HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta högtalarkontakter på monoblock.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:09:13  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Mina Meridianmonoblock har högtalarkontakter som varken tar bananer eller spadar . Det borde inte vara såå svårt att byta ut dessa mot andra som är lite villigare då det gäller spadar och bananer.

Vet någon var man kan hitta kontakter av denna typ? Jag har sett att Sontec har WBT-kontakter men jag har tolkat det som så att det bara är kontakter som sitter på själva högtalarna och inte på en förstärkare. Har jag fel?

Finns det något lite billigare än WBT som också kan duga?

Så här ser de befintliga ut.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:14:07  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Kan man inte använda dom (WBT-kontakter på Sontec) på stärkaren då? Det borde väl inte vara några problem?

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:29:09  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag skrev att jag inte visste det men det kanske går. Min tanke var att de kanske monteras på olika sätt på en högtalare och en förstärkare och därav skulle vara olika sorter men det kanske bara var något jag fått för mig.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:38:26  Show Profile Send goodsound a Private Message
Dessa lär funka utmärkt!
// Svante
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:40:15  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Är det pris per styck Sontec har eller är det för ett par?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:52:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Lär nog vara per styck... WBT är inga billiga saker, vill man dock hitta nått billigare så kan du kolla med Elfa, där finns det ganska vettiga till små pengar...

Men vill man ha bra grejer så koster det !!!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  14:01:03  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Elfa hade ingenting vad jag kunde se iaf. Supra vet jag har något liknande men det kanske inte är så mycket att hänga i granen. Det är väl så att om man vill ha bra grejer så får man betala en bra summa också...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/04 :  15:52:36  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Det är väl igentligen vanliga polskruvar som sitter i förstärkardelen också, dock antar jag att de är kretskortsmonterade, eller är jag helt ute och cyklar nu kanske. Kolla wbt-0766 på länken nedan. Inte så billigt men... ganska dyrt

www.svalander.se/shoppen/wbt_loudspeaker.htm
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  16:11:30  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Den tanken slog mig med men jag har inte öppnat blocken så jag är inte säker. Är de kretskortsmonterade blev det lite läskigare att utföra bytet själv.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/04 :  16:34:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Glöm WBT.


http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=45509



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/04 :  16:45:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo visst finns det billiga, men ska man ha nått bra så kan man nog glömma biltema !! Undrar hur ren den kopparen är är, förmodligen runt 10-20 %....
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/02/04 :  17:24:08  Show Profile Send nelsson a Private Message
MartinH: De flesta polskruvar på markanden är guldpläterad mässing, så även Biltemas. Din gissning av kopparens "renhet" är då inte helt fel

MasterOfPuppetz: Kontakterna ser ju ut som om de skulle kunna ta bananer, ibland sitter det små plastpluggar ivägen som går att ta bort. Elfa har några olika varianter som liknar de du har men som tar både spadar och bananer, de är dock inte gratis. Sök på "polskruv" på elfas hemsida.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/04 :  17:38:45  Show Profile Send molsson a Private Message
Men en meridian förtjänar väl WBT? :) Vad är 3-400 spänn i sammanhanget?

No hay banda!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/04 :  17:50:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag såg en kul test där man jämfört renheten i olika RCA kontakter, och det var inte många som låg på mer än 20-30 % !! Och det var både från WBT,Vampire,Chardas.. Ve och fasa hur dåligt det då måste vara i alla no-name kontakter på marknaden...

Så man får nog lägga ut lite stålar på en bra kontakt, det tjänar man nog på i längden och i väljudet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/04 :  17:55:06  Show Profile Send Saro a Private Message
Supra boxcon rekomenderar jag.. ser ut som wbt, känns som wbt och kostar inte som wbt
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:59:14  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Molsson>> Förvisso, men det är 8 stycken och egentligen borde väl Meridian utrusta sina produkter med WBT redan från början tycker man (jag).

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:16:21  Show Profile Send kasra a Private Message
boxcon är gjorda i mässing, wbts kontakter är gjorda i koppar.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000