HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zap-Pulse 2.2SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/31 :  10:54:41  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Har någon lyssnat på LC-Audios nya slutsteg 2.2SE?
Beställde två förstärkarmoduler i går i utbyte mot mina gamla 2.1

Hasse

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/01/31 :  11:56:29  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad kostade det att byta ut dem?
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:31:55  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Det kostade 2300 kronor. Jag hoppas det är värt pengarna. Enl bilder från LC-Audios hemsida verkar de ha byggt bort den stora spole av teflarkabel som fanns på de tidigare modellerna. Redan 2.1SE lär ha låtit mycket bra. Nu ser jag att jag skrev fel tidigare. Jag hade 2.0 versionen och inte som jag skrev 2.1. Är mycket förhoppningsfull på 2.2SE. Har låtit en plåtverkstad bocka några plåtar som jag sedan ska låta pulverlacka. Jag har tagit lådmåtten från min Primare-processor så det blir samma stuk.

Hasse
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:36:00  Show Profile Send Lash a Private Message
Och hur mycket kostade det? Min zappulse-låda är mycket ful så jag är sugen på en ny.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:29:44  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag tror att jag får betala ca 200 kronor. Då har de även stansat ventilationshål i locket. Baksidan blir en eloxerad plåt precis som Primares nya DVD30. Det blir lättare att se alla anslutningar då. En bra idé av Primare. Frontplåten kommer att innehålla tre blå lysdioder eftersom jag inom kort kommer att köpa till ytterligare en förstärkarmodul för centerkanalen. Därmed kommer slutsteget innehålla tre kanal. Mitt andra slutsteg, XP-Millennium, kommer att få ta hand om de fyra bakkanalerna. Från början byggde jag ihop både XP-Millennium- och Zap-Pulsesteg i samma låda. Tyvärr blev det stora problem med brum varför jag flyttade ur Zap-Pulsestegen och plötsligt försvann allt brum.

Hasse
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/01/31 :  20:19:03  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Hanse 1 - Jag kan meddela att Teflarspolen är kvar och att 2.2orna är mycket stabilare än 2.0orna. Jag fick 4 st 2.2 i utbyte mot 4 st 2.0 strax före jul eftersom jag aldrig fick dom gamla att fungera.
Nu funkar allt klockrent, glädje och lycka!
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/01 :  11:13:31  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Vad gäller Teflarspolen så tyckte jag det verkade konstigt att den inte fanns på bilden eftersom förstärkarprincipen bygger på just en spole. Det låter ju bra att de fungerar klockrent.
Har du behövt löda en jordkabel mellan stegen som visas på LC-Audios sida för modifieringar för att få bort vissa missljud?

Hasse
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/01 :  11:48:23  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad är det för missljud? Jag har ingen sådan kabel på mina 2.0 iaf.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:14:31  Show Profile Send hanse1 a Private Message
http://www.lcaudio.dk/zp2opg.htm finns olika tips om man har problem med störningar vilkat jag haft. Bl.a. kan man jorda ihop ett antal jordpunkter. När jag hade gjort det försvann en högfrekvent störning eller ringning som hördes på pianomusik och vissa röster, Freddie Wadlings t.ex. i hans duett med Sofi Zelmani. Nya versionen 2.2SE kanske är modifierad med utgångspunkt från de problem som funnits tidigare.

Hasse
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:09:48  Show Profile Send jesse67 a Private Message
quote:
Nya versionen 2.2SE kanske är modifierad med utgångspunkt från de problem som funnits tidigare.


Det verkar så. Det enda som är kvar från LC-audios tipssida (jag prövade alla på 2.0orna) på mina pulsar är RC-länken på utgången.

Lite kul är att jag har 2 st zappulse 1.0 (med luftspolen) som funkar perfekt. det verkar som om det bara var 2.0 och möjligen 2.1 som hade problem med stabiliteten.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:26:58  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Det låter ju bra att Lars på LC-Audio kommit tillrätta med de problem som fanns på tidigare versioner. Jag har haft stora problem med både brum och andra störningar. Min nyinköpta processor fungerade inte alls ihop med 2.0 stegen till en början. Blev dock bättre när jag lyfte ut stegen till en egen låda. Väntar med spänning på 2.2SE.

Jag ämnar köra tre steg i lådan. Frågan är hur stor trafo det går åt. Jag använder mig av en "supernätdel" vilket är en rejäl kondensatorbank.

Hasse
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:51:10  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Jag kör själv med 3 steg per låda, och 2 lådor. En Elfa 800VA trafo och en LC-audio V4p-nätdel i varje.
Ena lådan, med 3 st 2.2, driver vänster, center, höger. Den andra vänster, höger surround ( 2 st 1.0) och sub ( 1 st 2.2).
Jag tycker det räcker till, har aldrig märkt att det fattats kraft iallafall.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/01 :  15:23:21  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Då är ju frågan om min trafo, som jag tidigare använt till XP-Millenniumsteget 2x180w, på 650 VA räcker till för att driva tre Zap-Pulse steg. Har funderat på att införskaffa en större trafo. Upptäckte att Noratel har tillverkning av trafon i Laxå och själv bor jag i Kumla. Via en arbetskamrat vet jag en som jobbar på Notatel.Kanske ska höra med honom om det går att köpa en trafo direkt från bandet. Då är frågan hur stor trafo jag ska be dem linda ihop, en 800VA kanske?

Hasse
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/02/01 :  15:48:58  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Jag tror att The end-trafon räcker bra. Den är på 39V ac om jag såg rätt på LCs hemsida. Det gör ca 170w per pulsemodul.
Då borde en trafo på 650VA räcka bra, om du har någorlunda normala högtalare.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/01 :  17:53:20  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag använder QRS Saturnus som är ganska snälla vad gäller last. Ska prova när jag får hem modulerna från LC-Audio om trafon är tillräcklig.

Hasse
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:36:00  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Nu har jag fått mina nya Zap-Pulse steg 2.2SE. Jag kan notera att de skiljer sig mycket från tidigare steg. Jag trodde att det bara var små modifieringar men efter att ha studerat kretskortet ser jag att det är stora förändringar som är gjorda. Ska man utgå från LC-Audios jämförelser över de olika versionerna bör 2.2SE vara ett kanonsteg där ljudkvalitén förbättrats avsevärt. Ännu har jag inte provlyssnat eftersom lådan inte är färdig. År mycket spänd på hur det låter. Har någon lyssnat och kan ge en recension som kan stilla min nyfikenhet?

Hasse
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:25:51  Show Profile Send period a Private Message
Jag ställer samma fråga som du, hanse1! Jag fick mina Zappulse 2.2SE iförrgår. Jag väntar också på låda (från trimlog).... Någon annan som har hunnit prova?

Mvh // Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000