HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitala signalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/01 :  15:22:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Är balanserad kabel mer eller mindre lämpad för digital överföring, jag vet att mycket beror på konstruktionen av apparaterna men den balanserade kabeln ligger ju på 110 ohm, medans ideal digital överföring ligger på 75 ohm? Jag har vidare hört att olämpligheten hos en given kabel skulle ligga i att bandbredden inte räcker till och därför kommer data strömmen ut "brantare" med lite "lutning" vilket ger en fasförskjutning i form av jitter, stämmer detta?
Vid oballad överföring ska ju BNC-kontakterna vara bättre lämpade än tex RCA. Har någon kunskap om dessa frågor, jag vill ha lite torra fakta.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/01 :  16:09:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Balanserad kabel är ju mer okänslig för störniningar. Dock ska ju all som sagt var vara impedansmatchat vilket innebär att kabel, in- och utgångar samt helst också kontakterna ska vara på 110 Ohm.

Det finns ingen "ideal" impedans för digital överföring, även om det naturligtvis finns praktiska gränser (50-200 Ohm är nog rätt rimligt). Att man inom audio-världen använder 75 Ohm är mer eller mindre en slump (jag gissar på att det kan bero på att TV använder 75 ohm), den vanligaste impedansen inom "vanlig" elektronik är annars 50 Ohm.

BNC är bättre än RCA av många skäl inom i princip alla områden, även "vanliga" BNC rätt impedans (vanligtvis 50 ohm, även om det finns 75 ohms varianter) medan det nog kan variera rätt rejält mellan olika RCA-kontakter. Bandbredden är också betydligt högre.

Det finns också andra typer av kontakter som borde vara väl lämpade, SMB, SMC samt typ N(dock lite stor) är alla helt ok och kostar inte speciellt mycket.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000