HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Köper ni kopieringsskyddat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

TG
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/02/14 :  19:45:06  Show Profile Send TG a Private Message
jag köper inte kopieringsskyddade cd-skivor för kvaliten är för dålig så
jag har blivit tvungen att ta ner från nätet och vad jag har märkt att mp3
formatet är lika bra som en kopieringsskydad cd.så varför köpa skivan.
(vill ha det bästa cd-formatet kan erbjuda inte det sämsta)

In love whit 2 ch
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/02/14 :  21:39:03  Show Profile Send snare2 a Private Message
NEJ, jag köper inga kopieringsskyddade cd-skivor, dessutom så hävdar jag att de låter sämre.
En kompis hade köpt en skiva med kopieringsskydd, vi satt & lyssnade lite på olika cd-spelare.Jag Bytte till ett av mina CD-drivverk med separat DAC & vad händer...jo min DAC börjar att blinka som en julgran, alla lampor blinkade. Detta har aldrig hänt förut & ej heller efter detta på andra skivor. Jag tog ut skivan & vågade inte att testa på någon annan DAC eller cd-spelare.
Vid närmare koll på omslaget så fann jag inte ens någon "compactDisc" logga!!

Detta har fått mig att känna stark avsky för vad skivbolagen håller på med. Tur är att jag mest lyssnar på Jazz osv som ej har figurerat så ofta med detta djävulstyg:-(.

Tänk om detta kopieringsskydd bidrar till att våra DAC:ar & felkorrigeringskretsar kommer att gå sönder & ge upp i förtid?!. Hur skulle man kunna bevisa något sådandt när man vill att det skall gå på garantin tex?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/15 :  20:58:31  Show Profile Send edison a Private Message
DAC paj pga kopieringsskyddet? "Aldrig!", isåfall är det en skräpapparat , allvarligt talat tror jag inte det ens är tänkbart att den skulle kunna skadas.Möjligen skulle lysdioderna tackla av snabbare om dom blinkar för ofta men so what?

Att skyddade skivor kan låta sämre är väl klart, men att MP3 skulle vara tillräckligt bra som TG påstod, menar han verkligen det...?
Isåfall är ju hela "Hifi"-idén redan bortkoplad där...eller ?
MP 3 kan säkert vara lyssningsbart ngn gång men om MP3 är lika bra som kopieringsskyddade skivor då behöver väl ingen klaga(?)...eftersom ,mer eller mindre alla inlägg hittils inte överhuvudtaget tycks se något som helst problem i det faktum att kopierad musik de facto är stulen, varken mer eller mindre!!!

"Stulen musik låter sämre" är jag övertygad om (jag vet, för jag har inte 100% levt efter mina egna principer...sorrily)
Det handlar ju inte om skivbolagens samveten, dom har väl inga eller ganska möjligen ganska rymliga...(?)
Men MITT samvete säger (när jag lyssnar efter i alla fall...) att musiken jag lyssnar på ska vara betald, och det är INGEN ursäkt att sno musik för att skivbolagen gör si eller så, faktiskt.

Detta med nedladdad musik har ju funnits i LIKA hög grad långt innan kopieringsskyddet ens var påtänkt!

Så är det något konsumentmakten ska brukas till är det att vägra ladda ner/vägra lyssna på stöldgods, så finns inga orsaker för skivbolagen att krångla.

Lika naivt av mej att tro detta skulle kunna fungera, (det kommer inte att funka så länge "vanligt folk" skiter i hederligheten och laddar hem film & musik BARA för att det är gratis!), lika naivt är det att tro att den föreslagna köpbojkotten mot skyddad musik skulle hjälpa.

Det enda som skulle kunna ändra detta krångel är om folk i allmänhet blev så rekorderliga så dom helt enkelt köper musiken dom vill ha, och ser piraterna som det dom är: skurkar som borde "tigas ihjäl"!


En anna sak:
Mina äldsta CD är spelbara ännu, inget har hänt sedan 1984, så det med sämre hållbarhet kan jag inte ta på allvar heller.
Och dom kostade ca 150 spänn, i dagens kronvärde dryga 450 spänn, vem kan säga att det är för dyrt nu???
(utom för att hävda att det alltid är för dyrt..så länge det inte är gratis;-)
Om jag kanske farit OT nu säg till, men det med principen "musik ska vara betald" kan jag inte se på annat sätt än att den ställer mycket av inläggen här i ett taskigt ljus, ÄVEN om det är surt av skivbolagen att strula till det, dom gör det i alla fall öppet i stort sett, OCH det var musiktjuvarna som började hela tramset, glöm aldrig det!!!





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/02/16 :  00:25:46  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote edison.
"DAC paj pga kopieringsskyddet? "Aldrig!", isåfall är det en skräpapparat , allvarligt talat tror jag inte det ens är tänkbart att den skulle kunna skadas.Möjligen skulle lysdioderna tackla av snabbare om dom blinkar för ofta men so what?"

