HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Analogue - Maestro
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/31 :  07:41:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag är ju sugen på att få en balanserad signalkälla i min anläggning och har nu sett en Audio Analogu Maestro till ett kanonpris. Tyvärr finns den inte i Göteborg så jag har ingen möjlighet att provlyssna på den. Skall jag köpa, så får det bli "grisen i säcken". Det kan ju bli jättebra, eller så blir det "pankaka" av fyndet.

Maestro ser ju otroligt välbyggd ut med solit chassie, dubbla ringkärnetrafos med mängder av sekundärlindningar, osv, osv. Frågan är dock hur den låter? Låter den lika bra som den ser ut så måste jag väl köpa den Hur är karaktären på ljudet, ljus, mörk, neutral, engagerande, steril, påträngande?


Hoppas få lite goda svar.



läs mer på: http://hello.to/hifi

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/31 :  09:01:58  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag såg att Sontec säljer ett demo-ex för 9000:-, är det den? Nåväl, den får ju ganska ljummen kritik i de tyska och engelska recensioner jag läst men för ett 4-siffrigt belopp kanske den är prisvärd?
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/01/31 :  09:13:55  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag köpte "grisen i säcken" i somras då jag såg en Audio Analogue Maestro som såldes begegnad här på forumet.

Anledningen att det blev just den är att den har en möjlighet att ta ut den digitala signalen och behandla den i en digital rumskorrigeringsmanick (jag har Canton Digital) och sedan tillbaka in i CD-spelaren för att använda DAC:en där.

Det fungerar utsökt och jag fick en väsentlig ljudförbättring när gick från Cantons DAC i digital boxen. Skillnaden var betydande.

Skillnaden skulle jag beskriva som framför allt mer och bättre upplösning samt i mitt rum en mycket god tredimensionalitet.

Allt detta mcyket goda egenskaper som jag uppskattar mycket.

Om jag skall säga något på minussidan så är det i såfall att jag tappade lite av "stampataktenkänslan". Kanske också att basåtergivningen är lite svag.

Lyssningsjämförelserna är gjorda mot då använde Cantons digitalbox.

Dessutom så har jag ett litet problem med att kanske var 15:e skiva så uppstår det ett "hopp" på 1 sekund och sedan är allt normalt igen. Om detta beror på CD-spelaren eller på att jag kör loopat vet jag inte.

Sammanfattningsvis =Nöjd.

Var bor du?

Hälsningar/Olle

OED
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/31 :  10:58:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Bor i Göteborg. 9000 kr, det är nog föregångaren för jag har svårt att tro att någon sknker bort modellen på bilden så billigt.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/31 :  13:55:43  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Föregångaren? Skulle Sontec sitta med ett flera år gammalt demo-ex? Tja, kanske...
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:30:01  Show Profile Send sker a Private Message
Hej stefanB
Jag lyssnade på Maestron tillsammans med Maestro förstärkaren på Sontec för ca ett år sedan, då jag var på jakt efter en ny cd-spelare. Anledningen till att jag blev intreserad av just Maestron var just att den såg väldigt välbyggd ut, hade inte hört något om den tidigare. Ljudmäsigt så tyckte jag att den var grå, det fanns ingen attack i den utan ljudbilden blev nästan platt och på gränsen till tråkig. Min slutsats är att den tyvärr inte låter lika bra som den ser ut.
MVH Johan

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:21:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
StefanB: Finns den i Luleå?

Om det är denna har jag iaf lysnat på den och varit spekulant tidigare, har ej jämfört så mycket men det system jag lyssnade i lät iaf bra...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:02:43  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
quote:
Föregångaren? Skulle Sontec sitta med ett flera år gammalt demo-ex? Tja, kanske...


Den som Sontec rear ut måste vara föregående modell. För det står att ord.pris är 16500:- medans den nya modellen ligger på ca 23000:-

Edited by - fatpipe on 2004/01/31 18:06:43
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:28:41  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Den Sontec säljer ÄR den gamla modellen. Audio Analogue cd-spelare har väl aldrig fått särskilt bra kritik. Själv sitter jag på AA elektronik i form av för- och slutsteg och det tycker jag är fantastiska skapelser... men som sagt, cd-spelarna har aldrig blivit uppskattade som jag förstår det.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:47:11  Show Profile Send Gebex a Private Message
Den gamla modellen skiljer sig inte speciellt mycket från modellen under. Det har funnits en inofficell sida om AA tidigare. Där kan man hitta lite om deras produkter. Man får naturligtvis ta det med en hel del nypa salt då personen som skrev sidan tidigare arbetade på AA och de inte verkar ha skillts som vänner.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/01 :  00:07:24  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jepp, den finns i Luleå Trist att den inte låter bra. Kanske går att tweaka? Fast det är ju en grocv chansning att köpa en så dyr spelare för att tweaka den så att den KANSKE låter bra. Himla trist osm sagt, för det är kanske den snyggaste cd spelaren på marknaden och ser ju väldigt välbyggd ut både in och utvändigt.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2004/02/01 :  00:46:32  Show Profile Send new order a Private Message
Audio Analouge Maestro är en bra cd-spelare!Jag gillar den skarpt och skulle lätt kunna tänka mig en sådan,speciellt till det priset.Är det butiks-exet på bossanova som du är sugen på så har jag lyssnat på den senast i Lördags.En av de få nackdelarna som jag har lagt märke till är att fjärren är lite plastig.men på det stora hela en fin cd-spelare som låter utmärkt.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:38:26  Show Profile Send poppen a Private Message
Den gamla modellen köpte jag för 11500 för 2 två årseden på Sontec.
De finns fortfarande kvar 1 demo ex.
Hur låter den då ??
Fantasstiskt mellan register för röster, snabb och till baka lutad. Ett lungt ljud bra till Jazz och klassiskt.
Inget för älskaren av Heavy Metal.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000