HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vader, Insision och så vidare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/06 :  00:36:25  Show Profile Send redestad a Private Message
Är mycket förtjust i Nile bl a och har förstått att banden ovan ska "leverera" för en sådan kräsen musikkonsument som mig själv :-)

Det jag funderar över, förutom tips på fler akter i denna dödsmetallens frontlinje, är hur skivorna låter, ljudmässigt. Niles senaste har ett riktigt bra ljud men hur ter sig konkurrensen?

En annan musik- och ljudreferens i skolan jag kan tipsa om är Cephalic Carnage "Exploiting dysfunction", Relapse här också - måste upplevas för att förstås - tekniskt så det räcker, dynamiskt manglande och monsterljud (med enorma subbas effekter tom :-), precis som det alltid borde vara med andra ord.

Tips, synpunkter och utlåtanden om band, skivor och dessas ljudkvalitet i dessa musikaliska jaktmarker efterfrågas således. Varningar för ljudmässiga bottennapp kan också vara intressant m m.

Hoppas på en köttig och långlivad tråd!

Hälsningar

redestad

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:01:53  Show Profile Send redestad a Private Message
Tragiskt dålig respons måste jag säga :-) Kom igen nu!
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2004/02/12 :  13:22:20  Show Profile Send emp a Private Message
Nyare skivor brukar vara rätt välproducerade (snudd på överproducerade) tycker jag.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/02/12 :  15:10:53  Show Profile Send nin a Private Message
Immortal's Damned in Black låter skönt för black metal.
Även Mayhem's Grand declaration of war har skönt sound. Båda dessa skivor är jäkligt bra också, mästerverk!
Venom's Ressurection låter väldigt bra på bild vinyl t o m så CD'n låter säker också mkt bra.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/12 :  15:35:59  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
At the Gates "Slaughter of the Soul" (1996) är i min mening tidernas bästa metalplatta.

Vi körde en skön Venomvideo i turnébussen somras. Black Metal! Men fan dom spelar som krattor. Man måste älska dom.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:03:19  Show Profile Send filkingian a Private Message
Prova Hypocrisy's Obsculum Obscenum och Penetralia...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/02/16 :  02:55:33  Show Profile Send Lepra a Private Message
Megadeth - Countdown to extinsion är riktit skön!
Dying fetus - Destroy the opposition är ännu en skiva som är kalas bra! Stop at nothing också för den delen.
At the gates - Slaughter of the soul som filikoster skrev.
Sepultura - Chaos A.D En skiva med kontrollerade missljud... rytmen...


Det är ju väldigt olika från anläggning till anläggning, hemma är det bra tjung i kaggen men hos lasse på Balance med samma stärk o samma cd men med ett par QRS Neptunus o där låter det platt o trist... med "bas" som en klockradio ungefär :( märkligt tycker jag...

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/16 :  10:34:18  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Vader nämns i topicen. Jag såg dom i tidernas begynnelse på gamla Valvet i Gbg tillsammans med Grave och Bolt thrower (1992?). Utan tvekan det otajtaste metalgäng jag sett! Lät som skramlande verktyg i botten på en verktygslåda ackompanierade av papptrummor. Enda sämre trumljud jag hört var gamla fina Kreator på skivan Pleasure to Kill. En bekant beskrev soundet "som om man tar två råa biffar och slår ihop dom". Då får man ljudet av baskaggen på Pleasuer to Kill.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/16 :  10:58:39  Show Profile Send Onslaught a Private Message
Försök hitta sämre ljud än Cryptic Slaughters "Stream of Consciousness"...
Bandet själva fattar inte vad som hände påstår de :-)
Låter som om man har spelat in på en bergsprängare från en monoradio!!!

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:11:24  Show Profile Send Lepra a Private Message
Jobbigt med trumljud som låter som om de sitter o piskar på fuktiga pizzakartonger!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:27:34  Show Profile Send redestad a Private Message
Tackar för alla förslag!

Dying Fetus - Stop at nothing och Sepultura - Chaos A.D (för att inte tala om Roots :-) är stora favoriter - både musik- och ljudmässigt. Alla andra spännande tips ska definitivt kollas upp, kanske inte banden med "råbiffsljud" dock... :-)

Rätt intressant att just metall kan låta så ofantligt olika på olika anläggningar och dessvärre inte alltid särskilt imponerande, även på påkostade system. Visst, många gånger "usla" produktioner men va f-n ett bra sound-system måste ju kunna smiska bakdel! Så gör det lätt för er och kör Von Schweikert med Audionet-elektronik... Mumma för en metallälskande audiofil! :-)

Ha det bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000