HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt från Ezon till huvudstaden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:15:38  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Ja, så då var det dags. Efter att ha provat en liten digital (switchad) förstärkare på 25 W och fått svar på en del förfrågningar här på forumet har jag äntligen bestämt mig. Nu blir det switchat för hela (och då menar jag HELA) slanten.

Mina förutsättningar är;
Ett vardagsrum (i lägenhet) om 4,05 x 6,22 x 3,20, alltså 25 kvm och 80 m3 med någorlunda ”Normal” möblering, d.v.s. två större soffor, en fåtölj, TV och en stor kakelugn i ett av hörnen mitt emot anläggningen. På den kortvägg (4,05) som jag ämnar placera härligheten sitter ett stort fönster (tre normalrutor i bredd). Kanske inte idealiskt, men jag är inte ungkarl #61514;. Rummet har lite väl mycket eko, men det hoppas jag kunna åtgärda med textilier i form av mattor, gardiner och ev. ranor på väggarna, men absorbenter el. liknande är inte att tänka på!

Bifogar bild på försteg och transport. De kan placeras bredvid varandra. Måtten är ungefär 300 breda, 270 djupa och höjden är ca 50 vardera. Slutstegen blir ännu lite mindre…
Bild

Transporten har ett Philips CDPRO2 verk, efterföljaren till CDM12, som redan det är spitzenklasse och 4 st. Burr Brown 1704 DACar, vilket torde ge mig en hyggligt fin apparat. Verket svävar (jorå, den svävar) i lådan med hjälp av magneter. Om någon skulle vara orolig för att konstruktionen med svävande drivverk skulle kunna påverka ljudkvaliteten så finns ingen anledning till oro. Allt är provlyssnat och testat. Alla delar är helt isolerade från varandra (gäller även försteg och effektsteg). En bild på magnetupphängningen:
Bild


Försteget (lådan under transporten) innehåller egentligen inte så mycket prylar. Det är i princip en ingångsväljare, volymkontroll och lite strömtillförsel. Cardas RCA-kontakter och Neutric till bal. XLR.
Jag kan köra både obalanserat och balanserat Jag har förstått så mycket att det senare är att föredra med tanke på slutstegens placering. Olika ingångar finns förstås, men jag ämnar endast köra CD och eventuellt skivspelare. Snygg fjärr är ett måste!

Slutstegen (finns inte på bild ännu, men är i samma grunddesign) är helswitchade. De jag har beställt är två stereosteg om 1000W (vid 4 ohm) vardera. Tanken är att de ska stå bakom högtalarna för att få så kort signalväg som möjligt till högtalarna. Det betyder att jag kan fläska på med kablar i rent silver utan att det mördar ekonomin. Jag ämnar köra balanserat till slutstegen.

Alla prylar görs i tjock, tung aluminium som eloxeras i valfri (nästan) färg. Jag har valt blått och champagne. Synliga skruvar undvikes. Även designen kan ändras efter diskussion med tillverkaren.

Som högtalare har jag fastnat för Martin Logan Ascent i, men de är inte ens beställda ännu. Bild har jag dock
Bild

Edit: bildfix
Edit 2: smileys


If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Edited by - Sture99 on 2004/02/02 22:41:55

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:27:27  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Gemeni,
Tack! Jag har nog för feta fingrar....

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/02 :  23:13:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns inga bilder på grejerna i verkligheten ???
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/02 :  23:36:39  Show Profile Send Sture99 a Private Message
MartinH,
Nej, inte ännu. Men det kommer...


If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/02 :  23:50:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

slå till på ML Odyssey istället.
Köp på www.audiogon.com

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/03 :  01:06:38  Show Profile Send Saro a Private Message
MartinH: Ezon tillverkar nog nästan vilken design man själv vill. Jag skulle gissa på att det blir svårt att ha färdiga produkter på bild då :)

Kika bara på mitt system så får du ett smakprov på finishen.

Vidare kan jag berätta att jag kommer att skaffa mig nya slutsteg från Ezon innom en överskådlig framtid.

NN: KlassD kanske skulle vara något för dig att prova?

MVH Samuel
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/03 :  01:39:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sture99: Vad var det för digitalförstärkare du hade testat??
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/03 :  04:22:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Udda, men låter det så......

Bravo
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/03 :  10:16:17  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Marbrink,
Jag testade en liten historia som heter Sharp SDSG11 (kostade 16' kr vid introduktionen, men såldes ut för ett tag sedan för ca 5' kr). Snygg, liten och med riktigt bra ljud. Trots att jag bara hade ett par gamla Warfedale Diamond IV så lät den riktigt, riktigt bra. Det finns flera trådar om switchat på forumet så jag har försökt suga ut information från mer erfarna. Att B&O har switchade förstärkare i Beolab 5 gör ju inte heller att förtroendet för switchat minskar - för att inte tala om WAF, det blir ju inga värmealstrande monster på vardagsrumsgolvet.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Edited by - Sture99 on 2004/02/03 10:16:57
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/03 :  10:21:33  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Niklas Nord,
Skulle vilja, men dels är jag lite osäker på begagnat från USA och dels har ju Ascent i fått kanonkritik. Jag har lyssnat på SL3 och inte haft några anmärkningar på basen (vilket andra har haft), men basen hos Ascent i ska vara mycket bättre.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/03 :  11:33:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sture99: Det låter ju fint! Jag startade en digitalförstärkar tråd här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23368&SearchTerms=,digitalf%F6rst%E4rkar
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2004/02/03 :  11:52:52  Show Profile Send Qvist a Private Message
MartinH och alla andra.

Det kommer eventuellt ett litet bildrepotage innom en ganska snar framtid då Urban Erixon bygger i hop ett par stereo förstärkare jag beställt från honnom.

Jag har bett om att få knäppa lite då han snickrar och det gick bra så det hänger bara på att jag ska orka.

Mvh
Go to Top of Page

CoF
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:06:54  Show Profile  Visit CoF's Homepage Send CoF a Private Message
Kul att Ezons grejor tar sig neråt i landet också! Det ska bli väldigt intressant och få se, och höra, resultatet med den nya elektroniken. Finishen behövar man nog, som sagt, inte oroa sig för. Den brukar ju hålla en klas för sig.

Ezo,

Ta dig ork och tid för att sammanställa bilderna så man kan se och läsa lite mer om Ezon. Det är nog fler än jag som är intreserade skulle jag tro.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:13:17  Show Profile Send Saro a Private Message
Ezo: Ja. Gör det :) Det är något jag verkligen skulle villja se.

Du har inte vägarna förbi umeå någon dag? :)
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:02:22  Show Profile Send Qvist a Private Message
Jo jag ska ta mej i kragen, fast det blir inte riktigt ännu.

Det är möjligt att man skulle kunna kika förbi nån da.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000