Author |
Topic |
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 09:43:17
|
Proson´s senaste High End högtalare som blivit hyllade i Norska "Lyd og Bilde" Proson Reality 63 MK II både bäst i test och mest prisvärd! Citat ifrån "Lyd og Bilde" nr 12 - 2003: ...Her er det god tonal balanse, tempo og oppløsning. Bånddiskanten blir aldri så hard og ensom som vi hadde trodd før strømmen ble koblet til. Den spiller uforskammet åpent..."
"Sjokkerende bra til prisen Vi hadde aldri trodd at en bånddiskant og tre basselementer plassert i stort kabinett og med en prislapp på drøye 5000 kroner kunne fungere så godt."
// Andra högtalare i testet: Yamaha NS-F515 Klipsch RF-15 Audio Pro E 7 Dynaudio A 62 Audes Gloria 017
|
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 10:19:50
|
Visst ! Men en jämförelse är på sin plats tycker jag.(om man nu kan göra så?) Varför tror du att "trafikmagasinet" hade VOLVO som norm-bil. Varför fick den oftast "några" pinnar mer än aktuell testbil. Kan det ev, vara att volvo fick betala en bra slant för reklam i icke reklamfinansierad tv-kanal ??????? Kan norska "Lyd og Bilde" ha fått en slant ? Media är ett mycket starkt vapen i kampen om försäljning. Skanska skandal, systembolagsmutor, m,m. Varför skulle det vara någon skillnad här ? Jag har varit egen företagare i ca: 20 år så jag vet att sådant förekommer lite varstans. Därmed inte sagt att Prosons Reality 63 MK II skulle vara värd kritiken.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
emil
Member
586 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 16:24:21
|
Har en polare som har ett par Proson Conquest 6030 det var de lådorna som blev testade med ett gäng andra golvare för några nummer sedan i Hifi & musik med helt okej kritik. Med tanke på vad de kostar låter de helt okej ganska lättlyssnade och fungerar till de flest musikstilar. För mig är det smått otroligt hur man kan få ett par högtalare att låta så pass bra för dessa småpengar men någon "high End" pratar vi knappast. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 17:00:17
|
Tyvärr använder många tillverkare ordet som en marknadsföringsgrej för att locka kunder.... Man kan nästan säga att det är falsk marknadsföring att kalla sådana produkter för HighEnd produkter... |
|
|
magnus
Member
110 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 18:46:49
|
den stora massan sitter och lyssnar på micro anläggningar för dom kan det kanske vara en kanon högtalare? tror ej att proson satsar på att bli hifi forums REK nr 1 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 21:57:23
|
Magnus:Exatemente ! Jag tror nog det var så ungefär jag uttryckte det.........? |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
magnus
Member
110 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 23:23:32
|
reeltoreel Ursäkta mej om mitt inlägg i denna tråd utav ren olyckshändelse blev en upprepning av din insändare..mvh magnus Gillar förövrigt ej Proson då jag ej hört någon högtalare från dem som haft ljud i min smak,men det kanske kommer? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 00:00:59
|
Nej, High End lär de väl inte vara, men de kan ju, kanske, försöka bli bättre i sin prisklass. Det kan åtminstone inte uteslutas innan man lyssnat på dem. |
Bravo |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 01:38:05
|
Tycker att det är kul att Proson höjer ribban lite o försöker ta sig an att göra högtalare som kan konkurrera i det här prissegmentet .
Att kalla det high-end är väl kanske att ta i , men hur många tillverkare idag började med high-end när dom satte igång ?? Nånstans måste man ju börja och vem vet , om en 30 år så står kanske Proson och Martin Logan sida vid sida |
Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste
Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 09:35:54
|
Hur gick det för jamo ? |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 02:53:09
|
Har en bekant på elektra som sitter som inköpare där så han får hem i stort sett samtliga modeller (å det är många) för att se vad som passar. Min uppfatting är som sådan att många av dessa högtalare som ni här sågar totalt i grund å botten är ganska hyggliga(inte high end men ganska mycket ljud för 2000 om man tweakar för 500) högtalare som många av er skulle kunna få att bli väldigt prisvärda med ganska små tweaks. De första testhögtalarna som kommer ut har oftast fina filter(här sitter nog den riktiga akilleshälen å den punkt som konkret är lättast att göra något åt å få ett väldigt bra resultat) och inte dessa eviga hornladdade diskanter(svenskar är tydligen duktiga på att spela sönder diskanter så horn påsättes å sen hängs lagom med motstånd dit för att göra dem idiotsäkra). Problemet som sådant är att precis som ni säger så sparas det inte alldeles för mycket innan produktionen går i sta(typisk ett fulfilter). Men om man ser det lite krasst så är det ju så att vi alla ska överleva. Gör man 10000 högtalare så gör ett par hundringar per enhet ganska drastiska skillnader för spargrisen. Se bara på Stig Carlsson, hans högtalare var ju väldigt påkostade men satte honom också på ruinernas brant om jag inte förstått det helt fel. Jag tycker det vore kul om hififorums stora tänkare satta sina tänder i en en budgett proson å se vad de kunde göra för en tusenlapp, vem vet, det kanske kunde bli en hit . I ärlighetens namn är det väl minst lika stor tillfredsällelse att få nått så anspråkslöst å billigt som en proson att bli hygglig som att köpa en ny högtalare för 100k |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 13:36:38
|
gör inte proson riktigt kompetenta subwoofers för sin prisklass?
mvh johan |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 13:54:18
|
Har hör dem ett överprisatt magplask. Ett mislyckat pigmalion projekt.
Ska inte kosta mer än 2500. Det är bättre att bygga en högtalare med 2 bra ellement istället för flera billigare.
Har hör dem också. Allt annat samma prisklas låter bättre. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 22:30:26
|
Olofs förslag är intressant! Gjorde inte nån tidning ett sånt reportage? eller har jag läst det på nätet??? Dom staga upp lite, peta i bitumen, kletade plasticppading på högtalarkorgarna å bytte filterkomponenter. Har för mig att det blev riktigt prisvärt. Frågan är om detinte blir billigare å bättre än å bygga helt själv? |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 23:25:52
|
Dom är ju så lik Audiovector att det nästan är varumärkesintrång!! Bara det ger mig ett dåligt första intryck, jag hoppas dom låter dåligt..
Vad tror ni om motsvarande "HighEnd" på fyndbörsen? Kolla efter svarta saker med banddiskant.. http://www.fyndborsen.se/kategori.php?main!filter!ID=40
Nån måste börjat massproducera billiga banddiskanter, eller???
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
Topic |
|