Hej! Jag har en Sony cd-spelare som jag använder tillsammans med ett par Sennheiser-lurar.
Problemet är att ljudnivån i lurarna är för hög även när jag har på minsta volymen på cd-spelarens utgång (-20dB). Kan man på något enkelt sätt sänka volymen i hörlurarna? Skulle det gå att bara koppla in en potentiometer mellan utgång och sladd eller kan man bränna hörlurssteget i cd-spelaren då?
Lite data (om det nu kan vara till nytta): Känsligheten för hörlurarna är 94 dB, impedansen 60 ohm. Cd-spelarens hörlursutgång ger max 10 mW och har belastningsimpedansen 32 ohm.
Ursäkta för dubbelpostningen, vet inte hur det gick till.
f95toli: Det finns ingen risk för att cd-spelarens utgång inte pallar med det då? Óm jag får gissa så finns det mer tungdrivna lurar än de jag har så lite marginal borde ju finnas.
Mr. Triatic: Visst skulle jag kunna skaffa en hörlursförstärkare men jag ville göra en enkel modd... Varför skulle dynamiken bli lidande?
mason, att du bränner cd-spelarens utgång är det nog ingen risk för eftersom du gör gör lasten lättare (högre impedans), men däremot får du kanske inte lika fint ljud. Hörlurens impedans är inte linjär, och därmed kommer den spänningsdelning som ett seriemotstånd innebär att resultera i att lurarna får olika mycket effekt vid olika frekvensen = ... bäst hade varit om du på nåt sätt kunde göra denna spänningsdelning innan utgångssteget i din CD-spelare... men då börjar det kanske bli lite mycket meck...
Hm...Jag märker att jag nog inte tänkte igenom detta före jag frågade - självklart ger ökad resistans/impedans lättare last.
Den andra synpunkten kan jag förstå, men det finns ju hörlurar (iof i den lägre prisklassen) som har inbyggd volymreglering på sladden. Det skulle förvåna mig om det inte bara är en potentiometer som reglerar volymen då. Kanske jag helt enkelt får testa och se om det låter bra eller inte.