lyssnar på olika utrustning så jag vet "hur det ska låta".

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000