Jag sa inte att DAC:en hade gått sönder utan att jag var rädd för detta, det är förövrigt en DAC för 30,000:- som just då andvändes så det borde nog inte vara "skräp", men att mina lampor blinkar kan ju inte vara normalt ellerhur, dioderna som sitter i är ju inte där för att skapa någon slags "julstämning" vid musiklyssning utan för att ge mig besked om skivans tillstånd tex "scms, eq, 44.1hz, 48hz, HDCD, uppsampling" mm.
Om jag kör en skiva UTAN uppsampling & då självklart 44.1, så SKA ju inte 48HZ eller någon annan diod för den delen INTE blinka eller lysa!
Hur kan du då veta vad som händer i en vanlig cd-spelare oavsett pris, märke osv om du inte får den informationen via några dioder eller liknande

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/02/16 :  01:51:09  Show Profile Send hal a Private Message
Edison;
har köpt alla Sophie Zelmanis skivor för dyra pengar, köpte nu senast, hennes sista som var kopierings-skyddad och inte gick att spela i min bil-stereo. Skall jag bara acceptera det, att en produkt jag betalat fullt för inte fungerar där jag vill att den skall fungera ?
Har kontaktat Sony, men dom har inte bemödat sig att hantera mitt klagomål.
Jag kan inte heller spela in en blandat skiva med hennes nya platta.
Att många laddar ner musik från internet beror på två saker:

1. Skivorna är på tok för dyra
Man löser inte minskade intäkter alltid med att höja priset,
blir ofta tvärtom.
2. Mervärdet för en köpt skiva måste höjas i förhållanden till en
nerladdad. (ex; bättre info, fodral etc, rabatter till konserter,
medlemspriser, bonusmedlem osv, osv)
I stället för att vara kreativa och gynna skivköparna slår skivbolagen sina kunder i huvudet med kopierings-skydd, höjda priser ,sämre inspelningar, nya format (man måste köpa skivan flera
gånger...)

Det är inte kul att vara ärlig skiv-köpare idag

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:52:50  Show Profile Send edison a Private Message
snare 2:
Ja, det är klart din DAC är långt bättre än "vanliga standardspelare", det borde den vara med sådan prislapp.Jag är likafullt övertygad om att en spelare/dekoder inte pajar av att läsa struliga signaler.Men vet till 100% gör jag ju inte...
Även jag tycker det är elände att kopieringsskydd används; alla data på skivan borde ju vara relaterade till musiksignalen och nödvändigheter som ska till för att spelaren ska kunna läsa och tolka datan till musik, givetvis är det så.

hal:
Skivorna är, som jag redan visat, idag prissatta till mindre än 1/3 av vad dom ursprungligen kostade.Alltså har du idag "3 Cd till priset av 1"
Om du hellre vill ha 5 till priset av 1 så OK; det vill jag med.Alla vill vi väl ha allt billigare än vad det står på lappen, alltid...

Mervärdet bör höjas för en köpt skiva gentemot en nedladdad (=stulen!) säger du.Man baxnar.

Med folk som resonerar så kan ju priset aldrig bli lågt nog, det kommer ju alltid vara "billigare" att stjäla än att betala, och den som redan har lagt bort ärligheten lär inte snabbt som tusan bli hederlig igen; det är som bekant(?) mycket svårare att bryta "bad habits" än det är att aldrig börja med dom...
Det gäller även skivbolagen som med den onda cirkel som startat iom nedladdningsverksamheten säkert kommer få det svårare med tiden att få ruljansen att gå ihop än dom redan har (nej, jag är inte skivbolagsmänniska!) Dom trasslar med kop-skydd och ger oss musikoholiker dåliga nerver, "vi" kontrar med att ladda ner istället för att köpa etc etc.
Rätt åt dom säger en del, andra gläder sej över att få "gratis" skäl att inte betala.
-------------------------------------------------------------------------
Jag håller med om att det inte är kul att vara hederlig konsument, så sant!
Men jag upprepar att det var "nätpiraterna" som satte igång det hela efter devisen "kan man sno musik så ska man sno musik, annars är man dum"...

Kopieringsskyddet är ett skit, där kan jag bara hålla med!Vem vill inte spela sina sivor i bilen etc?
Men om man glömmer eller låtsas som om man inte vet varför detta kommit till då är jag inte längre med...
Tyvärr kan jag inte se att det skulle hjälpa oss "HiFi"-folk nämnvärt ens om "vi" allihop slutade ladda ner; vi är bara procent (eller kanske promille?) av den totala CD-marknaden så vad vi tar oss för gör nog varken till eller från.Tyvärr.

Det pga att totalt sett är antagligen "nätpiraterna" inkl. dom som laddar hem musiken rätt många fler än antalet "välljudsnördar" så bolagen tenderar därför att ägna mer energi åt det problemet (nedladdning-kopiering) än åt vårt problem (hörbart sämre välljud från skivorna) och jag har inget svar på hur knuten ska lösas upp, sorry.

