HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vangelis
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:53:06  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag var nere i min lokala skivbutik och rotade runt på reabordet och lyckades hitta Vangelis - Odyssey för 99 bagis .

Han har så mäktiga instrumentala låtar som jag bara gapar till . En riktigt trevlig avslappningsskiva som kanske inte är helt fel att införskaffa sig.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:17:07  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Hittade faktiskt "Vangelis - Chariots of fire" i perfekt skick för 10kr på mitt stammisställe.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/04 :  16:22:09  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Oj, vilket kap.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:26:23  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Försök hitta en CD med den Grekiska sångerskan ( egentligen skådis) Irene Papas som heter "Odes". Där sjunger hon urgamla Grekiska sånger till moderna musikmattor utlagda av Vangelis. Fantastisk musik.
http://www.vangelismovements.com/odes.htm
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:42:35  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Conquest of paradise är ju störtskön.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/05 :  13:45:25  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Conquest of Paradise = Världsklass! Den har ofta fungerat som en referensskiva. Den ställer otroliga krav på en anläggning med alla dess komplexa inslag. Låter den här skivan naturligt, ja då kommer jag oftast att handla Ett måste om man gillar New Age, körer eller stora ljudmattor med episka inslag. Köp!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/02/05 :  18:01:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vangelis, som egentligen heter Evangelos Papathanassiou, har gjort oerhört mycket bra musik.
Karriären började med Aphrodite’s Child och sen han har varit sin egen smed, med undantag för samarbete med några andra. Som Jon Anderson osv.
Kan ni tänka er att Demis Roussos var sångare i det bandet??

I början av hans solokarriär lät hans musik ofta annorlunda. Så pass annorlunda att många som diggar hans melodiska verk, skulle kanske ta avstånd av hans musik då. Inte det allra lättaste ”bakgrundsmusik”

Den klart bästa skivan (enligt mig) han har gjort är Blade Runner, vilken håller otrolig hög musikalisk kvalité. Filmen är ett MÅSTE för alla som gillar science fiction.

Bästa samlingsskivan är Reprise, som innehåller hans låtar mellan 1990-1999. Speciellt Rachel’s Song och Psalmus Ode är nämnvärda. Den sistnämnda finns inte att få på någon annan album.
Hoppas att han kommer snart med en värdig box. Men det är kanske för mycket att önska?

En sak som jag INTE gillar är hans försök att fiska lite för mycket extra pengar med sina otaliga samlingsplattor. Det finns numera nästan hur många som helst!!!
Luktar lite för mycket egen vinning. Eller är det skivbolaget som har tvingat honom till det?

Andra bra skivor som han har gjort är:
China
Antarctica
The city
Page of life, (med Jon Anderson)
Voices
Oceanic

Finns säkert många fler, men de har jag inte hört.
/Jukka

(Edit, ändring av text delvis.)

Edited by - pick-me-up on 2004/02/05 18:25:45
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:34:14  Show Profile Send hkan a Private Message
"The Friends of Mr.Cairo" tillsammans med Jon Anderson tycker jag är bra
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/20 :  21:43:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har nyligen köpt "Antarctica" och "1492 - Conquest of Paradise" där "1492" är mästerlig på alla sätt och vis. 1492 har jag hittills bara hittat hos http://www.bengans.se och på US-Amazon, men den är billigast hos bengans även om det kan ta flera veckor (4) innan leverans. 1492 är nog ett av de bästa movie-soundtracks som gjorts, musikalisk helt i klass med star-wars-trilogin, det stora blå, eller det bästa av Hans Zimmer (Spirit, the Rock, Gladiator).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/05/20 :  22:34:09  Show Profile Send Falkman a Private Message
Vangelis!! Började rota i min skivsamling och hittade LP´n "Heaven and Hell" från 1975. Skön och suggestiv musik, bra ljud iom. RCA Victor, och som gästartist: Jon Anderson på spåret: " So long ago, so clear. Attans, måste skaffa en phonostärkare snart.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000