Author |
Topic |
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 11:53:06
|
Jag var nere i min lokala skivbutik och rotade runt på reabordet och lyckades hitta Vangelis - Odyssey för 99 bagis .
Han har så mäktiga instrumentala låtar som jag bara gapar till . En riktigt trevlig avslappningsskiva som kanske inte är helt fel att införskaffa sig. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
yahriel
Member
468 Posts |
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 16:22:09
|
Oj, vilket kap. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 18:26:23
|
Försök hitta en CD med den Grekiska sångerskan ( egentligen skådis) Irene Papas som heter "Odes". Där sjunger hon urgamla Grekiska sånger till moderna musikmattor utlagda av Vangelis. Fantastisk musik. http://www.vangelismovements.com/odes.htm |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 19:42:35
|
Conquest of paradise är ju störtskön. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2004/02/05 : 13:45:25
|
Conquest of Paradise = Världsklass! Den har ofta fungerat som en referensskiva. Den ställer otroliga krav på en anläggning med alla dess komplexa inslag. Låter den här skivan naturligt, ja då kommer jag oftast att handla Ett måste om man gillar New Age, körer eller stora ljudmattor med episka inslag. Köp! |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2004/02/05 : 18:01:35
|
Vangelis, som egentligen heter Evangelos Papathanassiou, har gjort oerhört mycket bra musik. Karriären började med Aphrodite’s Child och sen han har varit sin egen smed, med undantag för samarbete med några andra. Som Jon Anderson osv. Kan ni tänka er att Demis Roussos var sångare i det bandet??
I början av hans solokarriär lät hans musik ofta annorlunda. Så pass annorlunda att många som diggar hans melodiska verk, skulle kanske ta avstånd av hans musik då. Inte det allra lättaste ”bakgrundsmusik”
Den klart bästa skivan (enligt mig) han har gjort är Blade Runner, vilken håller otrolig hög musikalisk kvalité. Filmen är ett MÅSTE för alla som gillar science fiction.
Bästa samlingsskivan är Reprise, som innehåller hans låtar mellan 1990-1999. Speciellt Rachel’s Song och Psalmus Ode är nämnvärda. Den sistnämnda finns inte att få på någon annan album. Hoppas att han kommer snart med en värdig box. Men det är kanske för mycket att önska?
En sak som jag INTE gillar är hans försök att fiska lite för mycket extra pengar med sina otaliga samlingsplattor. Det finns numera nästan hur många som helst!!! Luktar lite för mycket egen vinning. Eller är det skivbolaget som har tvingat honom till det?
Andra bra skivor som han har gjort är: China Antarctica The city Page of life, (med Jon Anderson) Voices Oceanic
Finns säkert många fler, men de har jag inte hört. /Jukka
(Edit, ändring av text delvis.) |
Edited by - pick-me-up on 2004/02/05 18:25:45 |
|
|
hkan
Member
130 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 12:34:14
|
"The Friends of Mr.Cairo" tillsammans med Jon Anderson tycker jag är bra |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/05/20 : 21:43:17
|
Har nyligen köpt "Antarctica" och "1492 - Conquest of Paradise" där "1492" är mästerlig på alla sätt och vis. 1492 har jag hittills bara hittat hos http://www.bengans.se och på US-Amazon, men den är billigast hos bengans även om det kan ta flera veckor (4) innan leverans. 1492 är nog ett av de bästa movie-soundtracks som gjorts, musikalisk helt i klass med star-wars-trilogin, det stora blå, eller det bästa av Hans Zimmer (Spirit, the Rock, Gladiator). |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Falkman
Member
172 Posts |
Posted - 2004/05/20 : 22:34:09
|
Vangelis!! Började rota i min skivsamling och hittade LP´n "Heaven and Hell" från 1975. Skön och suggestiv musik, bra ljud iom. RCA Victor, och som gästartist: Jon Anderson på spåret: " So long ago, so clear. Attans, måste skaffa en phonostärkare snart. |
|
|
|
Topic |
|