HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om glassäkringar till slutsteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hapan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/02/04 :  01:23:47  Show Profile Send hapan a Private Message
Tjohopp!

2 st säkringar har gått i min McCormack DNA 0.5 Deluxe.. :/
På dem står det 6A / 125V och det är 5x20mm's säkringar. Saken är att när jag nu försökt hitta nya på tex elfa / claesohlssons så hittar jag bara 6.3A / 250V säkringar där.. ska jag våga köpa sådana och köra i? Eller vet någon av er en affär som säljer 6A/125V's glassäkringar..?
Helst vill jag ha samma sort säkringar som finns i..

Mvh Adam

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:05:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är säkringar för det amerikanska strömnätet.. kan nog bli svårt att hitta men det borde gå tycker jag...
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:39:25  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
hapan --> En tumregel är att inte ersätta säkringar med högre tolerans än originalsäkringarna. Om du gör det finns det risk att du bränner någon annan komponent som är bra mycket dyrare och svårare att byta. Mitt tips är att ta kontakt med den svenska grossisten/importören och förklara ditt problem. Jag tror att deras "märkessäkringar" kostar några kronor mer än bulkvarianten, men å andra sidan riskerar du inte apparaten.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:55:08  Show Profile Send perob a Private Message
Säkringar är skyddskomponenter och det finns "nästan alltid" en anledning till att de går sönder. Detta betyder att du troligen har ett annat fel i din förstärkare. Att bara byta säkringar kan göra att skadorna blir större. Mitt tips är att reda ut orsaken innan du stoppar i nya säkringar och detta gör troligen importörens verkstad bäst. Tänk även på att det finns "snabba" resp "tröga" säkringar, detta är troligen mer viktigt än skillnaden på 6A eller 6,3A. Förutom detta kan även t ex "tröga" säkringar ha olika karaktäristik så det är nog mycket lämpligt att hitta "orginaldelar".
Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:20:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Voltbeteckningen är oväsentlig. Snabbheten på säkringen har stor betydelse. Frågan är varför säkringen
gått, men jag har varit med om vid ett par tillfällen att säkringar gått utan synbar anledning också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hapan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:08:31  Show Profile Send hapan a Private Message
Säkringen gick för att någon obehörig var framme och knappa på ljudkällorna + högsta volym på förförstärkaren. :/
hmm.. ingen som vet någon grosist då som säljer sådana?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:14:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Testa med 6.3A. Skillnaden mellan 6.0 och 6.3 ligger nog inom slarvmarginalen. Sen kan du ju ta kontakt med importören och höra vad dom säger och kanske få några originalsäkringar.
Go to Top of Page

hapan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:56:10  Show Profile Send hapan a Private Message
wohooo! tack alla.. hittade säkringarna.. exakt de som jag har i..
Bussman GMA-6A :) får dock beställa utomlands..
tips, www.mouser.com har ALLT inom elektronik. :)

mvh Adam
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:00:51  Show Profile Send DIYamps a Private Message
hapan, då kan nog slutsteget va blåst om nån "din son?" hadde volymen på fullt och lyckades få in en källa med ljud, även högtalarna kan vara skadade. Lukar förstärkaren bränt ? small det till innan säkringarna gick ?
Go to Top of Page

hapan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:13:33  Show Profile Send hapan a Private Message
det var inte helt 100% fullt, men runt 70% procent. det kom ljud i typ ~2-3 sek sen stannade allt bara av.. luktade inget bränt så men 2 säkringar gick i slutsteget.. ingen magiskrök kom ut :)
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:48:02  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Tur att det inte kom ut någon rök. För i så fall hade du fått beställa en tub ny rök för påfyllning.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000