HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 skumgummipluggar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/02/02 :  15:58:23  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag har ett par äldre B&W-högtalare och undrar om man kanske kunde konstruera en sådan där skumgummiplugg som medföljer de nya högtalarna från B&W. Någon som har en sådan plugg och därigenom kan ge mig måtten på den? Hur "hård" skumgummi ska det vara? Vilken form ska pluggen ha?

Hoppas någon har lust att hjälpa till!

Om jag hade råd så skulle jag.....

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/02/02 :  18:48:53  Show Profile Send €riC a Private Message
Jag antar att du menar en sån som man ska stoppa i basreflexröret (?), i så fall går det bra med en vante, socka, eller annat "fluffigt" tyg. Vill man ha något snyggare kan man förslagsvis ta skumgummi från en gammal madrass (det hade jag förut), går ju att färga svart om man är kräsen. Om du har ett runt basreflexrör (vilket man får förmoda ;) så ska formen förslagsvis vara rund. Det finns inga regler eller bestämmelser kring sådana saker, bara att prova, det beror ju på hur mycket du vill dämpa och plugga igen.

Edited by - €riC on 2004/02/02 19:09:12
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:01:33  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Eric:

Jo, det är basreflexporten. Jag tänkte att det vore bäst om man kunde efterlikna originalpluggarna (som jag inte vet riktigt hur de ser ut). Men då ska jag experimentera med lite olika dämpmaterial istället. Hur långt in i röret skall "pluggen" sitta ungefär?

Tack för svaret!
/Carl

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/02/03 :  00:23:08  Show Profile Send €riC a Private Message
Bra! Genom att experimentera med olika material och former kommer du få ett bättre resultat än med en originalplugg, i och med att du kan anpassa den efter ditt eget system och din egen smak! Hur långt in den ska sitta kan du också avgöra själv men det kan vara smart att låta den sticka ut en aning, eller åtminstone vara mer i frammkant av röret, så att den inte trillar in, eller om den sitter löst, "sugs" in när baselementets kon rör sig kraftigt. Ett tips kan kanske också vara att inte ha allt för täta material (hårt packad filt tex), då är det bättre att flytta ut högtalaren längre från väggen, för att på så sätt minska rummets förstärkande effekt. Detta fungerar ju i och för sig inte om du har ett par högtalare med basreflexporten på framsidan.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/02/03 :  09:35:01  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Eric:

Jo, basreflexporten har jag på framsidan. Jag testade att rulla ett par vanliga svarta strumpor ganska löst. De syns inte och den lilla rulle som skapas passar bra i röret. Men då försvann lite väl mycket av basen. Jag vill ju bara att basen skall bli mer exakt. Hmm...ja, experimenterandet fortsätter!


Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:28:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
Vanlig högtalardämpning typ acoustic q ull borde funka ypperligt, bara att packa hårdare eller lösare beroende på vilken flödesdämpning man vill uppnå.
Nackdelen är dess vita färg

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:07:54  Show Profile Send €riC a Private Message
Bra idé cittroman! Borde ju jag ha tänkt på!

hifi-carl: Låter fint! Bara att fortsätta experimentera, cittromans förslag skulle nog passa bra.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:46:19  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
citronman:

Aha! Var kan jag hitta sådan ull? Dyr? Borde väl gå att färga ullen svart eller?

/Carl

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:34:52  Show Profile Send €riC a Private Message
Sådant kan du hitta lite överallt, tex Ljudia, Bilradiolagret och HIFI-Kitt.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=493
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000