HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub till stativare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:57:48  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag har tänkt komplettera med en sub till mina stativare, och när jag läste senaste HiFi & Musik så blev längtan efter ett fylligare ljud ännu större.
Jag har Audiovector M1 Sign, Primare A30.1 och D30.2 (signalkablage Gamut XLR teflon).

Någon som har samma stativare och en sub? Tacksam för alla tips!

tompa

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/30 :  00:01:46  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Audiovector har väl en SUB med peerless XLS element. Testa den kanske? Vore kanske bra om den kan delas lägre än 40 hz dock. Vet inte exakt hur lågt M1 signature går men man e ju knappast sugen att köra sin signal genom subbens filter.. I alla fall så är inte jag det. Har själv en XLS 12 subb med slav (DIY). Har med en god väns hjälp byggt ett mkt högkvalitativt aktivt filter så att jag kan dela ända nere vid 20 Hz om jag vill. Tror jag kapar min vid 35 Hz så att den kan spela bra ihop med mina Carlsson OA51...

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/01/30 :  00:28:43  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jag har också M1 Sign och är sugen på att skaffa en sub, men har inte kommit så långt än. Ska nog vänta tills fram i vår, ska flytta vad det lider. Har tänkt mig en Rel Strata eller Storm, ev en Audiovector MSub då den lär passa fint ihop med högtalarna, men har fått för mig att en Rel står sig bättre i värde. Man byter ju grejer då och då :)
Fram för tips!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/30 :  01:44:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sett audiovectors subbar, men undrar lite om deras subbar är lika tunna i basen som de högtalare jag lyssnat till. Har dock ej lyssnat så långt upp i kedjad och har faktiskt ägt ett par C2:or som dock med facit i hand inte lät så bra...

Är i samma sits med stativare och ska ev. komplettera med en sub vad det lider eller basmoduler så jag är nyfiken på vilka subbar som spelar bra musik och som finns i spannet 5-ca 15 000:- det finns.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/30 :  01:56:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
AV:ors C-sub ska tydligen vara mycket bra. Kostar 7250:-


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/01/30 :  08:04:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hur ligger det till med REL Q150E MK II? den har vunnit pris som bästa sub 3 år i rad i WhatHiFi. Ska vara lätt att integrera med frontarna. Någon som hört denna?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:31:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
RELs basar har altid varit bra, och som sagt har ett bra andrahandsvärde generelt...
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:44:30  Show Profile Send binmarv a Private Message
Rydberg: Har du nån test på den där? Finns den i alla färger? Jag har framtida planer på att fördjupa ljudet något i samband med flytt till större rum...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/31 :  20:23:01  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
mangew: Skulle nog vilja säga att M1 Signature har en väldigt bra bas för sin storlek. Vet ju dock inte vilka du har lyssnat på.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2004/02/01 :  19:14:10  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag instämmer med yahriel, AV M1 Sign har en för sin storlek bra basåtergivning, vilket jag upplever att även flertalet andra modeller från AV också har. Men visst, deras allra billigaste modeller i resp serie är inte särskilt roliga på någon punkt....

tompa
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:41:46  Show Profile Send tompa a Private Message
Nu har jag testat med en sub i "mellanprisklass", Canton Karat AS300 (det vassaste/dyraste som f n finns där jag bor, där utbudet är minst sagt klent). Inryck: Ingen höjdare! Denna baslåda lät väl i sig hyfsat, men den hängde aldrig med mina stativare i återgivningen. Det blev en rörig ljudbild, som jag ibland upplevde dubbel. Att Canton-högtalaren släpar efter borde jag kanske begripit, där sitter 31 cm membran och lådan är av typ basreflex.

Jag förmodar det behövs en sub med mindre element (gissningsvis åtta tums)och helst i en sluten låda.

Någon som kan tipsa om en sub med naturligt och rappt basljud, som hänger med små, snabba stativare?

tompa
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:07:49  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ta och testa Totem´s dreamcatcher,den är väl mindre modell och sedan hör du av dig hur den var. Är nämligen sugen att prova den själv...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:37:05  Show Profile Send tompa a Private Message
mangew:
Jag kollade Totems dreamcatcher sub, och den ser ut att ha ganska stort baselement. Vet du, om det är en sluten eller öppen låda och hur stort baselementet är?

tompa


Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:42:20  Show Profile Send Allison One a Private Message
Mirage OM200 har 2st 8"basar och går djupt!

Fick mycket beröm i senaste HiFi&Musik.
Har själv Yamaha YST-SW1500 och är ganska nöjd, men tokigt snabb vet jag inte.
Hemmabio skrev att de tyckte att den var tokigt snabb.
Har inte hittat optimal placering ännu och jag upplever basen som om jag har bomull i öronen.
Konstigt uttryck men kommer inte på något bättre.

/Egil

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:43:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan gå i bräschen för Audiovector c-sub som faktiskt är bland det bästa jag hört i subväg. Har då lyssnat på REL och Velodyne för 26.000:-...För dom 7.000:- är C-sub riktigt bra och är trevlig i den egenskap att det är en slutenlåda vi pratar om. Ljupet och spänsten i subben är väldigt trevligt! Ett måste lyssna vid subköp. Själv köpte jag igår en begagnad B&W ASW1000 med 12".
Bråddjup bas och man måste vara väldigt petig med inställningarna för att inte man ska behöva tandskydd och njurbälte..

Annars ska ju även B&W:s nya subsortiment vara riktigt trevliga för pengarna! Kolla då in ASW600,650 och ASW675. Den sistnämnda skiljer sig med att den är smidigare i storlek och har istället D-klassat slutsteg på 500w och Aluminium-bas.

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:46:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
thompa: Jag vet faktiskt inte så mycket data om Dreamcatcher än att jag tycker den verkar väldigt intressant både prismässigt och sedan är det Totem, det Totem ljud jag hört hitills har tilltalat mig väldigt mycket. Skulle tro att MartinH kan ge alla data du behöver, eller också kan jag tro att ett sök på detta forum skulle ge bra med info om denna.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/21 :  01:59:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan väll flika in med lite Totem fakta då...

Dreamcatcher subben är en till storleken liten sub, men med stort ljud !! Den har en 8" ( har jag för mig )element och en 200 watts förstärkare.. Är inte den som går djupast men ger bra bas och en korrekt bas i det register den täcker. Det är en basreflex låda och som alla Totem högtalare så är den väldigt bra avstämd.

Och den är riktigt snabb i sin återgivning

Den överaskar !!

/Martin
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/21 :  14:52:47  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Finns Totem:s sub eller AV:ors C-sub någonstans norr om dalälven? Någon som känner till om någon handlare i Umeå +- 10 mil har den?

www.linnforum.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000