HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lättdrivna stativhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:35:54  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej

Söker efter lättdrivna högtalare, dvs
lägsta impedans >6
Känslighet > 90

Skall köras med antingen en integrerad Audion eller
ASL. Skall också vara stativhögtalare som har någorlunda WAF.

Har lyssnat på Reference 3a Da capo som låter riktigt bra.

Några andra förslag?

hälsningar

Edited by - mwali on 2004/02/03 14:37:59

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:44:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr har inte många stativare så höga värden.. Men nån kanske det finns, Klipsch har alltid haft ganska lättdrivna saker, så där kanske...
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:47:30  Show Profile Send Tomas a Private Message
Lyssna på Audiovectors M1. Har inte hört dem själv, men de ligger på 90dB och pendlar mellan 6-8 Ohm och har fått mycket god kritik här på forumet och från goda vänner, speciellt ihop med rör-konstruktioner.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:50:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
http://www.audioprophile.com/products/speakers/detail/aulus_detail.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/03 :  13:05:03  Show Profile Send mwali a Private Message
räven:

Är dessa högtalare inte lite tröga för rörförstärkare?
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/03 :  13:34:36  Show Profile Send Decadent a Private Message
Om du kan tänka dig en liten golvhögtalare kan du kika på Moth Audio Cicada. Jag har kontaktat dem angående tillgänglighet i Sverige, men inte fått något svar.

Det finns även en del andra 'brdbandare' som kan vara intressanta. Sök på 'brdband' här på forumet så hittar du en tråd om sådana.

http://www.mothaudio.com/



Den är ju rätt läcker, så WAF kanske är hög? Jag har inte hört den, eller någon annan liknande, men recensionerna är positiva, minst sagt.

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/03 :  13:37:54  Show Profile Send Tomas a Private Message
Förlåt, men fy F********n vad snyggt!!




Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/03 :  13:55:37  Show Profile Send Decadent a Private Message
Visst! Härligt Art Deco . . .
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/02/03 :  14:33:31  Show Profile Send B Peter a Private Message
Audio Notes stativare eller begagnade Snell (förlagan till Audio Note) om du kan tänka dig lite mer tillbakalutad (odynamisk?) spelstil.

Ett förslag: ändra rubriken till "lättdrivna stativhögtalare".

Edited by - B Peter on 2004/02/03 14:34:37
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/03 :  14:38:43  Show Profile Send mwali a Private Message
Tack för tipset!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/02/03 :  14:41:41  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Monitor Audio..?
En av mina gamla favoriter, särskilt Studio-serien.
Go to Top of Page

Lars L
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/02/03 :  14:56:15  Show Profile Send Lars L a Private Message
Instämmer när det gäller Monitor Audio. Har för närvarande Silver S1 i Ekfanér. Hög WAF. Verkningsgrad: 90dB, kan ej på rak arm säga vad lägsta impedans ligger på, men jag upplever dem som väldigt lättdrivna.

/Lars
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:08:50  Show Profile Send mwali a Private Message
Tack för tipsen,

Vem säljer Monitor Audio i Stockholm?

/Martin
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:09:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
CABASSE = MKT LÄTTDRIVET

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:48:52  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Klipsch har väldigt hög känslighet
www.klipsch.com
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:07:30  Show Profile Send Tomas a Private Message
Finns dessutom diverse hornhögtalare!


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:24:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hur liten förstärkare pratar vi om igentligen ?? För ibland lurar man sig lite och tror man behöver mer lättdrivet än vad som igentligen behövs...

Mycket spelar in vilka volymer du ska lyssna till, vill du ha mycket baskapacitet m.m.
Jag har ett par Totem Model-1 Signature som är en ganska jobbig högtalare på pappret, 87db/nominelt 4 ohm ( dippar dock inte mycket under 3,2 ohm ) och den kör jag idag med en liten 25 wattare, dock transistor men ändå.. Och jag vet att en bekant har kört dom med Audion Silver Night med bra resultat.

Det blir kanske inte så höga volymer med rören som med transistorerna, men vid normala volymer så kan det fungera jättebra med mindre än vad man tycker skulle vara tillräckligt.

