HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare? (känslighet och uppställning).
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:13:34  Show Profile Send ReKo a Private Message
Hej på er!

Är så att jag har alltid haft golvhögtalare. Har uppskattat den extra tyngd som de ger i botten. Nu har jag ett ganska litet rum (17 m2) och börjar fundera på stativare istället.

Har dock aldrig satt mig in i detaljer angående stativarna så nu kommer här två frågor jag gärna ser att ni hjälper mig med.

Varför har Stativhögtalare nästan alltid lägre känslighet än golvhögtalare? Borde inte stativarna vara lättare att driva? Ofta har golvhögtalarna i en serie t.ex. runt 90 db.. och då ligger stativarna i samma serie på runt 87-88db.. varför!?

Sedan min andra fråga... Hur fäster man högtalarna på stativen!? Finns det någon standard för skruvhål och liknande? Är helt uteslutet för min del att bara ställa högtalarna på stativen.. Vill att de skall sitta ordentligt. Helst utan några egna special varianter. Så hur går man till väga?!

Tack på förhand!

/ Ante

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:32:20  Show Profile Send sampix a Private Message
hej,

din fråga om stativares låga känslighet är intressant. Har själv fundarat över det. Låter någon mer teknisk kunnig svara på detta

Däremot så tror jag inte man kan fästa riktigt alla stativ-högtalare i stativet. Däremot finns det många tillverkare (B&W m.m) som designar egna stativ till sina högtalare, och dessa har matchade gängningar för att kunna skruva fast dem tillsammans med högtalaren.
Självklart så är originalstativen dyrare

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:39:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej!

Liknande frågor berördes i denna tråd igår:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25275

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/02/05 :  07:34:55  Show Profile Send s60761 a Private Message
REKO:
Varför har Stativhögtalare nästan alltid lägre känslighet än golvhögtalare? Borde inte stativarna vara lättare att driva?

JO... Golvare är större och har fler element(högtalare) vilket levererar en högre dB per instoppad watt 90dB/W/m jämfört med stativare på 88dB/W/m.. Dvs golvaren levererar ett högre ljud per Watt.

Detta har dock ingenting med hur lätt det är att DRIVA en högtalare. En golvare har fler element, vilket leder till en komplexare last att driva och den drar mer ström. Du behöver alltså en kraftigare förstärkare för att hålla golvaren i styr. Stativaren är lättare att få herraväldet över men spelar ju då också på lägre "volymnivå".

Tänk så här... Ett par hörlurar är ganska lätta att driva och kräver låg effekt, men de spelar inte speciellt högt (Man använder de knappast som frontar i ett hembiosystem).

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/02/05 :  10:48:09  Show Profile Send Larsen a Private Message
För att få en vettig bas ur en stativare med liten baffel krävs ofta en ganska rejäl baffelkompensering i delningsfiltret, vilket kort och gott sänker känsligheten. (Än mer om den dessutom är designad att stå fritt).
Nu gäller detta bara känsligheten och som s60761 sa så kan en högtalare vara svår att driva även om känsligheten är god.

Undrar du vad baffelkomp är så är det bara att söka på DIY-delen.


Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/05 :  14:35:28  Show Profile Send swoppe a Private Message
Angående stativen, ett tips jag fått från min lokale handlare är att ta en klump häftmass (såntdär blått grejs dom säljer på panduro) mellan stativet och högtalaren, sitter som bärget efter några dagar. (jag har själv testat, vär nästan omöjligt att få isär högtalarna och stativen när jag hade lånat hem ett par Dynaudio A42).

MVH
Anders

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/05 :  14:41:02  Show Profile Send Poe a Private Message
Häftmassa = "Blue Tak" = Apskit (på bonn-svenska).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/05 :  14:49:39  Show Profile Send swoppe a Private Message
Poe: viste inte hur väl Blue Tak var spridet utanför Warhammer kretsar
Vidare borde väl någon typ av dubbelhäftande tejp fungera, bara man ser till att den inte skadar träet/faneren.

MVH
Anders

ps stavar som en kratta idag

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'

Edited by - swoppe on 2004/02/05 14:50:21
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/02/05 :  15:19:29  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tackar för svaren.

Vet att känsligheten inte är det samma som hur lättdrivna högtalarna är.. Även om det ger en viss uppfattning... generaliserade lite där..

När det gäller hur man skall fästa högtalarna på stativen så är det enda alternativet för mig att skruva fast dem. Så min fråga är.. Har de flesta stativhögtalare gängade hål för spikes eller " för skruvar att festa i stativen med." Kan tänka mig att borra hål i stativen men inte i högtalarna.. Därför vore det trevligt med gängade hål hos högtalarna.

MVH / Ante
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/02/05 :  18:12:48  Show Profile Send HighLife a Private Message
Jag tycker att det är bättre att skruva fast högtalarna. Jag använder originalstativen till Performa M20 och skruvar fast högtalarna i förborrade hål. Sitter säkert och man slipper sätta märken på högtalarna.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/05 :  18:19:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
HighLife: har samma högtalare och letar passande stativ. Tycker originalstativen är lite väl höga och inte så speciellt stabila, vad tycker du om detta?
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:18:34  Show Profile Send HighLife a Private Message
Snutten, höjden är perfekt när jag sitter i min lyssningsfåtölj. Högtalarna är ju rejält tunga, när de väl är påskruvade blir det stabilt. Nu är jag försiktig med mina grejor, speciellt om småbarn är på besök. Då kan original-elementskydden vara en bra försäkring mot nyfikna barnfingrar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000