HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Doxa försteg har fått ny nätdel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/06 :  14:32:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
För ett tag läste jag och Plind om Carl-M:s nya nätdel till Musical Fidelitygrejerna.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24726

Detta var väldigt inspirerande och det bestämdes att jag skulle bygga en ny nätdel till Plind:s DOXA försteg. Originalnätdelen är en vanlig väggtrafo av enklaste sort, det borde bli bättre med en "ordentlig" nätdel.


Jag fick förtroendet att handla de komponenter jag ansåg mig behöva. Det blev en 100 VA trafo från toroid, en likriktarbrygga, lite kondingar, en låda, ett experimentkort, en nätbrunn med inbyggd säkring, en XLR kontakt och slutligen en skärmad kabel att ha mellan den nya nätdelen och försteget.



Lite pill men egentligen ett väldigt lättbyggt projekt. resultatet blev väldigt diskret på utsidan och ser rätt ok ut på insidan.



Spänningen från den nya nätdelen, som för övrigt inte är reglerad, är ca 1 volt högre än från originaltrafon. Detta ansåg vi vara inom "felmarginalen" och hellre en volt för mycket än en för lite.

Plind har inte hört sin nya nätdel ännu eftersom den och försteget står hemma hos mig På söndag kommer han för att utvärdera om det varit väl använda pengar.

Jag anser dock att det blivit ett klart lyft med den nya nätdelen. Det första jag tänkr på är bättre pondus i återgivningen med bättre botten. Klangen har blivit varmare och ljudbilden mer sammanhållen. Det enda som en del kanske kan uppfatta som negativt är att vokalisten tagit ett steg framåt, mot lyssnaren. Sophie Zelmani stod tidigare 5 meter bort och sjöng men nu har hon kommit några meter närmare för att få min uppmärksamhet

läs mer på: http://hello.to/hifi

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/06 :  14:57:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Va läckert!

Har du nån komponentlista och/eller kopplingsschema att berika HifiForum.nu med?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/06 :  15:57:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nja kopplingsschema behövs väl inte för det kan inte bli enklare. Som ni ser så har jag lagt ihop sekundärspänninganra från trafon till likriktaren. Efter likriktaren kan man säga att alla sex kondensatorerna sitter på rad, rent kopplingsmässigt så att jag har ut +/- ca 25 volt efter kondingarna. Sedan är detta bara anslutet till kabeln som går till försteget i XLR kontakten. Skärmen i nyss nämnda kabel är ansluten till jord, men dock bara i sändaränden.

Komponentlist.

1 låda
1 100 VA trafo
1 experimentkort
1 likriktarbrygga
6 lämpliga kondensatorer
2 "sockerbitar"
3 kabelskor
2 meter skärmad kabel
1 nätbrunn med säkring
1 XLR kontakt
50 cm lödtenn
10 cm eltejp
30 cm kopplingstråd
1 skruv med mutter och bricka för trafon
4 distanser mellan kretskort och låda



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/02/06 :  22:44:29  Show Profile Send plind a Private Message
Jaja, det är ju inte ofta man sitter på fredagskvällen och längtar till söndag men nu vete tusan om jag inte får göra ett undantag
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2004/02/08 :  10:55:54  Show Profile Send SW a Private Message
Mitt DOXA försteg av samma modell verkar ha en annan nätdel. Det har en 24 Volt, 50VA toroidtrafo som sätts direkt i vägguttaget. Sedan går det växelspänning in i försteget. Inne i försteget sitter likriktare och två 4700uF RIFA kondingar.

S
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:18:22  Show Profile Send Fostex a Private Message
nå, hur låter det plind??

// David
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:26:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är ingen risk för att det blir för varmt i denna slutna (?) låda?

Plind - nu är vi allt lite nyfikna på hur det låter...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:02:33  Show Profile Send frez a Private Message
Vad skulle bli varmt? Det går ju ingen jätteström genom likriktaren direkt. Och trafon är ju, milt uttryckt, överdimensionerad.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/02/08 :  16:37:46  Show Profile Send plind a Private Message
Lugn i stormen jag ska till Stefan om ett par timmar sen kommer lite intryck
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/02/08 :  19:36:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ingen stabilisator i nätdelen?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/02/09 :  09:12:12  Show Profile Send plind a Private Message
Ja,då var det dags för lite lyssningsintryck
Man hörde genast att något hänt med ljudet. Inga dramatiska förändringar men ändå otvetydiga,ungefär som en rejäl uppgradering av signalkablarna.Ökad fasthet och stabilitet,lite mer markerade anslag,mer pondus och djup ibasen som även startar och stoppar lite snabbare.Ljudbilden djupnade och breddades något ungefär som om musikerna runt vokalisten tagit ett par steg bakåt. Överlag ett större lugn och kontroll och kanske en aning mörkare fylligare klang.
När det gäller upplösning/detaljeringsförmåga hörde jag inga tydliga skillnader. Vi får väl se om det kommer nya intryck när jag spelat lite mer hemma hos mig själv. Väntar för tillfället på ett slutsteg(doxa)som fastnat i Norge In med dom i EU för tusan så vi slipper allt tullkrångel
Summasummarum ett klart prisvärt tweak(ca 1000kr).Tack Stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000