HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio Silver 8i vs 9i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/12 :  15:24:15  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Är det någon här som har lyssnat på bägge? Tror ni annars att det är stor skillnad mellan högtalarna?
Svenska priserna är ca 13.000 för 8i och 18.000 för 9i.

Detta tyckte Sören @ tapeconnection.dk
"This speaker has a more dynamic, open and controlled sound.", alltså angående Silver 9i.

Produktlänkar:
http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Silver_Series/silver_8i.htm
http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Silver_Series/silver_9i.htm

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/13 :  02:13:52  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Kan någon ta en titt på denna sida:
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?314:6
Och säga mig ifall bilden längst ner föreställer det vattenfalls test som Hi-fi och musik brukar använda sig av?

Om bilden stämmer till fullo, så är det ju åtminstone på mätningar en katastrof. Saken är den att jag brukar oftast märka resonanser...kanske inte någon god idé av mig att skaffa dessa..

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/13 :  03:12:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ungefär nått sånt skulle jag tro. Min teknik svengelska är inte den bästa. Men det är mätat 1.3 met från högtalaren. o med .15 milli sec i risetime vad nu det är.
Nån av dom lärde får ge ett korrekt svar.



Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/13 :  03:17:43  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har beställt ett par 9i...och om grafen stämmer så kommer jag ha gjort ett stort misstag. Har haft ett par Canton tidigare och de hade massvis med lådfärgning, helt omöjliga att stå ut med. Undrar om det är rätt sak att avbeställa dem bums?

Funderar på att köpa ett par stativare istället, för mer renhet. T.ex. ett par Dynaudio Audience 42 eller 52. Är inget basfreak. Renhet måste gå före helt enkelt..

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/13 :  03:21:25  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har provlyssnat på ett par 8i och de lät bra, men skulle ha behövt ytterligare längre test.
Dynaudio däremot så tror jag att jag har stor chans att provlyssna hemma i lung och ro, under ett par dagar...
Ah, beslutsångest...låt mig slippa dig. Visserligen sent, men om någon har tankar att komma med så varsågod, be my guest!

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/13 :  03:43:34  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Tog och avbeställde. Är helt enkelt alltför tveksam :(

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/09/13 :  08:53:09  Show Profile Send dekengren a Private Message
Om man e lite snabb kan man få ett par 8i för 9500:- på Best Sound just nu!

Ps, Halbermench, har du lyssnat på dom? (dum fråga kanske, men du gav intryck av att vara tveksam pga en graf) Jag hörde dom när jag var och provlyssnade min Saturnusar och jag tyckte dom lät väldans trevligt för det priset!!

/Daniel

/D

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:36:59  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Jag kan hålla med att det lät bra, men ibland hör man förtjockningar i röster m.m... väldigt irriterande. Lådan spelar stor roll, och det har ytterligare en gång bevisats.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/13 :  11:02:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej igen! De problem du beskriver upplevde jag också de första 100 timmarna (cirka) som jag spelade på högtalarna, det var nån form av resonansljud i mellanbasen som till och med fick glasen i vårt vitrinskåp att "sjunga" lite och rösterna hade en "tung" karaktär. Dessa problem försvinner dock mer och mer
för varje vecka och nu är det inte längre märkbart (glasen vibrerar inte längre på samma sätt i skåpet, så det är inte bara min hörsel som vant sig vid detta...) Högtalaren får succesivt en lite slankare
karaktär där den feta mellanbasen faller tillbaka. Istället ökar dock djupbasen så nu låter högtalaren betydligt "större" än från början. Fundera inte ens på Silver 8i eller 9i om du inte kan ställa dom minst 45 cm ut från bakväggen och har ett hyfsat stort rum. Dom låter betydligt "större" än dom ser ut, framförallt i basen.





Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000