/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:24:19  Show Profile Send Aton a Private Message
Ett trist samband är ju att de flesta dyrare stativhögtalare är mer eller mindre (för att inte säga rejält) trögdrivna . Antar att det inte går att göra avancerade delningsfilter med annat resultat. Och avancerade filter verkar high-end klubben gilla .
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:26:56  Show Profile Send Aton a Private Message
OT: Och hur kommer det sig att golvhögtalare ofta är mer lättdrivna än stativare?
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:29:19  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
mwali, instämmer med MartinH - du behöver nog inte ställa riktigt så höga krav. Mina DIY-burkar torde ligga på 86 dB och drivs galant av 12 W från Audion Sterling.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:33:48  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Du har ju JMLab Elektra 906!
90 db
4,6 ohm min
www.focal.tm.fr/gb/home/electra/e906.htm
Mvh.
TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:53:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Aton, jag är inte säker men det har nog med lådvolymen att göra, lite generellt så där..undantag finns ju alltid, men det är nog nått samband...

Sen kan det vara storleken på elementen som i golvare är större, stora element har jag för mig är mer lättdrivna än små...

/Martin
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:36:00  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Stora element kan utrustas med rejäla magneter vilket är svårt för små element. Detta borgar för hög känslighet. När elementstorleken blir mindre avtar magnetmassan/styrkan snabbare än minskningen i membranmassa. Alltså sjunker känsligheten. Detta är min högst ovetenskapliga förklaring till att stora element ofta är känsligare än små.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:56:32  Show Profile Send mwali a Private Message
Jag tittar på antingen någon Audion eller ASL modell.

Audion ligger mellan 12-18 w och ASL strax runt och över 20 w.

Det sägs ju att rörwatt räcker längre frågan är dock hur långt? Jag har testat mina Elac 310 i JET med min gamla Audio innovation 500 med dåligt resultat.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:15:18  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Konstigt att ingen föreslagit Mumma Audios *Mosen*,en sanslöst bra stativare som fungerar mkt mkt bra till rör.
Går att få begagnad för ca 5000:-, +/- ngn slant.

Audions konstruktör har själv kört den många år i sitt lyssningsrum,har själv levt med bla den...

Den ligger på 86-87db i känslighet och är på 8ohm,men dippar som lägst till 7,2 ohm.
Bla detta gör att den fungerar så otroligt bra till bla rörsteg.

Ett tips,innan alla hifiköp...se upp med alla dessa självutnämnda förståsigpåare som ska tweaka hit och dit,och efter genomfört jobb påstår att det..*blev såååå mycket bättre*

Mitt senaste exempel:

Köpte på mig ett ex till av Mosen + basunderdelen Mosens Under.Tyckte att den lät annorlunda än mitt andra ex,vad hade då en tidigare ägare gjort.....jo !!!!

Bytt ut internkablaget och istället för att löda (som tidigare)så hade han satt på kabelskor på bashögtalarna i *Mosen*.
I *Mosens Under* var lödningarna av så dålig kvalitet(rena kallödningar)så den ena internkabeln var lös och två av de andra lossnade vid mkt lätt beröring.
Kablaget i det ena diskanten (båda tåtarna) lossnade när jag tog ut det för att kolla dessa lödningar mm mm.

På ren svenska,...Hur i helvete kan man ge sig på en högtalare på detta sättet när man tom saknar elementära kunskaper i lödteknik

Näväl allt är återställt till originalskick och med nya fräscha lödningar så....tro det eller ej,de spelar bättre..MKT bättre än mitt andra par.Vissa toner kommer fram i detta par som inte noteras utan koncentration i det andra paret.

Tips nr 2....

Detta har det skrivits tidigare om...hur viktigt det är att ha fräscha lödningar och att lödningar åldras.

Har ni kunskapen,och då menar jag kunskapen (inte som exemplet ovan) så löd om era lödningar eller lämna bort till ngn som kan.Det blir mkt välljud för investerad krona.

