HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad skall man köpa med Johnny Cash ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/02 :  08:21:47  Show Profile Send goldfish a Private Message
Såg en av hans sista videos på TV.
Tror det var låten "life"

Kände bara att jag måste ju ha något med denna legend.
Tar tacksamt emot tips på skivor man bör köpa med honom.

Vilken av samlingarna är mest komplett ?

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2004/02/02 :  12:22:31  Show Profile Send hkan a Private Message
Oj, det finns så mycket av J.C. Men den avskalat nakna coverCD:n"When the man comes around" snurrar flitigt hos mig. San Quentin skivan kanske. Som sagt det finns så mycket och nån annan mer initierad vet nog mer....
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/02/02 :  12:46:35  Show Profile Send sisko a Private Message
Oj! Svårt att rekommendera något men någon av samlingarna från Sunåren + någon av de senaste skivorna t. ex. American recordings.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/02 :  21:04:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Rekomderar en liten box med 3 plattor Love God Murder. Ett bra tvärsnitt av Cach. Boxen går att hitta för 250-300. Kom för ca 3-4 år sedan. Naturligtvis skall även några Amerikan recording med också. Finns med på årets skivrea, bara att handla!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/03 :  03:23:21  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Lite OT men är "Hurt" också en cover? Har hört den framföras av Nine inch nails, så vem/vilka skrev den/ framförde den först?


Go to Top of Page

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/03 :  11:28:00  Show Profile Send Onslaught a Private Message
Jag tror du bör kolla in hans American Recordings serie. Det finns fyra stycken utgivna i samarbete med Rick Rubin. De flesta låtarna är covers.
Gillar du det äldre materialet rekommenderar jag live-skivan från St Quentin.

/Onslaught

...I was a highwayman...

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:47:52  Show Profile Send JesseX a Private Message
På CDON finns skivan "The Fabulous/songs Of Our Soil" för 39 pix.
Den innehåller några av hans tidiga guldkorn på Columbia. Skivorna finns även utgivna separat med bonusspår. Det låga priset gör dock den här utgåvan ytterst prisvärd. Den kan rekommenderas rakt av.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/02/06 :  08:15:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hi Fidelity!

Du har helt rätt. Låten är en cover av Nine Inch Nails’ Hurt. Den är underbar vacker. Som många andra låtar på den skiva. Fast några låtar skulle jag ha bytt bort mot bättre valda.
Som t.ex. Bridge over Troubled Water, In My Life, Desperado, I’m So Lonesome I Could Cry och We’ll Meet Again.
De låter bara patetiskt och för inget nytt med sig.
Go to Top of Page

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:02:26  Show Profile Send Onslaught a Private Message
Pick-Me-Up, jag måste kritisera din kritik av låtval i alla fall vad gäller en av låtarna, nämligen We´ll meet again.
För Johnny var det nog väldigt viktigt att få med den sången.
I maj förra året gick hans livskamrat, June Carter Cash, bort.
Han visste att han var svårt sjuk och inte heller hade så lång tid kvar. Att välja den sången var troligtvis hans sätt att berätta att de snart skulle träffas igen i himlen. Att det inte är en typisk Cash-sång spelade nog inte så stor roll för producenten då det var en stark önskan från Johnny. Jag tycker inte heller att det är en särskilt bra låt men jag skulle aldrig kalla den för patetisk.

In memory of June and Johnny;

/Onslaught

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:26:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Onslaught!

Det visste jag inte. I så fall är det okej, men de andra låtar backar jag inte *s*

Vem i sjutton kom på idén att han skulle sjunga Bridge over Troubled Water, In My Life, Desperado och I’m So Lonesome I Could Cry?
Det tyder totalt brist av stilkänsla. De låtarna är så fullständigt förknippade med originalartister att det finns ingen som kan göra de bättre, IMHO.

Det är ytterst märkligt då musikvärlden är full med bra sånger som skulle passat bättre!!

Man ska nog inte heller glömma bort hans insatser tillsammans med The Highwaymen. Flera av låtarna håller otroligt hög klass och fin flerstämmig sång. Synd bara att var och en av de plattorna är så korta. Bara cirka 104 minuter alla tre tillsammans!!

/JJ
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000