HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD+R vs DVD-R
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/01 :  12:08:02  Show Profile Send Amatören a Private Message
En fråga till de kunniga forumdeltagarna:
Vilket, enligt er uppfattning, är det mest kompatibla formatet med stationära DVD-spelare, DVD+R eller DVD-R?

Anledningen till frågan är att jag idag har en Pioneer DV-939 A som ”sväljer” båda formaten, men om jag i framtiden uppgraderar vill jag vara säker på att den nya spelaren klarar mina brända skivor.

En följdfråga: Vilket fabrikat, enligt er uppfattning, är bäst på DVD media?

Själv håller jag Verbatim högt.

Alla åsikter mottages med tacksamhet.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:02:54  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Om det är en brännare som du tänkt köpa så köp istället en som klarar båda formaten.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:15:44  Show Profile Send Amatören a Private Message
tober:
Brännare finns, en NEC ND-1300 som klarar båda formaten.

Vad jag närmast tänker på är kompabiliteten (stavas det så?) med olika stationära DVD-spelare.
Ex: Klarar en Primare eller HK både +R och -R?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:23:52  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Men klarar den inte -R så får du väl skriva +R istället eller är det jag som blandat ihop alla dessa saker?

Jag håller själv och tittar runt lite och fastnat för denna:
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010064500

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:24:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kom på att går du hit så kan du oftast söka på den spelaren du söker och sen se vad den klarar av:
http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:48:44  Show Profile Send Amatören a Private Message
Med en dåres envishet, jag upprepar frågan:
Vilket, enligt er uppfattning, är det mest KOMPATIBLA formatet med stationära DVD-spelare, DVD+R eller DVD-R?
Med andra ord, vilket format, DVD+R eller DVD-R, ska man satsa på för att vara säker på att i framtiden om/när man köper ny, oavsett fabrikat, DVD-spelare ska kunna avspela sina skivor?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:54:48  Show Profile Send orthanc a Private Message
Enligt mitt eget tycke anser jag att dvd+r för det mest funkar prima. Verkar som att de spelare som tar dvd-r aldrig har problem med dvd+r med tvärt om har jag råkat ut för flera gånger.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:57:18  Show Profile Send Uniper a Private Message
En ny spelare som du köper nån gång i framtiden kommer garanterat att funka med båda formaten. Det är lite äldre spelare som kan vara besvärliga, och bland dem är det väl så att -R fungerar på något fler än +R.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:30:28  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Min erfarenhet är att -R funkar bättre på äldre DVD spelare medans på nya så funkar båda lika bra. Och så verkar det som +R media har något högre kvalite kostar oftast någon krona mer per skiva med. Finns mer skräp media på - sidan än på +. Kan vara så att +R standarden har högre krav än -. Själv så kör jag med - media med Ritek DYE funkar kanon, håll dig borta från Princo och annan skräp media.
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/02/01 :  16:26:39  Show Profile Send paddan a Private Message
På Primare DVD30 funkar det vilket som. Jag har samma erfarenhet som alla andra här:
På nya spelare funkar vilket format som helst (+r eller -r). Det som kan vara kinkigt är ju de båda rw formaten.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/01 :  17:05:39  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tackar för inläggen!

Som vanligt är det vi konsumenter som får sitta emellan i de olika mjuk- och hård-varukrigen: DVD-Audio, SACD, +R/RW, -R/RW, VHS, Betamax osv.
Ja, ni förstår vad jag menar...
Att det ska vara så svårt för tillverkarna att enas!

Som jag förstår av ovan inlägg är det -R/RW man ska satsa på.
Bara det att Microsoft m.fl. mjukvarutillverkare verkar satsa på +R/RW!
Hm...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/01 :  17:10:14  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Kan ngn svara mig snabbt om en DVD+r-brännare kan läsa dvd-r-skivor?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000