Sist:
Jag önskar inte att reta upp någon enda, men att vara (nästan) ensam om att ta upp saken från vinkeln det ÄR oacceptablet att sno musik oavsett varför man gör det känns faktiskt lite märkligt...inte snor jag Expressen/AB för att dom är för dyra eller har för dåliga artiklar???

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/02/16 22:58:26
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:47:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, det är inte rätt att själa musiken, men bäddar inte skivbolagen lite för detta själva med höga priser och inget mervärde.
De behöver nya strategier i en föränderlig värd, att minska utbudet, höja priserna och försämra kvaliteten lär inte vara rätt väg i alla fall.
I stället bör de erbjuda något som inte går att kopiera vid skivköpet som du annars blir utan osv.
För många har ju lyssningen på nätet givit nya upptäckter och inköpande av mera och annorlunda musik.

Bravo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:11:52  Show Profile Send hal a Private Message
Edison;
som fanbärare för hederlighet och ärlighet, uppskattar jag dig. Det finns för få människor som inser att ett gott samhälle börjar med ens egen moral.
Men till skillnad från dig tror jag bättre om männniskor, om dom får chansen.
Med andra ord tror jag skivbolagens resultat blir bättre med morot än med piska.
Sänk priserna till 95 :- och försäljningsvolymen kommer definitivt att öka.
Sedan är jag emot kollektiv bestraffning, varför skall jag som är ärlig bestraffas med en oduglig produkt för att andra stjäl ?

Tror också tyvärr att skivbolags-kolossernas kortsiktiga vinstintressen tyvärr gör att dom biter sig själva i svansen.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/02/17 00:12:56
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:24:46  Show Profile Send HanssoN a Private Message
jag köper den musik jag vill lyssna på... I mitt fall har det inte inneburit kopieringsskyddade skivor, men jag hade inte brytt mig om det i vilket fall som helst...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:09:38  Show Profile Send edison a Private Message
Hal:

Visst hoppas jag på bättre tider än jag uttryckt att jag egentligen räknar med (i denna frågan alltså!)

Och jag tillstår gärna att runt hälften av dom CD jag köpt på senaste tiden varit "rea"-prissatta typ 89-119 spänn, det är ju avsevärt mer lockande att tex ta en risk med någon okänd eller svagt bekant artist då...
Tror dock inte att bolagen kan räkna med dubblat sälj om priset gick ner typ 50-75 kr från dagens, det är ungefär den ökning som måste till för att få samma intäkter som nu...kanske ökningen måste vara lite över en dubbling och det ser jag som aningen osannolikt tyvärr...

Till dess får man väl spana i reaställen med falkögonen påslagna ;-)
Det är ju grymt mycket bra musik att skaffa som redan varit på platta något/några år som väl är och då är dom ofta nere till "runda hundringen".

Ska nog skriva lite om själva musiken snart och dela med mej av mina favvisar...svårt att veta var jag ska börja bara...angenämt problem iofs.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/02/17 01:12:30
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:33:22  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Nej, jag köper inte kopieringsskyddade skivor

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/02/19 23:34:36
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:55:17  Show Profile Send bambadoo a Private Message
En interessant oppskrift på hvordan en kan omgå kopieringsbeskyttelsen er lagt ut på
http://www.hifisentralen.no/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=musikk2;action=display;num=1077178319

Dette er selvfølgelig kun til egen sikkerhetskopi.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/20 :  11:53:55  Show Profile Send 10 a Private Message
edison, visst är det moraliskt fel att stjäla musik, men det är lika fel att straffa alla hederliga musikköpare för att några kopierar. För att spinna vidare på ditt tidningsexempel är det ju samma sak som att du inte kan läsa din hederligt inköpta tidning på tunnelbanan till och från jobbet, bara för att man vill hindra folk från att stjäla. Helt absurt, eller?

Också, allt tjat om att CD i realiteten har blivit billigare än de var på 80-talet är inte relevant. Bara för att skivbolagen var värre ockrare då än de är nu, blir inte priset bra idag, bara mindre dåligt.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/02/20 :  21:48:14  Show Profile Send Babar a Private Message
bambadoo: För mig har det fungerat med att bara starta bränningsprogrammet och bränna en kopia. Jag har aldrig hittills behövt gå några omvägar.
Kopieringsskydden funkar inte helt enkelt:-)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/21 :  00:35:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Insåg att senaste inköpte "Joss Stone", är kopieringsskyddad och INTE ens märkt med CD logotypen.
Har dock inga problem med kopieringsskyddet då jag kör med en DVD som källa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/21 :  15:08:48  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Jeg har måttet gått til dette skritt. Det er noen kopieringsbeskyttelser som ikke har virket da.
Joss Stone sin siste kan kopieres med den oppskriften som jeg brukte.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000