HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 Center - Intresse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:59:12  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla

Skulle vi inte kunna starta en tråd/projekt för att bygga en center till HFLS-1? Alla ni som har byggt en center till era HFLS-1:or har säkert en hel del info som skulle vara kul att ta del av. Alla andra som kanske bara har funderat och skissat har säkert också mycket att bidra med. Skulle vi inte tillsammans kunna ta fram en ritning och beräkna delningsfilter och avstämning?

Jag har precis färdigställt ett par HFLS-1:or och har hela tiden haft en "fortsättning" i tankarna. Finns det fler än jag som tänkt likadant?

Det jag har haft i tankarna är väl att använda 5-tummaren Vifa PL14WJ-09-08 http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=273 som bas och samma diskant som HFLS-1 i en MTM-konstruktion. Alltså två basar och en diskant i mitten.

Vad har ni för tankar om elementval och placering av element?
Är det någon som kan göra en liten beräkning på lämplig låda?
Jag har själv inget beräkningsprogram och saknar dessutom erfarenhet och kunskap om beräkningar. Men här på forumet finns ju jättemycket av den varan.

Hur löser man problemet med skärmning?
De flesta av oss behöver väl av möbleringsskäl ställa centern på TV:n eller strax under. Jag behöver det i alla fall.

Fyll gärna på tråden med era funderingar och idéer.
Har ni redan byggt en center så våre det kul att se en bild och kanske lite info om mått och lådvolym etc.

Är det fler än jag som är intresserade av det här?

Man skulle kunna göra en byggtråd av ett sånt här projekt med en massa intressanta och tydliga bilder och förklaringar på hela processen.

Mvh
/pegul





Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:12:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Varför inte undersöka möjligheten att använda de skärmkåpor som HifiKit.se har? Får dom rum run mageneten? Funkar det OK?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:23:19  Show Profile Send UrSv a Private Message
pegul:
Självklart är jag intresserad av en center att matcha HFLS-1. Dock finner jag liggande MTM helt ointressant. Jag är övertygad om att det är den mest sub-optimala designen på en center då spridning i horisontalledet är extremt viktigt för en center såvitt jag vet och förstår (och jag är medveten om att det trots detta nästan bara finns liggande MTM att finna på marknaden). Samma typ av bestyckning men skärmat och kompensation för eventuell lägre baffelhöjd genom djupare låda. Skulle alltså själv se en konventionell låda med samma elementplacering som HFLS-1 men minimerad höjd.

epkpeng:
Skärmkåpa är en bra ide så att man kan använda samma element. Största kåpan från Hifi-Kit verkar vara stor nog både på diameter och djup.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:24:17  Show Profile Send pegul a Private Message
HifiKit har både skärmkåpor och lösa magneter.
Kanske är det någon som testat någon eller båda dessa? Resultat?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:32:29  Show Profile Send pegul a Private Message
UrSv: Jag har förstått att MTM-konstruktionen inte är helt optimal för en center (spridningen). Att i stort sett alla ser ut så beror väl i och för sig på att man vill åstadkomma en så slimmad låda som möjligt (det vill ju jag med).

Det är svårt att åstadkomma en slimmad låda om man ska använda 6,5-tummaren. Men en ensam 5-tummare är väl lite för klen för att matcha HFLS-1? Kan man tänka sig att använda en MtM-konstruktion med en "knäckt" baffel så att basarna är vinklade lite utåt?
Hur skulle det påverka spridningen?

Eller skulle det rent av gå att använda en MMT-konstruktion, dvs en liggande HFLS-1 fast med två mindre basar?

Mvh
/pegul




Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000