HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Seriefilter+banddiskant=sant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/02/05 :  11:49:29  Show Profile Send mongo a Private Message
Har byggt ett antal seriefilter med "vanliga" element med mycket gott resultat.
Håller nu på med 6 tums bas och en banddiskant. Hur jag än labbar och trixar låter det inte bra...., diskanten blir alldeles livlös.
Har en banddiskant några speciella hyss för sig som gör att dom inte går att köra i ett seriefilter? Man kan ju tex. inte mäta resistansen på den..., byter man till "vanligt" filter vaknar den igen. Men i vanliga fall brukar det gå att tweaka fram riktigt bra ljud i ett seriefilter.

http://www.tekzone-audio.com./homepage/v64-1.htm

Inte så dum som du tror

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:01:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Banddiskanter har ofta en starkare ökning av distortion under sin nedre gränsfrekvens.

Vilken branthet och delningsfrekvens har du?

Många banddiskanter sprider 100% bakåt. Det gäller VERKLIGEN att ta han dom dessa ljud och dämpa bort dom (om man inte vill att det skall bli en dipolär högtalare).

Varför skulle du inte kunna mäta resistansen på den? Jag har flertalet gånger mätt impedansen på mina ER4'or från Eton. Helt OK. Dom mäter i närmaste rent resistivt.

Vilket 6tums element använder du?

Vilken kvalite på filterkomponenter använder du?

...många frågor blir'e!


Edit: fel på bi och di...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:19:27  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Det där var väl ingen banddiskant i ordets rätta bemärkelse? Den har ju en talspole och vanlig upphängning, bara formen som är annorlunda från en vanlig diskant. Är det överhuvudtaget någon dipol? Skulle nästan våga gissa på att den har en resonanskammare. Isåfall behöver du inte bry dig om att dämpa något bakåtstrålande ljud, för då finns det ju inget.

Och en rättning epkpeng, det blir en dipol och inte en bipol om man inte dämpar det bakåtstrålande ljudet.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/02/05 :  15:14:40  Show Profile Send mongo a Private Message
Sextummaren är Audax HM170Z18.
OM nu diskanten är uppbyggd som en "vanlig" diskant, åter till frågan, varför blir resistansen 0 ohm?

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/05 :  15:26:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Finns det inte en del såna där som har en konding redan inbyggd för DC-skydd? Kan ju försvåra mätningen..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/05 :  15:46:24  Show Profile Send Flint a Private Message
mongo
Om en banddiskant har en ingångstrafo så ohmmäter man ju prim.lindningen och den kan ju vara låg. Om man däremot impedansmäter med en växelström så är det mer membranet man mäter via trafon och då får man nog fram den rätta impedansen. Jag är inte 100 på att det fungerar så här men nästan. Rätta mig om jag har fel.
Jag har mätt på en Fostex banddiskant och den mätte 6 ohm överallt. Man såg ingen trafo. Om det fanns en så var den väldigt liten. Hur konstruktionen var gjord vet jag inte. Elementet var inte större än en vanlig domediskant. En fröjd att dimensionera filter till eftersom den var resistiv. Den lät dessutom mycket bra. HiFi-kit slutade ta in den för några år sedan. Pris under 500:-

Edited by - Flint on 2004/02/05 18:34:12
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/02/05 :  16:27:46  Show Profile Send allbinn a Private Message
Tjena mongo.
Har du skruvat isär diskanten, (jag har inte vågat än). Men då kanske man kan se hur den är konstruerad, om det sitter en trafo eller inte.
Kan det vara så att när du har 6dB branthet på filtret så släpper det igenom för mycket energi i de lägre frekvenserna och får membranet att hamna utanför sitt optimala område? (spekulation)

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/02/05 :  21:48:39  Show Profile Send mongo a Private Message
Det spelar ingen roll var jag lägger delningsfrekvensen, eller vilken branthet..., blir samma fenomen ändå.
Tittar man på diskanten på hemsidan(den tecknade bilden), så påminner konstruktionen om en vanlig diskant.
Allbinn! Fram med skruvmejseln...

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000