HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Koppla trafo... ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/02/04 :  01:00:17  Show Profile Send Guru a Private Message
Hittade en gammal trafo bland allt skrot som ligger o skräpar så nu är min fundering hur man kopplar in den...Är vit/gul primärsida och svart/röd/orange sekundärsida (se bild) ?



Mvh

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/02/04 :  01:39:53  Show Profile Send Hepcat a Private Message
troligtvis så men du kan ju alltid resistansmäta högre resistans på primären än på sekundären.

www.selleri.de
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/04 :  08:38:20  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Inte alltid att resistansen är högre på primären !!! Inte om den har varit till en rör-förstärkare!!!
Dock är jag benägen att hålla med: Ohm:a ALLA tappar: som jag kan se på bilden finns det 4 tappar på vänstra sidan. Varav den översta går någon annanstans??? VART??

Om du vet vad den har varit till kan du alltid walk on the safe side och köra in en låg AC på någon av lindningarna och mäta på andra sidan.

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:13:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Efter resistansmätning brukar jag seriekoppla det jag tror är primären med ett effektmotstånd på 470 ohm och mäta spänningen över lindningen. Får jag 200V eller så är det riktigt, är det t.ex 50V hade jag fel. Man kan seriekoppla med en glödlampa också, lyser den är det inte rekommendabelt att koppla in direkt till nätet. Efter denna säkerhetsåtgärd kopplar jag direkt till nätet och mäter vad jag får ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:38:39  Show Profile Send Guru a Private Message
Denna trafo har suttit i en förstärkare (ej rör) och dom kablarna som sitter kvar är dom som var inkopplade när steget funkade.

Vad kan hända om man kopplar fel ?

Jag mätte resistansen mellan vit och gul som blev 14,1ohm mellan svart/orange och röd blev det mellan 1,3 och 1,9 ohm

Mvh
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:45:07  Show Profile Send hal a Private Message
I mitt jobb har jag lyckats att koppla 220 V till sekundären ett par gånger. Det smäller rejält och glassäkringen som ibland sitter i flyger förbi huvudet (när jag har tur).

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:39:10  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Skrodade en gammal reciever idag. Trafon i den hadde tre anslutningarpå primären. En av dem var kopplad til en pad på kretskortet som inte gick nån stans. Vad kan det ha varit? Förberett för 110V ???

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:30:52  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Nu har vi mer data att gå på. Bernts tips är kanonbra, själv anväder jag glödlampsvarianten (Jag tycker jag kan "avläsa" en hel del info i lampans betende... lite svårare med ett motstånd..)
Resistanserna verkar helt OK och du kan nog köra på 230V på vit och gul.
Mellan de andra bör du nu få ut 2 olika spänningar (eftersom resistansen var olika)
OM du vill veta spänningarna bör du belasta utgångarna SAMTIDIGT som du mäter spänningarna. Mät först tomgångsspänningarna tex 18 och 12V räkna sedan ut ett lämpligt värde på motståndet. Jag skulle räkna på 200-500mA GLöm inte att beräkna effekten oxå OCH TA TILL MINST det dubbla, de blir fort HETA!!! Är spänningen 6 12 eller 24V kan du med fördel använda lämpliga glödlampor....



Jensevik: a troligtvis var den förberedd på att kunna köras på 110V. Du kan mäta mellan PRIMÄRENs ena anslutning (0 eller 230VFas) och tuill paden... om du har ca 110-130V så är det nog så!!!


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/02/05 :  16:26:28  Show Profile Send Guru a Private Message
Har lyckats koppla in den nu utan större missöden, 220v in på vit och gul Svart+röd ger 37V och orange+röd ger 75V :) Det var vid olastat tillstånd....

Tack grabbar för hjälpen !!!!

Edited by - Guru on 2004/02/05 16:28:06
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/05 :  21:59:47  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Lånar tråden lite, jag har ett par gammla PC nätaggregat (AT) liggande här. Ser iaf ett par transformatorer i det av dom som är öppet, någon som vet vilka spänningar dom brukar ligga på? Tror att nätaggregatet är switchat och jag har ingen koll på hur det fungerar då.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:40:50  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Vad jag vet så arbetar transformatorerna i ett switchat PC nätagg vid mycket högre frekvens än vanliga transformatorer.
Har sett modifikationer av PC agg för att bygga högfrekvensspänningsmatningar till Flybacktransformatorer och dyligt
Så dom e ganska värdelösa om man inte vill ha en högfrekvent matning.

Ger dessutom bara ut 12v eller liknande vad jag har sett iaf

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/05 :  23:18:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message
här pratar vi flera KHz och inte 50Hz, det finns inte mycket man kan föra med dator nätagg annat än använda eller ta delar ifrån.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000