HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Paket 12 000:-... Hifi istället för ny PC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:33:43  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Hur ofta förväntas man inte agera hifi-konsult åt sina vänner, kolleger och bekanta? Tämligen ofta, skulle jag tro att många forumsmedlemmar kan skriva under på... Lika jobbigt varje gång, eller ett kärt besvär som bevisar att ens omgivning fattat att man tar sin hobby seriöst? Givetvis det sistnämnda, även om den ständiga kampen för att försöka få omgivningen att begripa varför bra musikåtergivning måste få kosta mer än 5000:-, ibland känns mer än tröttsam... Nåväl, vad skulle du i dagsläget rekommendera åt vännerna som vill ha en fabriksny, juste anläggning och kanske kan tänka sig att betala lika mycket för den som för den redan obsoleta sovrums-PC:n? Posta ditt paketförslag, helst med bilder och eventuella alternativ, och hjälp därmed forumet att hjälpa! En slags didaktisk hifi-övning alltså;)

Själv skulle jag nog anbefalla en titt på följande snygga och välbyggda uppsättning:

CD-spelare: NAD C521BEE (2500:-)


Förstärkare: NAD C320BEE (3700:-)


Högtalare: Quad 12L (5000:-)


...summa 11 200:- (ger 800:- över till enkla/begagnade stativ och kablar).

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:45:24  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hotspur:

Liknande komponenter är vad jag nyligen rekommenderade till en kompis som ska köpa sin första hifi-anläggning. Tycker NAD elektroniken verkar vara mycket prisvärd och kompetent.
Sen kan man ju mixtra själv med valet av högtalare.
Ditt förslag verkar vara riktigt bra.

Mvh,

Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:22:17  Show Profile Send Babar a Private Message
Ett bra paket - jag är tveksam om man hittar en bättre cd-spelare för de pengarna - kanske Cambridge i så fall! Högtalaralternativ kan ju vara Dynaudio A42(5500kr) eller Monitor Audio Bronze2.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:35:18  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Eller en B&W DM 602 för 4700:-
Verkar som många gillar den här på forumet.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:43:56  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kan ju faktiskt få ihop ett riktigt bra kit från Hi-Fi klubben för 6700:- plus kablar. Cambridge kombon för 4000:- och ett par B&W DM303 för 2700:-. Låter nog riktigt bra för dom pengarna.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:48:07  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Länge sedan jag rekommenderade nåt nu. Men jag hade en standardutrustning en gång i tiden; detta är före cd-spelarens tid mina unga vänner, när mammutarna fortfarande sågt strosa över Sergels torg :-)

Hur som helst tror jag att jag skulle göra nå't liknande nu. Det var en skivspelare Dual 505, förstärkare klassiska Nad 3020b (hoppas det blev rätt nu) och högtalare Mission 70.

Kalle
Go to Top of Page

GibsonSG
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:23:00  Show Profile Send GibsonSG a Private Message
Folk som inte prioriterar HiFi brukar vilja kunna lyssna på radio (Fråga mig inte varför). Jag kan tänka mig att det inte är så lätt att motivera 1500:- på en radiodel, så ofta blir man begränsad till det ganska magra utbudet av stereo-receivers, eller det gigantiska utbudet av surround-anläggningar, som kanske inte alltid låter så kul i stereo....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:31:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
En riktigt bra högtalare är Wharfedales Evo10, ligger på runt 3500:- tror jag...
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:34:43  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Om de har en kabelradio/TV-box så kan de ju koppla in den istället;)
F.ö. undrar jag varför radiodelar är så dyra i Sverige?
I UK finns det ju olika budgetmodeller från ca £50...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:42:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hade nog försökt köpa beggad förstärkare och kanske cd också...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:51:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jonas Nilsson: Vart hittar du B&W DM 602S3 för 4.700Kr? Köpte mina i tisdags för 5.696:-. Håller med om att den är en extremt bra högtalare för pengarna. Skulle säga att jag tycker dom är klart bättre än Dynaudio Aud. 42. som jag tycker låter lite mer färgat och inte har lika öppet och detaljerat ljud. (IMHO). Tänk på att designen kanske inte kommer gå hem lika bra som Dynaudio dock, är ju ganska markant mycket större med sina 49cm i höjd....


Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:54:42  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Här finns DM602 S3 för 4700. http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|178|178|1034|pdetail

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/06 :  14:01:49  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Sorry KennethS Hi-Fi Klubben sänkte precis sina priser.
Kolla under Nyheter på forumet.
Du har väl öppet köp
Lämna tillbaka dom, vänd i dörren, och köp dom igen
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2004/02/06 :  15:27:00  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Det bästa är väl att ta med din kompis till en Hifibutik och prata med personal så de kan sätta ihop ett komplett system som ni sedan kan lyssna på? (lätt att pruta när det handlar om flera saker som skall handlas)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/06 :  15:30:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Martin!
quote:
En riktigt bra högtalare är Wharfedales Evo10, ligger på runt 3500:- tror jag

Menar du Wharfdales Evoloution serie, de med de snygga formerna. I så fall har du lyssnat på de större i den serien Evo-30,40.
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:03:46  Show Profile Send byggarn a Private Message
Nad 320, Quad12 kombin är precis vad jag vill ha!!! Utmärkt kombination. Snygg och förmodligen väldigt välljudande. Ett alternativ jag kikat på är att byta nad mot Cambrige 500 för-+slusteg. vad tror ni om det?
Alt. köper man nad och väntar ett tag och köper ett beggat slutsteg när lusten och pengarna faller på.
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:13:26  Show Profile Send Ix a Private Message
Själv köpte jag just Cambridge Audio A500 och D500SE och ett par Wharfedale Diamond 8.3 för exakt 5000 kr. Är mycket nöjd!
Så välljud behöver inte kosta mer än 5000 kr, däremot precis så mycket...
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:27:33  Show Profile Send Piggen a Private Message
Dennis-paketet kvalar ju in med råge

http://www.dennis-hifi.se/paketet.htm

Kan vara en _aning_ out-of-date kanske men

Och, glöm inte att det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårårå

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000