HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utbytesrör till Pathos Classic One?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/01/28 :  18:13:22  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan.

Jag är nybliven ägare till en Pathos Classic One. I den sitter ett par Sovtek 6922. Det lär ju dröja ett tag innan det är dags att byta ut rören men jag frågar ändå;
Vad kostar ett par sådana rör? Finns det andra sorter som passar som är bättre eller sämre och vad kostar sådana i så fall?

/Ola

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/28 :  18:15:41  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Siemens CCa, spør på salgsforumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/28 :  18:32:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Du kan vara lugn. Det är ett vanligt rör. Det kan också heta ECC88 och 6DJ8W. Håller länge. Pris nånstans runt 100-lappen. Bättre eller sämre köp, vet ej. Prova några olika när det är dags. Betala inte överpris för rör. Det finns många som spekulerar i gamla sk. NOS-rör. Alltså gamla originalrör som tillverkades på 50-60-70talet. Kan vara bättre än nytillverkade men ingen självklarhet.

Edited by - Flint on 2004/01/28 20:30:52
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/28 :  20:17:28  Show Profile Send Uniper a Private Message
Classic One är väl en ganska ny modell? I så fall behöver du inte ens fundera på rören än på ganska många år. Småsignalrör håller många tusentals timmar.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:35:51  Show Profile Send Per a Private Message
Japp håller länge. Dessutom låter Sovtek lika bra som de flesta nosrör jag testat emot. Nu använde jag mig iofs av pathos logos istället för classic one.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/29 :  13:02:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En polare till mig bytte ut sina Sovtek mot Telefunken E88CC och fick klart bättre ljud. Ekvivalenter till 6922 är de Flint säger, E88CC är en longlife ECC88 och ganska mycket dyrare än ECC88. CCa är en lågbrusande typ av E88CC, dyrt rör. CV2492 och cv2493 är militärekvivalenter. I min hörlursförstärkare var det också bättre resultat med NOS rör men Sovtek rören är nog helt ok.

Kan tänka mig att en investering i 4 st matchade Tfk E88CC kan ge bra mycket mer än motsvarande dyrare kabel.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/01/29 :  13:05:41  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Lär nog hålla mig till de rör som sitter i ett bra tag. Men nu vet jag iaf hur det ligger till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000