HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passivt eller Aktivt försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zod
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/02/02 :  16:09:08  Show Profile Send zod a Private Message
Hejsan

Jag har inga stora erfarenheter av försteg men jag vet vad den tekniska skillnaden mellan ett aktivt försteg och ett passivt försteg är. Det jag vill veta är om ljudet påverkas mycket av ett passivt försteg. Anledningen till att jag frågar är egentligen att jag hade tänkt att bygga en 2kanals ZapPulse förstärkare vill ha något sätt att justera volymen, då skulle en enkel passiv förstegs konstruktion fungera antar jag?

Mvh
Henrik

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/02/02 :  17:01:12  Show Profile Send nelsson a Private Message
Generellt brukar man säga att man vinner i upplösning men förlorar i dynamik med passiv volymreglering jämfört med aktivt försteg. En passiv volymreglering fungerar utmärkt att börja med till din Zappulse. Jag har själv en Zappulse som jag kör med passiv reglering och det är bara tevens utgång som inte orkar driva förstärkaren ordentligt. (Version 2.2 av pulsen har ju dessutom fått ingångsimpedensen höjd till 15kohm vilket borde minimera risken för problem)

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/02/02 :  18:28:35  Show Profile Send period a Private Message
På sidan 7 i "byggboken" till Zappulse finns en beskrivning på hur man kopplar in en volympot.
http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf

Mvh // Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000