HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad tror ni om prosons sk. hi end satsning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/02/06 :  09:43:17  Show Profile Send Smackman a Private Message
Proson´s senaste High End högtalare som blivit hyllade i Norska "Lyd og Bilde"
Proson Reality 63 MK II både bäst i test och mest prisvärd!
Citat ifrån "Lyd og Bilde" nr 12 - 2003:
...Her er det god tonal balanse, tempo og oppløsning.
Bånddiskanten blir aldri så hard og ensom som vi hadde trodd før strømmen ble koblet til.
Den spiller uforskammet åpent..."

"Sjokkerende bra til prisen Vi hadde aldri trodd at en bånddiskant og tre basselementer
plassert i stort kabinett og med en prislapp på drøye 5000 kroner kunne fungere så godt."

// Andra högtalare i testet:
Yamaha NS-F515
Klipsch RF-15
Audio Pro E 7
Dynaudio A 62
Audes Gloria 017

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:19:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Visst ! Men en jämförelse är på sin plats tycker jag.(om man nu kan göra så?)
Varför tror du att "trafikmagasinet" hade VOLVO som norm-bil.
Varför fick den oftast "några" pinnar mer än aktuell testbil.
Kan det ev, vara att volvo fick betala en bra slant för reklam i icke reklamfinansierad tv-kanal ???????
Kan norska "Lyd og Bilde" ha fått en slant ? Media är ett mycket starkt vapen i kampen om försäljning.
Skanska skandal, systembolagsmutor, m,m.
Varför skulle det vara någon skillnad här ?
Jag har varit egen företagare i ca: 20 år så jag vet att sådant förekommer lite varstans.
Därmed inte sagt att Prosons Reality 63 MK II skulle vara värd kritiken.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:24:21  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Har en polare som har ett par Proson Conquest 6030 det var de lådorna som blev testade med ett gäng andra golvare för några nummer sedan i Hifi & musik med helt okej kritik. Med tanke på vad de kostar låter de helt okej ganska lättlyssnade och fungerar till de flest musikstilar. För mig är det smått otroligt hur man kan få ett par högtalare att låta så pass bra för dessa småpengar men någon "high End" pratar vi knappast.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:00:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr använder många tillverkare ordet som en marknadsföringsgrej för att locka kunder.... Man kan nästan säga att det är falsk marknadsföring att kalla sådana produkter för HighEnd produkter...
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:46:49  Show Profile Send magnus a Private Message
den stora massan sitter och lyssnar på micro anläggningar för dom kan det kanske vara en kanon högtalare? tror ej att proson satsar på att bli hifi forums REK nr 1
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:57:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Magnus:Exatemente !
Jag tror nog det var så ungefär jag uttryckte det.........?

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/06 :  23:23:32  Show Profile Send magnus a Private Message
reeltoreel
Ursäkta mej om mitt inlägg i denna tråd utav ren olyckshändelse blev en upprepning av din insändare..mvh magnus
Gillar förövrigt ej Proson då jag ej hört någon högtalare från dem som haft ljud i min smak,men det kanske kommer?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:00:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, High End lär de väl inte vara, men de kan ju, kanske, försöka bli bättre i sin prisklass.
Det kan åtminstone inte uteslutas innan man lyssnat på dem.

Bravo
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/02/07 :  01:38:05  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Tycker att det är kul att Proson höjer ribban lite o försöker ta sig an att göra högtalare som kan konkurrera i det här prissegmentet .

Att kalla det high-end är väl kanske att ta i , men hur många tillverkare idag började med high-end när dom satte igång ?? Nånstans måste man ju börja och vem vet , om en 30 år så står kanske Proson och Martin Logan sida vid sida

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/02/07 :  09:35:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hur gick det för jamo ?

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/02/08 :  02:53:09  Show Profile Send olof a Private Message
Har en bekant på elektra som sitter som inköpare där så han får hem i stort sett samtliga modeller (å det är många) för att se vad som passar. Min uppfatting är som sådan att många av dessa högtalare som ni här sågar totalt i grund å botten är ganska hyggliga(inte high end men ganska mycket ljud för 2000 om man tweakar för 500) högtalare som många av er skulle kunna få att bli väldigt prisvärda med ganska små tweaks. De första testhögtalarna som kommer ut har oftast fina filter(här sitter nog den riktiga akilleshälen å den punkt som konkret är lättast att göra något åt å få ett väldigt bra resultat) och inte dessa eviga hornladdade diskanter(svenskar är tydligen duktiga på att spela sönder diskanter så horn påsättes å sen hängs lagom med motstånd dit för att göra dem idiotsäkra). Problemet som sådant är att precis som ni säger så sparas det inte alldeles för mycket innan produktionen går i sta(typisk ett fulfilter). Men om man ser det lite krasst så är det ju så att vi alla ska överleva. Gör man 10000 högtalare så gör ett par hundringar per enhet ganska drastiska skillnader för spargrisen. Se bara på Stig Carlsson, hans högtalare var ju väldigt påkostade men satte honom också på ruinernas brant om jag inte förstått det helt fel. Jag tycker det vore kul om hififorums stora tänkare satta sina tänder i en en budgett proson å se vad de kunde göra för en tusenlapp, vem vet, det kanske kunde bli en hit . I ärlighetens namn är det väl minst lika stor tillfredsällelse att få nått så anspråkslöst å billigt som en proson att bli hygglig som att köpa en ny högtalare för 100k
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:36:38  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
gör inte proson riktigt kompetenta subwoofers för sin prisklass?

mvh johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:54:18  Show Profile Send poppen a Private Message
Har hör dem ett överprisatt magplask. Ett mislyckat pigmalion projekt.

Ska inte kosta mer än 2500. Det är bättre att bygga en högtalare med 2 bra ellement istället för flera billigare.

Har hör dem också.
Allt annat samma prisklas låter bättre.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:30:26  Show Profile Send lasselite a Private Message
Olofs förslag är intressant! Gjorde inte nån tidning ett sånt reportage? eller har jag läst det på nätet??? Dom staga upp lite, peta i bitumen, kletade plasticppading på högtalarkorgarna å bytte filterkomponenter. Har för mig att det blev riktigt prisvärt. Frågan är om detinte blir billigare å bättre än å bygga helt själv?
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/02/09 :  23:25:52  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Dom är ju så lik Audiovector att det nästan är varumärkesintrång!!
Bara det ger mig ett dåligt första intryck, jag hoppas dom låter dåligt..

Vad tror ni om motsvarande "HighEnd" på fyndbörsen?
Kolla efter svarta saker med banddiskant..
http://www.fyndborsen.se/kategori.php?main!filter!ID=40

Nån måste börjat massproducera billiga banddiskanter, eller???

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000