Author |
Topic |
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 12:08:02
|
En fråga till de kunniga forumdeltagarna: Vilket, enligt er uppfattning, är det mest kompatibla formatet med stationära DVD-spelare, DVD+R eller DVD-R?
Anledningen till frågan är att jag idag har en Pioneer DV-939 A som ”sväljer” båda formaten, men om jag i framtiden uppgraderar vill jag vara säker på att den nya spelaren klarar mina brända skivor.
En följdfråga: Vilket fabrikat, enligt er uppfattning, är bäst på DVD media?
Själv håller jag Verbatim högt.
Alla åsikter mottages med tacksamhet.
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 13:02:54
|
Om det är en brännare som du tänkt köpa så köp istället en som klarar båda formaten. |
Driver sajten component.se. |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 13:15:44
|
tober: Brännare finns, en NEC ND-1300 som klarar båda formaten.
Vad jag närmast tänker på är kompabiliteten (stavas det så?) med olika stationära DVD-spelare. Ex: Klarar en Primare eller HK både +R och -R? |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
|
tober
Component.se
1318 Posts |
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 13:48:44
|
Med en dåres envishet, jag upprepar frågan: Vilket, enligt er uppfattning, är det mest KOMPATIBLA formatet med stationära DVD-spelare, DVD+R eller DVD-R? Med andra ord, vilket format, DVD+R eller DVD-R, ska man satsa på för att vara säker på att i framtiden om/när man köper ny, oavsett fabrikat, DVD-spelare ska kunna avspela sina skivor?
|
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 13:54:48
|
Enligt mitt eget tycke anser jag att dvd+r för det mest funkar prima. Verkar som att de spelare som tar dvd-r aldrig har problem med dvd+r med tvärt om har jag råkat ut för flera gånger. |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 13:57:18
|
En ny spelare som du köper nån gång i framtiden kommer garanterat att funka med båda formaten. Det är lite äldre spelare som kan vara besvärliga, och bland dem är det väl så att -R fungerar på något fler än +R. |
|
|
SubZer0
Member
132 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 14:30:28
|
Min erfarenhet är att -R funkar bättre på äldre DVD spelare medans på nya så funkar båda lika bra. Och så verkar det som +R media har något högre kvalite kostar oftast någon krona mer per skiva med. Finns mer skräp media på - sidan än på +. Kan vara så att +R standarden har högre krav än -. Själv så kör jag med - media med Ritek DYE funkar kanon, håll dig borta från Princo och annan skräp media. |
|
|
paddan
Member
78 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 16:26:39
|
På Primare DVD30 funkar det vilket som. Jag har samma erfarenhet som alla andra här: På nya spelare funkar vilket format som helst (+r eller -r). Det som kan vara kinkigt är ju de båda rw formaten. |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 17:05:39
|
Tackar för inläggen!
Som vanligt är det vi konsumenter som får sitta emellan i de olika mjuk- och hård-varukrigen: DVD-Audio, SACD, +R/RW, -R/RW, VHS, Betamax osv. Ja, ni förstår vad jag menar... Att det ska vara så svårt för tillverkarna att enas!
Som jag förstår av ovan inlägg är det -R/RW man ska satsa på. Bara det att Microsoft m.fl. mjukvarutillverkare verkar satsa på +R/RW! Hm... |
|
|
Fidelity
Member
134 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 17:10:14
|
Kan ngn svara mig snabbt om en DVD+r-brännare kan läsa dvd-r-skivor? |
|
|
|
Topic |