Hos oss blev det så bra igår efter denna genomgång av högtalaren att vi (jag och Lisa)satt och spelade till ca 04.00 inatt....sanslöst bra tillsammans med de nya Audion Silver Nighten.

Jag vet ,vi var rätt trötta när kl ringde 07.30 .MEN...det var det värt .

Detta var liiiite OT så därför bifogar jag också ett test från det förslag jag inledde med...

Ljudet
Vi har som sagt använt Mosen under en längre tid och redan utan sitt basfundament har den imponerat stort. För liksom hos Von Schweikerts monumentala VR-8 är renheten oh den totala friheten från resonanser det kanske mest slående hos Mosen. På ett märkligt sätt lyckas den lilla tvåvägaren rensa musiken från allt vad beslöjande resonanser heter. Starkt som svagt, fram träder ett rent ljud som får mången konventionell högtalare att verka oren och burkig. Effekten är så pass markant att Mosen i förstone är ljus och briljant. Ju mer du lyssnar och framför allt ju mer du jämför med andra högtalare, desto mer upptäcker du hur mycket till och med välbyggda högtalare faktiskt färgar ljudet. Mosen har ingen som helst färgning, den bara är. Sak samma med upplösningen. Den håller mycket hög klass och inte bara mäter sig utan kan många gånger utklassa betydligt dyrare högtalare.
Mosen har en djup men framför allt musikalisk för att inte säga explosivt artikulerad basförmåga. Därför kändes det inte heller särskilt angeläget att komplettera med basunderdelen. Nu vet vi bättre. Den ger inte bara ett rejält och mycket stabilt bastillskott till 30Hz. Nej mellanregistret blir om möjligt ännu renare och kontrasterna i de mest finstilta passagerna framträder naturligare. Med basen så vinner systemet också någon dB i dynamik.
Basljudet är unikt i så måtto att det kan mäta sig och matcha överdelen i snabbhet och precision. Det hade inte varit möjligt med en traditionell basreflexkonstruktion varför det okonventionella valet av 4:e ordningens bandpass i egen tappning.
Att basen är så hypersnabb beror också på basens polstycke är genomborrat och Tommy lagt in en trafospole för extra lågpassfiltrering över 180Hz. Den slutna basvolymen är också hårt packad med fårull… otvättad förstås.
Mest musik
Men tro nu inte bara att Mosen med sin bas bara är ett knivskarpt precisionsinstrument för sippa audiofiler och perspektivnissar. Nej systemet är skapat lika mycket med hjärnan och det märgfulla engagemanget pockar ideligen på lyssnarens uppmärksamhet. Det är roligt att lyssna på musik med Mosen och precis som hos de två ytterligheterna Von Schweikerts VR-8 och Stig Carlssons OA-52.2 beror det här till stor del på snabbheten och inte minst artikulationen i basen. Det gör att du lätt kan följa musikens fundament oavsett om det är en stråkkvartett, en jazzgrupp eller ett hardcordband. Mosen är trygg och hemma tam i alla genrer och vi har svårt att hitta något som inte skulle passa den. Vi har faktiskt inte hittat en enda ynka invändning. Några av dom som lyssnat tyckte emellertid att klangen trots allt var en aning ljus men det visade sig ha mer med rummets inverkan att göra än själva högtalaren. Spridningen i både vertikal - och horisontalled är nämligen så stor att diffusfältet från högtalaren har mer diskantenergi än hos många andra högtalare. Sammantaget är detta alltså ett på alla punkter fullgånget högtalarsystem som kommer att vara lika hemmastad hos extrema audiofiler som hos svallande musikälskare. Lilla Mosen utan sin basunderdel får anses som årets kap. Med en finish och en byggkvalitet som går utanpå det mesta. Ädelmumma till lågpris med andra ord.


Bättre burkar hittar du inte för dessa pengar,speciellt till rörsteg.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:25:36  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej,

Tack för utläggningen, men jag tror att iaf i mitt fall sparkar
in öppna dörrar. Jag äger ingen lödkolv.

Inga Mosen heller för den delen - har mumma audio någon hemsida eller motsv?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000