HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bybee klonar Jorma Design !!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:26:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Var och surfade runt lite och gissa vad jag hittade Bybee har uppenbarligen sett vilka framgångar Jorma Design skördar med sina kablar så han "klonar" dem och säljer i eget namn. Klonar kanske är ett väl kraftigt uttryck men onekligen finns en del likheter. Dels har bägge Bulet Plugs i silver, bägge har Bybees och bägge har teflon som isolering. Sedan skiljer de sig lite där J använder koppar och B silver. Hur kabelkonstruktionen i B:s kablar är har jag heller ingen aning om. Summan av kardemumman är dock att jag tycker B ser klart inpirerad ut av J.

Slipstream Silver 4 RCA Interconnect ($900/pair): This unshielded cable incorporates Slipstream Quantum Purifiers on the signal conductor at both ends. Both conductors are “6-nines” silver ribbon; the RCA connectors are Eichmann bullet plugs. As with the Silver 8, the dielectric material is a new custom-specified Teflon. This interconnect comes surprisingly close to the sound of the Slipstream Silver 8 at less than half the price.
Slipstream Silver 8 RCA Interconnect ($2,000/pair): This interconnect cable is intended for the perfectionist audiophile. Its unique combination of complete end-to-end Slipstream quantum purification, no-compromise materials, innovative wire geometry and handcrafted construction makes it simply the best interconnect I have ever heard.




läs mer på: http://hello.to/hifi

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:30:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En till som vill ha en del av kabelkakan alltså. Man får ju hoppas att han inte slängt ihop denna i ren desperation, resultatet torde bli därefter i så fall. Teflon är ju dessutom extrem vanligt som isolering i lite dyrare kablar så det är ju inget konstigt direkt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:36:29  Show Profile Send markusA a Private Message
Fn att dessa Bybee's är så dyra... det skulle vara kul att experimentera med dem...
Silver Bulletplugs är ju iofs inte gratis de heller. :/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:38:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är ingen cloning som detta är frågan om.
Jack Bybee tillverkade kablar redan för flera år sedan.
Kablarna som Jack Bybee tillverkar idag har inga likheter med mina förutom Bybee,sarna som han använder i dom. Den nya slipstreamtekniken som nämns här var från början inte tänkt att säljas annat än i Bybee,s egna kablar, men dom kommer jag att få ta hem framöver. Dom är mindre, lite dyrare (ca. 15%) och är enbart tänkta för signalkablar (tål max 4,3 A).
Bulletplugs har jag förövrigt inte tänkt att använda framöver.
Det blir WBT,s nextgen silver signature RCAkontakter som kommer att användas till mina RCAkablar ur serien No.1 och No.2.
Till samma pris som tidigare med silverBullets.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:57:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jösses, det var ett snabbt svar, vi hann ju inte ens börja spekulera

Men för ett otränat öga tyckte jag likheterna var slående och då jag inte vetat att Jack Bybee gjorde kablar sedan tidigare verkade den som om han inspirerats av dig. Det kasnke är tvärtom

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/05 :  21:03:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är inte tvärtom heller. Jag hade hållit på med mina kablar ett tag innan jag ens visste att Bybee fanns.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:35:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Himla trist att du "dödade" tråden så fort Jorma. Kunde vi inte ha fått spekulera ett tag innan du kom in och berättade hur läget låg

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:17:54  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Kan inte annat än säga: Bra jobbat Jorma...
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:19:26  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Precis! Vem roas av och/eller tjänar på lösa spekulationer framlockade av flera utropstecken?
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:29:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Tja riktigt så lösa eller oseriösa spekulationer anser jag inte att det är. Bybee har haft en låg profil på sin hemsida, inga direkta produkter förutom sina bybeegrunkor. Jorma börjar utveckla egna kablar. Testar olika lösningar och finner till slut att en kabel med bra koppar, teflonisolering och kärna i kombination med bybbes och bullet plug spelar i klass med det bästa som marknaden kan erbjuda. Kablarna hyllas världen över och Jorma beställer bybees i mängder. Helt plötsligt dyker det upp kablar i Bybees eget märke, med teflonisolering, bybees (såklart) och silverbullet plugs. Man kan inte annat än misstänka att fler ville ha sin del av kabelkakan.

Vän av ordning kommer nu att protestera för Bybees har haft tidigare produkter ute. Visst, det gjordes diverse tweakadaptrar där en kombination av bybbes och nordostkablar kunde hakas på den befintliga signal eller högtalarkabeln. Det tycker jag dock var något helt annat.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000