Author |
Topic |
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 15:12:24
|
Finns det några bra siter på nätet som nischat sig mot att sälja kvalitetsinspelningar av diverse musik (klassiskt m.m.) på nätet?
Både vanlig CD men även SACD och DVD-audio vore intressant. |
/Pontus Haglund |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 19:49:20
|
www.klubben.net
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 23:26:22
|
Inte enl deras hemsida i alla fall, där säger man att man slutat med skivförsäljning...
Men jag vet inte om Opus 3 kanske har nån nätförsäljning, deras plattor är i alla fall bra inspelade...
/Martin |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 08:41:44
|
Pontan, med "kvalitetsinspelningar" menar du musikaliskt bra tolkningar av klassiska verk eller inspelningsteknik? Helst vill man ha båda... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 10:19:05
|
Tråden avser främst bra inspelningsteknik, men självklart vill jag att det skall vara bra musikaliskt sett också. |
/Pontus Haglund |
|
|
srv
Member
377 Posts |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 19:08:42
|
Norska Kirkelig Kulturverkstad och tyska ECM låter som regel bra. Jazz och Folk från båda. Vad det gäller Rock, Blues och Country så tycker jag många amerikanska artister låter bra. Det verkar som dom har ett annat "handlag/inställning" än eropeer. Spetsar till det ännu mer. Jänkarna spelar/spelar in så mycket bättre än oss i Europa ? Varför ? Hoppa på mig nu! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 21:26:10
|
Du kan ju titta på min hemsida CD/DVD = Stockfisch!! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 18:54:31
|
Svejk, Jag håller med dig om att jänkarnas inspelningar oftast låter mycket bra. Köper mest countryskivor från USA och de flesta småbolagen har mycket bra ljud på sina skivor. Man blir förvånad att de flesta svenska och européiska skivorna ska låta så mycket sämre. Inspelningar på Norrmännens Norska Kirkelig Kulturverkstad låter verkligen bra. Dessutom finns där mycket bra musik.
|
S |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2004/02/08 : 20:05:00
|
Acoustic sounds som nämns här är även min favorit. Ytterligare ett bolag som prioriterar kvalitet i inspelningen är Mapleshade Records - www.mapleshaderecords.com
Mapleshade vinner också priset för fräckaste t-shirten... Framsida: Mapleshade - Music without compromise Baksida: NO mixing board - NO overdues - NO noise reduction - NO compression - NO multitracks - NO eq - NO reverb - nothing BUT the excitement of live music
:-))) |
Detroit, Michigan |
Edited by - pesa on 2004/02/08 20:06:08 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 10:24:23
|
Hi pesa!
Verkar vara ett helt suveränt bolag. Men artisterna de har är helt okända för mig! Känner du till några av dem? Vilka skulle du rekommendera i så fall? Eller vilka inspelningar håller högsta klass? |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 02:07:37
|
Svejk har helt rätt, det mesta som kommer från USA låter bra . Lite irriterande, men ett faktum...Hårdvaran kan det väl knappast bero på, och knappast musikerna heller. Européer som åker över och spelar in låter ofta bättre där. Har de bättre studiotekniker? Bättre gräs ??
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 03:45:34
|
Snarare är det väl de små bolagen som satsar på kvalitet, inte de stora. Om man inte studsar inför spansk och arabisk medeltida musik är spanska Pneuma ett bra exempel. Under den tid bolaget var uppköpt och inordnat under Sony blev kvaliteten sämre. Sedemera åter fritt höjdes kvaliteten igen. |
Bravo |
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 04:34:00
|
pick-me-up, Har tyvärr lite erfarenhet av dem än så länge då jag bara köpt en skiva där än så länge. Blir nog mer framöver dock.
En annan trevlig grej är att dom säljer en mängd egentillverkade tweaks inom olika kategorier. Deras skivkatalog (dvs trycksaken) innehåller också massa tips om hur man får ut det mesta av sin anläggning m.m.
|
Detroit, Michigan |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 10:20:59
|
Hi pesa!
Jag ställde frågan i ett annat forum och fick bland annat följande svar, som jag delvis citerar här. Båda som har svarat berömde ljudet på deras inspelningar, som tycks verkligen hålla oerhört hög klass.
Några MapleShade fynd som är värda att kollas upp:
Midnight (reggae band)
Walter Davis, Jr., Hamiett Bluiett och Clifford Jordan är kända i jazzkretsar.
Makin' Whoopee: Tribute To The King Cole Trio - Hamiet Bluiett Live At Ethell's - Clifford Jordan The Mellow Side Of Clifford Jordan - Clifford Jordan Lonely Woman - Frank Kimbrough A Touch Of Evil - Windmill Sax Quartet Swinging Lullabyes For My Rosetta - John Previti Blues For Bighead - Andy McCloud In Walked Thelonius - Walter Davis, Jr.
Sen kan man alltid försöka hitta några recensioner på nätet.
Good luck! /JJ
|
|
|
pesa
829 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 13:38:01
|
Mycket bra lista Pick-me-up! Dags att lägga upp en beställning tror jag... |
Detroit, Michigan |
|